Svar: Skemad, mængder & maven

4. februar 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit sidste svar, og at det går så fint med skemaden og indtaget af mælk :)

Det er rigtig fint, hvis I kan bibeholde de 4 flasker dagligt, og det er okay, hvis hendes indtag ligger på 550-650ml i døgnet :) Ved siden af dette tilbydes hun jo nu mere og mere skemad og drikker også vand af kop, og det lyder som om, at det går rigtig fint med maden - jeg vil naturligvis gerne svare på dine spørgsmål og svarer på dem i den rækkefølge de kommer :)

Ad 1: Med den alder hun har, så behøver hun sandsynligvis ikke komme op for at bøvse om aftenen, men kan få sin flaske og derefter falde i søvn. Det er rigtig fint, at I nu har eleveret hendes hovedgærde - det sikrer både, at der ikke sker tilbageløb af mælk til mellemøret, men det er også med til at hjælpe evt. luft op, hvis hun efterfølgende har brug for at komme af med lidt luft.

Ad 2: Det er rigtig fint, at hun begynder at melde sig selv til flasken sen aften, så hun netop får denne og får lidt ekstra mælk på dette tidspunkt. Og hvis I fornemmer, at hun begynder at vågne fast kl 23 eller lidt før, så må I gerne begynde at gøre flasken klar - hvis hun så vågner, så kan hun få den og ellers kan i prøve at give hende den mere eller mindre i søvne, men så I forsøger at undgå, at hun vågner for meget op og tror, at det er tid til at lege og være frisk... Hun skal altså have flasken før hun vågner for meget :)

I kan lave en flaske klar på forhånd og have den stående i køleskabet, så den blot skal lunes i mikroovnen, før den tilbydes. På den måde kan det også gå lidt hurtigere med at få lavet og givet hende en flaske. Vandet skal koges, hvis I vælger at lave flasken på forhånd. I kan også gøre det, at I lægger en brik med mme ned under dynen, så den har kroptemperatur og kan hældes på flaske i soveværelset...

Ad 3: Mad i hånden er rigtig god træning - det styrker hendes koordinationsevne, hendes mundmotoriske udvikling, hun lærer at bearbejde mad i munden, vænner sig til forskellige smag og konsistens, får en fornemmelse for hvor langt tilbage i munden hun kan komme maden, før brækrefleksen stimuleres osv. Så det er rigtig godt, hvis I kan give hende mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på og øve sig mundmotorisk på. MEN, I skal naturligvis altid have hende under opsyn, og det vil være rigtig godt, hvis I kan prøve at give hende noget som ikke så let brækker i stykker. Kan i få rugbrød hvor I bor? Det kan være en idé at give hende ristede rugbrødsbjælker. De er sprøde uden på og bløde indeni og kan opblødes med spyt, når hun sidder og gumler. I kan også prøve med andre former for brødskorper, tvebakker og lignende... når det så er opblødt, så udskifter I med en ny og lader hende starte forfra:)

Nogle gange kan det dog ikke undgås, at hun får bidt for store stykker af og især hvis hun har tænder... gør hun det meget og er det svært at styre, så kan man nogle gange vælge at bruge en babyfeeder eller frugtfeeder/frugtnet. Det er en lille beholder, hvori I kan komme frugt og kogte grøntsager, og så kan hun sidde og sutte igennem ...

Annonce

... beholderen. Det styrker stadig kooridinationsevnen og giver også smagsoplevelser og følelsen af at spise lidt selv, men det vil naturligvis ikke give samme læring, som at sidde med maden direkte i hånden og munden... men det kan bruges en overgang.

Ad 4: Hun må gerne få lidt grovere grødtyper nu - det kan være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Netop de lidt grovere grødtyper er gode til at holde maven igang. Flerkornsgrød laver du ved at blande forskellige typer af korn, gryn, flager og meltyper. Knækkede korn eller gryn giver den bedste grød, hvis de har trukket i koldt vand i køleskab natten over, og da hun ikke er ældre end hun er, så skal du ikke bruge for mange hele kerner, da hun ikke vil kunne optage næringen fra disse og da det kan give diarré.

Men du kan f.eks. blande havregryn, hirseflager og rugmel. Tag ca en spiseskefuld af hver, bland det med 2 dl koldt vand og kog det op i en gryde 2-3 minutter imens du pisker i det. Tag gryden af varmen, kom smør og mme i og lidt mme på. Grøden er klar til servering.

Det vil også være rigtig godt, at du nu varierer hendes indtag af grøntsager, og gerne bruger de lidt grovere grøntsager som forskellige kåltyper, rodfrugter osv. Hun kan få alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan med fordel lave lidt grøntsagssovs, tomatsovs eller lignende eller nogle gange blot lave en smørsovs og hælde over grøntsagerne - det kan også være med til at "smøre" lidt og holde maven igang.

Og så må hendes mad godt begynde at smage af lidt, så du kan med fordel også bruge forskellige tørrede krydderier som f.eks. mild karry, basilikum, oregano, timian og lignende. Det kan også sætte lidt gang i maven.

Og så er frugtmos og bærmos også en rigtig god idé. Du kan lave det selv eller du kan købe det på glas. Det kan gives som topping på en grød eller som mellemmåltid et par gange dagligt :)

Ad 5: Og I må gerne give hende lidt mere frugtmos end I gør lige nu. Ud over sveskemos kan hun få abrikosmos, blommemos, jordbærmos eller lignende. Og hvis I oplever, at hun godt kan spise mere end ½ dl. som I giver hende nu, så kan I roligt prøve at tilbyde hende lidt mere og se om det vil hjælpe lidt på maven :)

Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder i dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Bagerst er der et fødevareregister, hvor I kan slå op, hvad hun må få, hvornår og hvordan - hvis I f.eks. skal have noget, som I bliver i tvivl om hun må få :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står ny revideret udgave på forsiden.

Rigtig meget held og lykke, og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor