Svar: Baby vågner hver 3. time hver nat
3. februar 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Caroline
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres datter stortrives med sin flaske, og hun lyder ikke til at mangle noget. Og faktisk lyder det ikke som om, at hun spiser for meget...
Hendes udregnede mælkebehov er lige nu ca. 120 ml pr kg = 1080 ml, og når hun bliver 6 måneder sættes det lidt ned til ca 110 ml pr kg = 990 ml. Du fortæller, at hun ofte antager mellem 990-1170 ml, og det er hendes behov... :)
I takt med at hun nu begynder med skemad, så vil dette naturligt begynde at fylde lidt mere og mængden af mælk kan gradvist skrues lidt ned. Det lyder som om, at hun er parat til den grød I tilbyder hende en gang dagligt, og I må derfor gerne begynde at tilbyde grøntsagsmos også. Hun kan således få grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Sammen med grød og mos skal hun tilbydes vand af kop. Lige nu vil det naturligt være begrænset, hvor meget hun drikker af det, men det er vigtigt, at I tilbyder det, så hun lærer at drikke vand, og så vil det naturligt hen af vejen også spille ind på hendes væskeindtag og nedtrapning af flasker, men der går altså lidt tid endnu :)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad til faste tider hver dag - og hvis I fremadrettet kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes flaske, før hun skal sove. På den måde skaber I plads i maven til begge dele og samtidig er den faste rytme vigtig for hendes fornemmelse for sult og dermed parathed til at spise, når I tilbyder hende mad.
Jeg kan ikke helt ud af den tilsendte dagsplan se, hvornår jeres datter sover, men mit forslag til en dagsplan lavet nogenlunde ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Vågner, kommer op, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Morgen 08.30: Flaske
Puttes til dagens første lur
Vågner, leger og er aktiv
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - ca kl 12-12.30 - tidspunktet variere efter hvornår hun står op fra sin formiddagslur
Vågner, leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt
Eftermiddag 16: Flaske
Puttes til dagens 3. lur som ofte er en kortere lur
Vågner, leger, hygger med far, som måske er kommet hjem fra arbejde :)
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Leger, hygger, pludrer, bruger sig selv motorisk og mentalt
Flaske og puttes til natten ca 19.30...
Sen aften 23: Flaske - drømmemåltid - og sover videre
Midt nat 02: Flaske og sover videre
Som I kan se, så er der i min dagsplan plads til 2 skemåltider, vand af kop og stadig behov for ca. 7 flasker i døgnet. Når jeres datter bliver 6 måneder, og det fungerer godt med skemaden, så vil det være rigtig godt at øge hendes skemåltider, så hun også tilbydes morgengrød og mellemmåltider. Samtidig vil hun i den alder skulle have en større variation af fødevarer, mad i hånden osv. Og hun vil i den alder ofte også begynde at ændre rytme, så hun er vågen i længere tid af gangen, bruger sig selv mere aktivt osv. så der kommer naturligt nogle ændringer til - og i 6 måneders alderen kan man ofte arbejde på at trappe ud af flasken midt nat.
Jeg tænker altså, at lige nu har jeres datter brug for de flasker hun får, men når hun øges i skemad og lærer at drikke mere vand af kop, så vil hun naturligt kunne trappe gradvist ud af sine flasker og vil måske om aftenen kunne strække tiden mellem sine flasker lidt mere, end hun kan lige nu :) Tiden arbejder således for jer.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre og også giver lidt ro med på vejen - jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder I dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske