Svar: Kød og bladgrønt
27. november 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev :)
Med den alder din datter har, vil det være rigtig fint, at du giver hende f.eks. stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), som hun kan spise enten med fingrene eller med en gaffel. Det vil stadig være lettest for hende at spise hakket kød, men det kan sagtens være i fast form som f.eks. via en frikadelle, kødboller, karbonader, krebinetter, stykker af farsbrød, eller det kan være kødsovs, millionbøf eller lignende.
Det vil generelt være en god idé, at du tilbyder hende mad i stykker og mad med mere bid, og du behøver således ikke længere tilbyde hende pureret eller meget findelt mad. Hun vil stadig have glæde af at få mos, men du kan f.eks. mose kartofler med lidt tomatsovs eller smørsovs og så tilbyde hende frikadellen i små stykker. Med mad i små stykker/hapsere kan hun øve pincetgreb og også begynde at øve det at spise med en gaffel :)
Du må også gerne mose kartofler og andre grøntsager med en gaffel, så hun generelt spiser mad med mere og mere bid og mad som kan spises med gaffel og ikke længere ske:)
Hun bør ikke få ‘grønt drys’ på varm mad. Friske krydderurter og bladgrøntsager må kun anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med, eller hvis du sikrer dig at det bliver gennemstegt i ovnen. Der kan være jordbakterier på persille, purløg og andet bladgrønt – også selvom du er grundig med at rengøre det. Hun må dog gerne få lidt persille, purløg eller lignende på kold mad, men du bør ikke gemme mad med "grønt drys".
Med hensyn til pesto, så indeholder det en ret høj mængde salt, og anbefales derfor ikke umiddelbart til børn under 1 år, heller ikke selvom det kan blive gennemstegt i ovnen, hvis du f.eks. bruger det på fisk eller lignende.
Hun må gerne få most avocado, det kan være en god idé at bruge netop avokado som smørbart pålæg, da det er med til at sikre lidt ekstra sunde fedtstoffer. Du kan evt. blande det med lidt citron og lidt hvidløg, så det smager af lidt mere.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg igennem måned for måned, og du finder dagsplaner, opskrifter osv. Også til børn på 10 måneder:) Derudover er der bagerst et fødevareleksikon, hvor du kan slå op hvad hun må få, hvornår og hvordan :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske