Svar: Kød og bladgrønt

27. november 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Dorthe

Tak for dit brev :)

Med den alder din datter har, vil det være rigtig fint, at du giver hende f.eks. stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), som hun kan spise enten med fingrene eller med en gaffel. Det vil stadig være lettest for hende at spise hakket kød, men det kan sagtens være i fast form som f.eks. via en frikadelle, kødboller, karbonader, krebinetter, stykker af farsbrød, eller det kan være kødsovs, millionbøf eller lignende.

Det vil generelt være en god idé, at du tilbyder hende mad i stykker og mad med mere bid, og du behøver således ikke længere tilbyde hende pureret eller meget findelt mad. Hun vil stadig have glæde af at få mos, men du kan f.eks. mose kartofler med lidt tomatsovs eller smørsovs og så tilbyde hende frikadellen i små stykker. Med mad i små stykker/hapsere kan hun øve pincetgreb og også begynde at øve det at spise med en gaffel :)

Du må også gerne mose kartofler og andre grøntsager med en gaffel, så hun generelt spiser mad med mere og mere bid og mad som kan spises med gaffel og ikke længere ske:)

Hun bør ikke få ‘grønt drys’ på varm mad. Friske krydderurter og bladgrøntsager må kun ...

Annonce

... anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med, eller hvis du sikrer dig at det bliver gennemstegt i ovnen. Der kan være jordbakterier på persille, purløg og andet bladgrønt – også selvom du er grundig med at rengøre det. Hun må dog gerne få lidt persille, purløg eller lignende på kold mad, men du bør ikke gemme mad med "grønt drys".

Med hensyn til pesto, så indeholder det en ret høj mængde salt, og anbefales derfor ikke umiddelbart til børn under 1 år, heller ikke selvom det kan blive gennemstegt i ovnen, hvis du f.eks. bruger det på fisk eller lignende.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun må gerne få most avocado, det kan være en god idé at bruge netop avokado som smørbart pålæg, da det er med til at sikre lidt ekstra sunde fedtstoffer. Du kan evt. blande det med lidt citron og lidt hvidløg, så det smager af lidt mere.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg igennem måned for måned, og du finder dagsplaner, opskrifter osv. Også til børn på 10 måneder:) Derudover er der bagerst et fødevareleksikon, hvor du kan slå op hvad hun må få, hvornår og hvordan :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger