Svar: Mad og adfærd - 22 mdr.

11. februar 2018

Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dagsplan og jeres tanker :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge, for der er, som jeg ser det, rigtig mange ting som spiller ind....

Jeres dreng har en alder nu, hvor han naturligt vil spise mere selektivt end tidligere. Man taler om at børn i 1.5-2 års alderen grundlæggende skal være på vagt overfor nye fødevarer - det kaldes fødevareneofobi, hvilket betyder, at man er utryg eller skeptisk overfor ny mad, mad som man ikke kender. Evolutionært kan man sige, at børn har kunne finde mad i naturen fra de var 1.5-2 år gamle og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altid været og er stadig naturligt tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og med den alder jeres dreng har nu, så kan det derfor være svært at få ham til at smage og spise nye retter, nye fødevarer...

Derudover så har han også en alder, hvor han naturligt er igang med at udvikle sin sin selvstændighed og viser mere og mere egen vilje. Han afprøver hypoteser, han forsøger at finde ud af, hvad det han gør, gør ved jer - f.eks. hvad det gør ved jer, når han afviser maden, skubber tallerkenen væk eller kun spiser et par bidder og så vil ned på gulvet og lege. Han er rigtig godt igang med at udvikle sig og finde ud af, hvordan verden fungerer og herunder, hvordan mor og far reagerer på det, han gør...

Og så er han rigtig godt igang med sin selvstændighed - han er stille og roligt ved at komme i "kan selv - vil selv - alderen" og det er rigtig vigtigt, at I anerkender dette. I nævner f.eks. i brevet, at I sætter ham til bordet, når det er spisetid - og det er rigtig vigtigt, at I ikke gør dette, men lader ham selv klatre op på sin høje stol og sætte sig til rette. I nævner, at når I skærer hans mad ud, puster på den osv. så bliver han ofte rigtigt ked af det, han bryder helt sammen - og det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne prøve at inddrage ham og lade ham tage mere del i måltiderne - så I ikke gør for meget, men prøver at lade ham selv - netop for at anerkende hans spirende selvstændighed og lyst til at kunne ting selv. Naturligvis kan han ikke selv skære sin mad ud, men I kan måske puste på maden sammen, ligesom I måske kan give ham en lille kande, så han selv kan hælde vand op i sit vandglas osv.

Når jeg ser jeres dagsplan, så ser det også ud som om, at han får en del snacks og lettere fødevarer i løbet af dagen, og jeg savner lidt mere rigtig mad. I stedet for at give ham to små måltider om morgenen bestående af grovkiks og yoghurt, så vil jeg foreslå jer, at I giver ham en portion grød eller serverer en portion havregryn med lidt letmælk. Det er fint, at han får frugt som mellemmåltider, men sammen med frugten vil det være rigtig godt, hvis han kan få f.eks. havregryns boller, grahamsboller eller lignende. Gerne boller med et højt fiberindhold. I kan bage boller selv - eller I kan købe boller som har et højt indhold af fibre uden nødvendigvis at have et højt indhold af hele kerner...

Det er fint med rugbrød til frokost, men han må meget gerne få rester af aftensmaden serveret sammen med, og det vil være rigtig godt, hvis han både til frokost og til aften spiser f.eks. kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Han må meget gerne spise de grovere grønne grøntsager som broccoli, blomkål, kål af forskellige slags (spidskål, hvidkål, savoykål og lignende), ligesom han også meget gerne må få rodfrugter, som I måske kan pensle med lidt olie og bage i ovnene, så han selv kan sidde og spise dem.

Riskager anbefales ikke... Riskiks fylder meget i en lille mave og giver ham ikke nogen næring. Samtidig indeholder ris arsen, der kan være kræftfremkaldende... Han må gerne spise kogte ris til frokost og aftensmad en gang imellem, som en naturlig del af en varieret kost - men riskiks og risdrik bør I ikke tilbyde ham...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, øllebrød eller f.eks. en portion havregryn med letmælk. Vand eller mælk af ...

Annonce

... kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, 1/2 hårdkogt æg, rejer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Må meget gerne få rester fra aftensmaden til frokost. Må også meget gerne få varm mad til frokost, så hvis I f.eks. har fået lasagne om aftenen, så må I gerne give ham en lunet rest til frokost næste dag, suppleret med lidt forskelligt grønt. Vand af kop.

Sover middagslur

Eftermiddag 14-15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Kan også en gang imellem blive tilbudt lidt frugtgrød eller måske lidt yoghurt her.. vand af kop.

Før aftensmad 16.30: tilbydes lidt forskelligt grønt - tomat, agurk, peberfrugt, kogte ærter og majs og lignende...

Aften 18: Almindelige børnevenlige retter som boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks i ovnen, rødspættefileter, lakselasagne, kartoffelmos og millionbøf, spaghetti bolognese, kartoffelmos med forskellige gryderetter, svensk pølseret... Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten

Godnatmåltid ca. kl 19-19.15- kan være en grød, eller et stykke rugbrød med lidt rester fra aftensmaden, vand eller mælk af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Får børstet tænder og puttes ca. kl 19.30-20...

Det er vigtigt, at I har nogenlunde faste spisetider og faste rutiner omkring måltiderne - og her nævner I blandt andet, at I ikke er tilhængere af, at jeres dreng render rundt, når han skal spise - men samtidig fortæller I at han har tilgængelige snacks, som kan han tage, når han leger... og det er således hans hovemåltider, som foregår ved bordet. Problemet er, at jeres dreng ikke kan klokken og ikke forstår, hvorfor han nogle gange må lege imens han spiser og andre gange ikke må, og som udgangspunkt vil det være rigtig godt, at I lærer ham, at han skal sidde ved bordet, når han spiser - også selvom det er hans mellemmåltider.

I nævner, at han nogle gange selv går hen i skabet for at tage sig en kiks - og her er det vigtigt, at I anerkender, at han er sulten eller tørstig - men det er samtidig vigtigt, at I bestemmer, hvad han kan få at spise. Derfor skal kiks og lignende ikke være i et skab, hvor han selv kan nå dem og tage dem. Og det vil også være rigtig godt, hvis I - når han søger efter mad - f.eks. siger "er du sulten skat", så I anerkender dette og viser ham at I forstår hvad han vil og f.eks. så siger "sæt du dig hen på din stol, så kommer jeg med lidt mad til dig" - så han her lærer at det er ved bordet han skal sidde og spise, og så det er jer, som styrer, hvad han får.

Og det er netop vigtigt, for at få ham til at spise noget af det, om I gerne vil lære ham at spise, at hans spisetider overholdes, og også at I netop udnytter, når han er sulten. Han vil naturligt spise sundere, hvis han tilbydes sundere måltider, når han beder om mad:)

Det er vigtigt at jeres dreng spiser sundt og godt for at hans humør er stabilt. Hans indtag af forskellige fødevarer har også betydning for hans overskud og for, hvor lidt eller hvor meget der skal til før verden bryder sammen for ham... Derfor er det vigtigt, at I allerede fra morgenstunden tilbyder ham protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn for blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, og det giver vedvarende energi og stabiliserer hans humør.

Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Det vil være rigtig godt, at han derfor tilbydes denne slags fødevarer til frokost og om aftenen...

Og så skal I prøve at undgå unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker. Han må dog gerne få et par glas letmælk dagligt.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!