Svar: Spiser ikke ret meget til aftensmad
5. december 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsplan :)
Det ser ud som om, at din dreng spiser varieret i løbet af dagen og generelt får mad fra de forskellige fødevaregrupper: Han spiser kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, brød, frugt osv. og det lyder umiddelbart rigtig fint. Han drikker også vand af kop, får lidt mælk og lidt A38, og han lyder på den måde til at være dækket ind.
Det er naturligt, at han ikke spiser så meget om aftenen - han er rigtig træt efter en alt dag i vuggestuen og det kan være rigtig svært for ham at overskue et måltid om aftenen. Det kræver stadig en del koncentration og koordinationsevne at tage maden fra tallerkenen, føre den op i munden, tygge og bearbejde den... og det er svært, når man er træt :) Derfor afviser han naturligt nogle gange maden, fordi han ikke har overskuddet til at spise og derfor må du gerne hjælpe ham om aftenen.
Det er fint, at du om dagen lader ham spise selv - så godt han nu kan. Men om aftenen skal du måske hjælpe ham lidt på vej og nogle gange made ham lidt. Nogle gange kan det også være en god idé at lade ham smage fra din tallerken, fordi din mad kan virke mere interessant - også selvom I egentlig spiser det samme :) Og nogle gange vil det også være rigtig fint, at du lader ham komme over på dit skød og sidder lidt hos dig og spiser lidt mere, før han sættes ned på gulvet og får lov til at lege. På den måde sidder han stadig med ved bordet og lærer at maden ikke bare kan afvises, og han får stadig lidt ekstra i maven.
Du skriver, at du bliver urolig for hans indtag, når han især om aftenen får forskellige grøntsager, kød, fisk osv. Husk at du meget gerne give ham rester fra aftensmaden. Det kan fint bruges til frokost eller du kan give ham lidt af det som mellemmåltid om eftermiddagen, når han kommer hjem fra vuggestue, hvis han har lidt mere appetit på det tidspunkt. Nogle gange kan rester fra aftensmaden spises koldt - f.eks. kan han sagtens få kartofler, frikadeller og lignende som kold gnavemad og som mellemmåltid en gang imellem.
Nogle børn har også glæde af at få et godnatmåltid. Når de har fået aftensmad og fået et bad og er gjort klar til natten, så vil mange børn have glæde af at få et lille måltid, før de så puttes. Det kan være en portion grød, havregryn med mælk eller lignende. Men det kan faktisk også godt være rester fra aftensmaden :)
Børn spiser naturligt mere nogle dage end andre dage, ligesom de ofte har mere appetit på nogle tidspunktet af dagen og mindre appetit på andre tidspunkter. Derfor er det generelt en god idé at se på hans indtag over flere dage og når du gør dette så skal du netop sikre dig, at han spiser varieret - og det lyder det umiddelbart som om, at han gør:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit! Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske