Svar: Nat og slat spiser

12. april 2018

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og de sidste 5 måneder - og velkommen til :)

Det er rigtig fint, at du er gået over til at give flaske. Det gør, at du ved præcis hvor meget han drikker - og at du derfor også kan se, at han nok drikker for lidt om dagen (90 ml) og drikker for meget om natten (130 ml).. Derfor er det hos jer rigtig vigtigt, at du præcis som du også tænker, forsøger at få øget hans indtag af mælk om dagen, så du kan skrue ned for behovet om natten.

Det er vigtigt, at du forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af en kop og så tilbyder ham flaske, før han skal sove sine lure. På den måde skaber du bedst plads i maven til begge dele og samtidig indgår mælken som en naturlig del af hans putteritual, hvilket ofte kan gøre, at han så begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk, før han så vågner fordi han er sulten igen.

Det er samtidig vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveu, som giver plads til mælk i maven. Det betyder, at det er bedre at du giver ham ½-¾ dl. grød eller mos af gangen sammen med vand af kop og han så efterfølgende tager imod sin flaske, end at du giver ham 1.5 dl. grød eller mos og han så ikke vil have sin flaske eller drikker for lidt.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Vågner og dagen begynder

Morgen 08: Flaske og puttes til første lur som nu

Formiddag 9.30-10: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping og vand af kop.

Flaske og puttes til lur ca. kl 11 og må gerne tage denne lur i sin barnevogn som nu

Frokost: Vågner, leger og er aktiv og hygger

Flaske og puttes til middagslur ca kl 14 og det er fint, at du forsøger at gøre denne lur lidt længere, alt efter hvor lang formiddagslure har været

Vågner, leger og er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt.

Sen eftermiddag 17: Lille flaske og sover dagens powernap

Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Drømmeflaske

Som du kan se, så indgår der i denne plan ca 7 flasker i døgnet og de ligger i løbet af dagen ca. hver 3 time - og som en fast del af hans putteritual. Planen er lavet ud fra dine angivne tider og er altså skruet sådan sammen, at han får lidt skemad og vand ...

Annonce

... af kop ca. 1-1.5 time før han tilbydes flaske, så er der plads i maven til begge dele og du sikrer bedst hans behov.

Hvis han lige nu stadig har behov for en flaske ca kl 03 om natten, så må du gerne give ham den, men prøv at give ham så lidt som muligt, eller giv ham gradvist mindre og mindre i flasken her, så han lærer at undvære den og samtidig med at han så øger sit indtag af både skemad, vand og mælk om dagen, så vil han naturligt kunne sove et længere søvnstræk om natten :)

Som du selv er inde på, så kan modermælkserstatning godt mætte lidt mere end modermælk og det betyder at når man giver flaske, så vil nogle børn kunne undvære natmåltidet lidt tidligere end børn der ammes. Der er dog ikke nogen garanti :) De fleste børn begynder dog at kunne undvære mælk midt nat i 6 måneders alderen og med den alder din dreng har, så lyder det ikke urealistisk, hvis du f.eks. giver flaske kl 23.30 og igen næste morgen tidlig 05. Så han nu lærer at sove 4.5-5 timer uden at få mælk om natten. Men du skal naturligvis sikre dig, at hans behov sikres hele dagen igennem jf. dagsplanen :) Det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får tilstrækkeligt med både skemad, vand og mælk i dagtimerne.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis han har svært ved at finde ud af det med koppen, så kan du prøve med en gammeldags tudkop med hældetud. Det skal være den gammeldags type, hvor du bare skal tippe koppen, så kommer vandet ud og meget gerne med to hanke, så han selv kan lære at holde sin kop hen af vejen. Når han så har lært det, så kan du stille og roligt tage låget af koppen og han kan drikke rigtigt af en kop. Men nu og de næste par måneder frem, vil det være rigtig fint at lade ham drikke af tud, hvis han har lettere ved dette :)

Du kan læse mere om skemad, rytme, finde opskrifter, dagsplaner osv. i min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står ny revideret udgave på forsiden. I den kan du også finde et billede af en klassisk tudkop:)

Til sidst vil jeg lige nævne, at du naturligvis også skal være opmærksom på, at han måske er ved at være lidt træt af sin erstatning og måske har brug for at du forsøger med et nyt mærke, som smager lidt anderledes :) Det kan måske også gøre, at han om dagen vil drikke lidt mere af sine flasker...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder