Svar: Grød/mos til pige på 5 måneder
27. december 2017
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede førstegangsmor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at du har ramt det rette tidspunkt at starte med skemad - din datter tager rigtig fint imod og spiser gerne både grøntsagsmos og øllebrød, hun kan let spise en dl. af gangen, men du skal naturligvis være opmærksom på ikke at tilbyde hende så meget skemad, at det tager pladsen væk fra mælken.
Det kan nogle gange være en lidt svær balance at finde. For nogle børn kan naturligt spise store portioner og drikker stadig den mælk, som de har behov for, hvor andre børn har brug for, at vi holder lidt igen med den fastere føde, så de stadig får deres mælk/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Det betyder, at det f.eks. kan være bedre at du giver hende ¾ dl. to gange dagligt, vand af kop og så efterfølgende ammer hende før hun skal sove - end at du giver hende 1-1.5 dl. grød eller mos, og hun så ikke drikker nok hos dig eller afviser brystet. Det er vigtigt, at hun tilbydes både skemad og mælk nok hele dagen igennem for ikke at skulle søge behovet ekstra dækket om natten.
Når det er sagt, så kan du dog ikke regne med, at hun fortsat vil kunne sove 7-9 timer om natten uden mælk. Netop fordi hun om dagen indtager mere fast føde og hendes væskebehov stadig er naturligt stort, så er det naturligt, hvis hun har brug for mælk sen aften og tidlig morgen. Og det vil være super flot, hvis hun med den alder hun har nu kan sove 5-6 timer uden mælk om natten. Det vil sige, at det vil være super fint, hvis hun f.eks. ammes kl 23.30 og så kan sove til 05, og ammes igen.
Med hensyn til øllebrød, så må hun gerne få dette selvom hun endnu ikke er blevet 6 måneder. Sundhedsstyrelsen anbefaler nu, at glutenholdige produkter gives i variation med ikke-glutenholdige produkter og i stigende mængde fra barnet begynder på skemad. Det vil sige, at glutenholdig kost kan gives, før barnet fylder 6 måneder. Indholdet af gluten i øllebrød er ikke meget højt, men det vil stadig være rigtig godt, hvis du kan prøve at variere lidt mellem de forskellige grødtyper, så hun får variation af forskellige fødevarer, også grødtyper:)
Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre. Får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes øllebrød eller andre former for grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - også her kan tidspunktet variere efter hvor lang dagens 3. lur er, og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Nat - kan måske sove igennem uden mælk - de fleste børn er 6 måneder, før de kan sove uden mælk midt nat, men da jeres datter altid har sovet om natten, kan det godt tænkes, at hun vil kunne det nu - hvis du er opmærksom på at sikre hende både mad og mælk nok i maven hele dagen :)
I takt med at hun får skemad flere gange dagligt, spiser mere og mere varieret, drikker vand og mælk, så vil hendes afføringsmønster naturligt ændre sig - og det betyder, at hun sandsynligvis vil begynde at få afføring hyppigere - ligesom du allerede oplever nu. De fleste børn vil nok have afføring en gang i døgnet, når de er godt igang med skemaden, men der kan godt være variationer her. Det vigtigste er, at du oplever at afføringen kommer let og ubesværet. Din datter må ikke få hård mave og afføringen må ikke være knoldet. Det må ikke gøre ondt på hende at komme af med. Også her spiller det ind at finde balancen mellem skemad og væske/mælk :)
Med hensyn til at lave grøntsagsmos - så behøver du ikke veje kartofler og grøntsager af, men kan sagtens tage det lidt på slump. Tag udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser til aften, så hun på den måde også får lidt variation her. Og tilsæt modermælkserstatning til konsistensen er passende og så en tsk. fedtstof :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned, der er opskrifter, dagsplaner og et fødevareleksikon, hvor du kan slå op, hvis I skal have noget at spise, og du er i tvivl om, hvorvidt din datter må få det og hvordan... Bogen dækker 4-18 måneder :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2017.
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Glædelig jul og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske