Svar: Nødder og hørfrøolie til børn
20. november 2017
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Ja, din dreng må gerne få nødder og mandler i sin grød morgen og aften - men det er vigtigt, at du blender dem eller hakker dem fint. Nødder og mandler kan være en fin måde at variere hans fedtindtag på.
Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i deres vejlening om mad til småbørn og spædbørn 2017: "Børn under 3 år må ikke få hele mandler og nødder, men må gerne få disse i findelt/blendet form. Det kan øge indholdet af polyumættet fedt i maden at tilsætte blendede mandler eller nødder til brød, mos eller grød".
Med hensyn til hørfrø og hørfrø olie, så er det sådan, at der i hørfrø og også solsikkefrø er et højt indhold af tungmetallet cadmium. Det kan opkoncentreres i kroppen og på længere sigt skade nyrerne. Derfor anbefales det, at man ikke giver hørfrø og solsikkekerne i større mængder og kun anvender det i begrænsede mængder i brød og ligende - det gælder for alle og ikke kun for børn.
Hørfrøolie og solsikkeolie indeholder ikke cadmium, da det bliver filtreret fra, når olien presses ud af frøene. Det kan derfor anvendes som andre planteolier, og du skal derfor ikke være urolig for, om det kan have skadet din dreng :)
Generelt anbefales det, at du varierer mellem forskellige fedttyper og gerne vælger vegetabilske olier, hvor smagen passer ind. Du kan f.eks. bruge vindruekerneolie, rapsolie, olivenolie og lignende i variation.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske