Svar: Nedtrapning af mælk
10. december 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre at du er "kæmpe fan af mine dagsplaner" og min bog om børn og mad :) Tak for det :)
Det er rigtig dejligt, at din dreng er kommet så godt igang med skemaden og lyder til at spise varieret og godt i løbet af dagen. Det skal du naturligvis holde fast i og det er derfor til dels også rigtigt, at han skal have mad efter, hvad han viser sig parat til. Men når det er sagt, så er det dog ofte en god idé at give ham en lille smule ekstra tid, fordi han er født lidt før tid, og ofte vil det være rigtig godt, at du forsøger at finde en "mellem-alder" - altså tidspunktet mellem hvornår hans termin var og hvornår han blev født. Og det betyder, at hvis han f.eks. er født 4 uger før tid, så kan det være en god idé at rykke ham ca. 2 uger... Det vil altså sige, at I stedet for at trappe ham ned i flaske når han er 7 måneder, så kan du roligt vente til han er 7.5 måned. Det sker der ikke spor ved, tværtimod.
Det er også helt okay, at han ikke altid når op på sit udregnede behov for mælk. Nogle børn har en rigtig god evne til at optage næringen fra deres erstatning og vokser og trives derfor rigtig godt, selvom de ikke altid når op på den udregnede mængde. Og så længe han trives, tager på, tisser godt og udvikler sig godt, så er det helt fint. Du skal ikke presse ham til at drikke mere, end han kan, men forsøge at lade ham styre behovet nogenlunde selv. Så når du tilbyder ham flaske, så må du gå ud fra, at han tager det, som han har behov for....
Det kan være rigtig dejligt at give flaske, fordi man jo så præcist ved, hvor meget barnet egentlig drikker - hvilket man ikke kan vide, når man ammer. Så børn der ammes vil naturligt også indtage forskellige mængder mælk, men det er man bare ikke helt så opmærksom på... Og nogle gange kan det også være lidt frustrerende, når man giver flaske, når barnet så ikke drikker nok - men så længe han trives, er det som sagt helt okay:)
Jeg synes, at du skal forsøge at fjerne flasken om formiddagen først, fordi det ikke kun handler om, at skære ned i hans mælkeindtag, men også handler om, at han stille og roligt skal lære at blive puttet til lur uden at få flaske først. Så du nu begynder at arbejde bevidst på at han kan sove uden at få flasken altså stille og roligt vænner ham til at adskille mælk og søvn.. En overgang kan du vælge at tilbyde ham lidt mme af en kop, men fremadrettet skal han blot have vand at kop sammen med sit mellemmåltid om formiddagen og mælken helt undværes der.
Flasken før middagsluren bibeholdes, men om eftermiddagen skal han gradvist gå over til at få lidt grød - og ikke længere tilbydes flaske. Da han ikke er ældre end han er, og du fortæller, at han ikke drikker så store mængder mælk, så synes jeg dog, at det er helt fint hvis du bibeholder flasken om eftermiddagen et par uger eller mere endnu.. og så ser, hvordan han fremadrettet reagerer, og hvad han virker til at have behov for. Det er bedre, at du giver ham en flaske om eftermiddagen, end at han begynder at vågne og have behov for en ekstra flaske om natten, fordi han om dagen ikke har fået drukket nok.
Og stille og roligt kan han så gå over til at få lidt grød med frugtmos som eftermiddagen eller du kan give ham lidt frugtmos med mme på - så får han også lidt mælk den vej igennem, før han så skal kunne undvære mælken om eftermiddagen helt. Og sammen med sin grød kan han tilbydes vand af kop.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god appetit - og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske