Svar: Sover max 1.5 time af gangen om natten

14. november 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Hanne

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter i 4 måneders alderen, og rigtig mange børn begynder at ændre søvnrytme i denne alder. Det er f.eks. ikke unormalt, at børn i 4 månederes alderen begynder at powernappe i løbet af dagen, og hvis du kan få din datter til at sove dagslure af mindst 1.5 times varighed, så er det super godt!

Om natten vil det naturligvis være rigtig godt, hvis hun kan tage et lidt længere søvnstræk, men den udvikling hun går igennem lige nu, kan godt gøre det lidt svært. Hun er nu langt mere opmærksom på verden, hun følger tydeligt med i, hvad der sker omkring jer. Hun skelner tydeligt mellem om I er hjemme eller ude, om hun bliver holdt af mor, far eller en fremmed. Og det betyder, at hun i denne alder meget let kan lade sig forstyrre om dagen, - især når hun skal spise. Hun tager fat, dier, spiser, men slipper, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og kikker sig omkring, tager fat og dier, men slipper og gider så alligevel ikke mere, for det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Det betyder, at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet begynder at slatspise lidt om dagen og faktisk ikke helt får tilstrækkeligt med mælk - og derfor søger hun så brystet ekstra om natten. Altså vågner efter f.eks. 1.5 time og virker søgende. Samtidig kan det at die om natten også være med til at øge mælkeproduktionen, så når hun melder sig hyppigere om natten, så kan det godt være udtryk for, at hun har brug for lidt mere mad.

I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at give hende mere mælk. Det vil sige, at du skal prøve at amme hende lidt hyppigere, da det vil øge din mælkeproduktion og du skal samtidig være opmærksom på at få hende til at spise længere og lidt mere effektivt om dagen, så hun ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten, fordi hun er fyldt tilstrækkeligt op.

Nogen vælger også ...

Annonce

... at supplere med en flaske f.eks. sen aften, fordi mme kan mætte lidt mere, og far får muligheden for at tage lidt over og komme lidt mere på banen, og ellers så er det faktisk sådan, at hvis du ikke oplever at det hjælper at øge antallet af amninger, så kan det være tegn på, at hun begynder at have behov for lidt skemad.

I første omgang vil der være tale om smagsprøver og jeg anbefaler, at du starter om dagen f.eks. til frokost. Og når dette fungere, så kan du begynde med lidt skemad om aftenen. I starten vil hun skulle ammes lige så meget som hun plejer - skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, og da hun ikke er mere end 4 måneder, skal du naturligt gå stille og roligt frem.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan starte med lidt smagsprøver af f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød - du kan lave det med udmalet modermælk eller med modermælkserstatning. Starte med 4-5 skefulde og over flere dage øge hende stille og roligt til ½ dl. og se hvordan hendes mave følger med. Og når det går godt, så øger du hende lidt mere. Når hun f.eks. kan spise ¾ dl grød til frokost og det går rigtig fint, så kan du begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, det kan f.eks. være mos af kartofler, gulerødder, blomkål, broccoli ... Det kan være bedre, at du giver hende ½-¾ dl. 2 gange dagligt og fylder efter med mælk, end at du giver hende 1.5 dl. på en gang og hun så efterfølgende ikke drikker mælk nok eller måske afviser brystet. Så lidt af gangen og se hvordan det går.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til hun er igang med familiemaden 4-18 måneder, der er opskrifter, dagsplaner osv. og bagest et fødevareregister, så du kan slå op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan.. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2017). Der står ny revideret udgave på forsiden.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre