Svar: Mad og diverse

20. december 2017

Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Malene

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at komme omkring så godt som muligt :)

Det er helt naturligt, at Hugo kan være mere selektiv i forhold til mad i øjeblikket. Det hænger sammen med hans alder og den udvikling, som han går igennem. Og det er også helt naturligt, hvis han er træt af havregrød og har brug for at få noget andet. Derfor må du om morgenen meget gerne forsøge med andre typer grød - da han er glad for rugbrød, vil han måske være glad for øllebrød. Du kan også prøve med flerkornsgrød, mysligrød eller lignene. Og du må faktisk også gerne give ham havregryn med lidt sukker og mælk, eller du kan prøve med minifras med lidt mælk. Minifras er udarbejdet i samarbejde med Viffos (Videncenter for fødevarer og sundhed- og har et passende sukker-, fedt- og saltindhold og et højt indhold af fibre. Det er naturligvis ikke det samme som at spise en portion grød, men det er bedre end at han ikke spiser:)

Han må også gerne få klatkager - det er i princippet grød du steger på panden, evt. blandet med lidt moset banan, æblemos eller lignende. Ligesom han naturligvis også gerne må få æg, skinke, yoghurt og lignende - hvad spiser du selv? Det vil være rigtig fint, hvis I i juledagene kan udnytte tiden om morgen til lidt hygge og anderledes morgenmad, så han oplever at det er hyggeligt og rart at spise :)

Om aftenen vil det være rigtig godt, at du giver ham det samme som du selv spiser - og han må få alt med den alder han har. Det vil sige, at du roligt kan give ham kylling, hamburgerryg, kamsteg osv. Meget gerne - giv ham endelig mad, som smager af noget og det samme du selv får, så han netop oplever at I spiser det samme og tag endelig udgangspunkt i al den gode julemad! Igen så han oplever, at det er hyggeligt og rart at spise og at det kan være dejligt at spise noget andet end rugbrød om aftenen :) Han må også gerne få kartofler moset med sovs, ligesom han gerne må sidde og sutte på sværen fra flæskestegen - naturligvis under opsyn :)

Og når det så er sagt, - så er det bedre at han tilbydes rugbrød om aftenen end at han ikke spiser. Og hvis han lige nu er gladest for rugbrød og tryg ved at få dette, så kan du godt servere lidt rugbrød sammen med den varme mad, så han får begge dele og netop når han tilbydes rugbrød, så kan han gå igang med at spise dette - og er han først igang, så glider der måske lidt ned af den øvrige mad også :) Ved at tilbyde ham lidt rugbrød så sikrer du også, at han jo får lidt at spise og ikke går sulten og grædende rundt, men du tilbyder ham samtidig også den anden mad, så han hen af vejen forhåbentlig også bliver lidt interesseret i at spise dette.

Du kan også med fordel bruge rester fra aftensmaden som pålæg sammen med rugbrødet til frokost, så du på den måde stadig varierer hans kost og samtidig også sikrer at han spiser den samme mad som I andre. Frikadeller kan sagtens spises både kolde og varme, og har I f.eks. fået lasagne til aftensmad, så kan du godt gemme et stykke af dette, lune det lidt og give det til frokost næste dag...

Du skal altså forsøge om aftenen at servere noget han godt kan lide, sikre at der er mindst en ting, som han er glad for - og det kan godt være rugbrød og så servere noget af den anden mad også, så han får begge dele.

Det er også rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i jeres dagsrytme og have faste spisetider, så han er parat til at spise til aften, når I sætter jer til bordet. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan lade ham selv klatre op på sin høje stol og sætte sig parat. Han har en alder nu, hvor han naturligt viser mere selvstændighed og egen vilje, og han vil rigtig gerne føle sig set og inddraget. Det er vigtigt for ham. Derfor er det godt, at du ikke sætter ham til bordet, men lader ham selv gøre dette - ligesom du kan give ham en lille kande, så han selv kan hælde vand i sin kop...

Det er naturligt, hvis han om aftenen nogle gange er rigtig træt og derfor har brug for din hjælp til at spise. Det kan være svært at koncentrerere sig om maden efter en lang dag. Her kan det nogle gange hjælpe, at du tilbyder ham lidt af maden fra din tallerken eller at du lader ham komme over på dit skød, får lidt at spise imens han sidder hos dig og derefter så kommer tilbage på egen stol igen. På den måde vænner du ham også til at sidde lidt længere tid ved bordet.

Hvis det hele går op i hat og briller, så afslut måltidet og lad ham komme ned og lege. Du skal sørge for at han får mange små måltider i løbet af dagen, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt til det næste. Og om aftenen vil han også have behov for et godnatmåltid - og dette bør ligge efter et bad, så det netop er adskilt fra aftensmaden. På den måde oplever han ikke, at han kan afvise aftensmad og få noget andet i stedet :) Et godnatmåltid kan være en grød, et stykke rugbrød og rester fra aftensmaden...

Det er vigtigt, at du ikke gør aftensmåltidet og tiden omkring ...

Annonce

... middagsbordet til en kamp, hvor I alle bliver frustrerede, du skælder ud osv. Det er ødelæggende for hans appetit og det hjælper ikke nogen af jer. Det er også godt, hvis du kan give ham madro. Det betyder, at du skal forsøge at undgå at blande dig i, hvad han spiser, hvordan han spiser, og i hvilken rækkefølge han spiser sin mad. Lad ham styre det selv :)

Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at inddrage ham lidt i madlavningen og f.eks. også i borddækningen. Han kan så småt begynde at være med. Jeg vil her anbefale dig mine to børnebøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". De kan læses højt og være med til at skabe lidt interesse for mad, madlavning, indkøb osv.

Retningslinjerne for rosiner er således:

Børn under 3 år må gerne få rosiner, men de bør max spise 50 gram om ugen. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A og børn tåler kun dette i meget små mængder. Det er dog det totale indtag over en længere periode, der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske rosiner og vejledningen er derfor den samme uanset hvilken type rosiner du køber.

Med hensyn til ris, så gælder følgende:

Børn må gerne få ris som del af en varieret kost - men netop variation er vigtigt, og børn bør ikke få risgrød eller ris hver dag. Ris og risprodukter indeholder arsen, mængden af arsen kan variere og man kan desværre ikke udpege ris fra bestemte lande som mere eller mindre arsenholdige. Uorganisk arsen kan være kræftfremkaldende, hvor organisk arsen vurderes uproblematisk. Hvis man udsættes for uorganisk arsen gennem mange år, vil det kunne øge risikoen for kræft.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som udgangspunkt er arsen ikke farligere for børn end for voksne, men på grund af børns høje indtag af fødevarer i forhold til deres kropsvægt kan indtaget blive betydeligt højere end voksnes... Derfor kan jeres dreng få ris en gang imellem når I f.eks. får det til aftensmad :) Det er dog vigtigt lige at nævne at risdrik og riskiks bør han ikke tilbydes:)

Det hører alderen til at Hugo vågner med gråd. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Derfor drømmer han rigtig meget lige nu og kan derfor godt vågne både med gråd og skrig - simpelthen fordi han drømmer. Det er her vigtigt, at du forsøger at berolige ham og hjælper ham videre i søvnen. Det vil være rigtig godt, hvis han puttes i egen seng om aftenen og hvis han har en puttebamse eller lignende, så prøv at hjælpe ham videre med dette og med samme ritual som I har, når han skal sove. Prøv at undgå, at du skal tage ham op, gå ondt med ham eller lignende om natten - prøv så vidt muligt at holde fast i de rutiner I har omkring putning og hjælp ham videre i egen seng.

Når han bryder sammen om dagen, så er det anfald af fortvivlelse. Verden bryder meget leg sammen for ham, når han mærker at noget ikke er som han gerne vil. Det kan være små bagateller i dine øjne, men for ham betyder det rigtig meget. Det kan f.eks. være at du giver ham den blå kop i stedet for den røde, eller at du skærer bollen ud i stedet for at lade ham bide af en halv, eller at du tilbyder ham æble i stedet for banan…

Når han får fortvivlelsesanfald, er frustreret, ked af det, så er han ikke uartig eller hysterisk, men har brug for din forståelse og ro. Når han føler, at verden går imod ham, så pumper adrenalin rundt i kroppen - adrenalin virker lidt ligesom ild - hvis man puster til det, så kommer der mere af det, det flammer op, hvis man forholder sig roligt, så går det stille og roligt ud. Derfor er det vigtigt, at du viser ham forståelse og giver ham nærhed og fysisk kontakt "sååå lille ven, driller skoene, sååå". Når han mærker ,at du er rolig, så bliver han også selv mere rolig, og han har netop brug for at kunne spejle sig i din ro :)

Det er vigtigt at du ikke skælder ham ud, kalder ham hysterisk eller lignende "hold så op med det skaberi" - for han gør det som sagt ikke for at være imod dig. Han gør det fordi hans hjerne stadig er meget umoden og han er "i følelsernes vold". Men nogle gange kan det være en god idé at aflede ham, så du får ham hevet ud af den situation, som har fået hans verden til at bryde sammen. Så han glemmer det lidt, og du på den måde hjælper ham videre. Du kan derfor prøve nogle gange at se om du kan få ham på andre tanker ved at tilbyde et alternativ "kom skat, se her er bogen, skal vi læse lidt i den", "hov hvor er dit puslespil, kan du hjælpe med at finde det?" osv. Så han hjælpes videre og ikke bliver hængende i den svære situation :) Det kan være en måde at begrænse det lidt på:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.