Svar: Grød/mos til pige på 5 måneder

27. december 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære fortvivlede førstegangsmor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at du har ramt det rette tidspunkt at starte med skemad - din datter tager rigtig fint imod og spiser gerne både grøntsagsmos og øllebrød, hun kan let spise en dl. af gangen, men du skal naturligvis være opmærksom på ikke at tilbyde hende så meget skemad, at det tager pladsen væk fra mælken.

Det kan nogle gange være en lidt svær balance at finde. For nogle børn kan naturligt spise store portioner og drikker stadig den mælk, som de har behov for, hvor andre børn har brug for, at vi holder lidt igen med den fastere føde, så de stadig får deres mælk/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Det betyder, at det f.eks. kan være bedre at du giver hende ¾ dl. to gange dagligt, vand af kop og så efterfølgende ammer hende før hun skal sove - end at du giver hende 1-1.5 dl. grød eller mos, og hun så ikke drikker nok hos dig eller afviser brystet. Det er vigtigt, at hun tilbydes både skemad og mælk nok hele dagen igennem for ikke at skulle søge behovet ekstra dækket om natten.

Når det er sagt, så kan du dog ikke regne med, at hun fortsat vil kunne sove 7-9 timer om natten uden mælk. Netop fordi hun om dagen indtager mere fast føde og hendes væskebehov stadig er naturligt stort, så er det naturligt, hvis hun har brug for mælk sen aften og tidlig morgen. Og det vil være super flot, hvis hun med den alder hun har nu kan sove 5-6 timer uden mælk om natten. Det vil sige, at det vil være super fint, hvis hun f.eks. ammes kl 23.30 og så kan sove til 05, og ammes igen.

Med hensyn til øllebrød, så må hun gerne få dette selvom hun endnu ikke er blevet 6 måneder. Sundhedsstyrelsen anbefaler nu, at glutenholdige produkter gives i variation med ikke-glutenholdige produkter og i stigende mængde fra barnet begynder på skemad. Det vil sige, at glutenholdig kost kan gives, før barnet fylder 6 måneder. Indholdet af gluten i øllebrød er ikke meget højt, men det vil stadig være rigtig godt, hvis du kan prøve at variere lidt mellem de forskellige grødtyper, så hun får variation af forskellige fødevarer, også grødtyper:)

Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre. Får evt. en lille ekstra amning, når dagen ...

Annonce

... begynder.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes øllebrød eller andre former for grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16-17: Ammes og sover dagens 3. lur som ofte er en powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - også her kan tidspunktet variere efter hvor lang dagens 3. lur er, og hvor sent den ligger.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Nat - kan måske sove igennem uden mælk - de fleste børn er 6 måneder, før de kan sove uden mælk midt nat, men da jeres datter altid har sovet om natten, kan det godt tænkes, at hun vil kunne det nu - hvis du er opmærksom på at sikre hende både mad og mælk nok i maven hele dagen :)

I takt med at hun får skemad flere gange dagligt, spiser mere og mere varieret, drikker vand og mælk, så vil hendes afføringsmønster naturligt ændre sig - og det betyder, at hun sandsynligvis vil begynde at få afføring hyppigere - ligesom du allerede oplever nu. De fleste børn vil nok have afføring en gang i døgnet, når de er godt igang med skemaden, men der kan godt være variationer her. Det vigtigste er, at du oplever at afføringen kommer let og ubesværet. Din datter må ikke få hård mave og afføringen må ikke være knoldet. Det må ikke gøre ondt på hende at komme af med. Også her spiller det ind at finde balancen mellem skemad og væske/mælk :)

Med hensyn til at lave grøntsagsmos - så behøver du ikke veje kartofler og grøntsager af, men kan sagtens tage det lidt på slump. Tag udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser til aften, så hun på den måde også får lidt variation her. Og tilsæt modermælkserstatning til konsistensen er passende og så en tsk. fedtstof :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned, der er opskrifter, dagsplaner og et fødevareleksikon, hvor du kan slå op, hvis I skal have noget at spise, og du er i tvivl om, hvorvidt din datter må få det og hvordan... Bogen dækker 4-18 måneder :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2017.

Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire