Svar: Spiser ikke ret meget til aftensmad

5. december 2017

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dagsplan :)

Det ser ud som om, at din dreng spiser varieret i løbet af dagen og generelt får mad fra de forskellige fødevaregrupper: Han spiser kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, brød, frugt osv. og det lyder umiddelbart rigtig fint. Han drikker også vand af kop, får lidt mælk og lidt A38, og han lyder på den måde til at være dækket ind.

Det er naturligt, at han ikke spiser så meget om aftenen - han er rigtig træt efter en alt dag i vuggestuen og det kan være rigtig svært for ham at overskue et måltid om aftenen. Det kræver stadig en del koncentration og koordinationsevne at tage maden fra tallerkenen, føre den op i munden, tygge og bearbejde den... og det er svært, når man er træt :) Derfor afviser han naturligt nogle gange maden, fordi han ikke har overskuddet til at spise og derfor må du gerne hjælpe ham om aftenen.

Det er fint, at du om dagen lader ham spise selv - så godt han nu kan. Men om aftenen skal du måske hjælpe ham lidt på vej og nogle gange made ham lidt. Nogle gange kan det også være en god idé at lade ham smage fra din tallerken, fordi din mad kan virke mere interessant - også selvom I egentlig spiser det samme :) Og nogle gange vil det også være rigtig fint, at du lader ham komme over på dit skød og sidder lidt hos dig og spiser lidt mere, før han sættes ned på gulvet og får lov til at lege. På den måde sidder han stadig ...

Annonce

... med ved bordet og lærer at maden ikke bare kan afvises, og han får stadig lidt ekstra i maven.

Du skriver, at du bliver urolig for hans indtag, når han især om aftenen får forskellige grøntsager, kød, fisk osv. Husk at du meget gerne give ham rester fra aftensmaden. Det kan fint bruges til frokost eller du kan give ham lidt af det som mellemmåltid om eftermiddagen, når han kommer hjem fra vuggestue, hvis han har lidt mere appetit på det tidspunkt. Nogle gange kan rester fra aftensmaden spises koldt - f.eks. kan han sagtens få kartofler, frikadeller og lignende som kold gnavemad og som mellemmåltid en gang imellem.

Nogle børn har også glæde af at få et godnatmåltid. Når de har fået aftensmad og fået et bad og er gjort klar til natten, så vil mange børn have glæde af at få et lille måltid, før de så puttes. Det kan være en portion grød, havregryn med mælk eller lignende. Men det kan faktisk også godt være rester fra aftensmaden :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Børn spiser naturligt mere nogle dage end andre dage, ligesom de ofte har mere appetit på nogle tidspunktet af dagen og mindre appetit på andre tidspunkter. Derfor er det generelt en god idé at se på hans indtag over flere dage og når du gør dette så skal du netop sikre dig, at han spiser varieret - og det lyder det umiddelbart som om, at han gør:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit! Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.