Svar: Nødder og hørfrøolie til børn

20. november 2017

Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Ja, din dreng må gerne få nødder og mandler i sin grød morgen og aften - men det er vigtigt, at du blender dem eller hakker dem fint. Nødder og mandler kan være en fin måde at variere hans fedtindtag på.

Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres vejlening om mad til småbørn og spædbørn 2017: "Børn under 3 år må ikke få hele mandler og nødder, men må gerne få disse i findelt/blendet form. Det kan øge indholdet af polyumættet fedt i maden at tilsætte blendede mandler eller nødder til brød, mos eller grød".

Med hensyn til hørfrø og hørfrø olie, så er det sådan, at der i hørfrø og også solsikkefrø er et højt indhold af tungmetallet cadmium. Det kan opkoncentreres i kroppen og på ...

Annonce

... længere sigt skade nyrerne. Derfor anbefales det, at man ikke giver hørfrø og solsikkekerne i større mængder og kun anvender det i begrænsede mængder i brød og ligende - det gælder for alle og ikke kun for børn.

Hørfrøolie og solsikkeolie indeholder ikke cadmium, da det bliver filtreret fra, når olien presses ud af frøene. Det kan derfor anvendes som andre planteolier, og du skal derfor ikke være urolig for, om det kan have skadet din dreng :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Generelt anbefales det, at du varierer mellem forskellige fedttyper og gerne vælger vegetabilske olier, hvor smagen passer ind. Du kan f.eks. bruge vindruekerneolie, rapsolie, olivenolie og lignende i variation.

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger