Svar: Sover max 1.5 time af gangen om natten
14. november 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter i 4 måneders alderen, og rigtig mange børn begynder at ændre søvnrytme i denne alder. Det er f.eks. ikke unormalt, at børn i 4 månederes alderen begynder at powernappe i løbet af dagen, og hvis du kan få din datter til at sove dagslure af mindst 1.5 times varighed, så er det super godt!
Om natten vil det naturligvis være rigtig godt, hvis hun kan tage et lidt længere søvnstræk, men den udvikling hun går igennem lige nu, kan godt gøre det lidt svært. Hun er nu langt mere opmærksom på verden, hun følger tydeligt med i, hvad der sker omkring jer. Hun skelner tydeligt mellem om I er hjemme eller ude, om hun bliver holdt af mor, far eller en fremmed. Og det betyder, at hun i denne alder meget let kan lade sig forstyrre om dagen, - især når hun skal spise. Hun tager fat, dier, spiser, men slipper, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og kikker sig omkring, tager fat og dier, men slipper og gider så alligevel ikke mere, for det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder, at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet begynder at slatspise lidt om dagen og faktisk ikke helt får tilstrækkeligt med mælk - og derfor søger hun så brystet ekstra om natten. Altså vågner efter f.eks. 1.5 time og virker søgende. Samtidig kan det at die om natten også være med til at øge mælkeproduktionen, så når hun melder sig hyppigere om natten, så kan det godt være udtryk for, at hun har brug for lidt mere mad.
I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at give hende mere mælk. Det vil sige, at du skal prøve at amme hende lidt hyppigere, da det vil øge din mælkeproduktion og du skal samtidig være opmærksom på at få hende til at spise længere og lidt mere effektivt om dagen, så hun ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten, fordi hun er fyldt tilstrækkeligt op.
Nogen vælger også at supplere med en flaske f.eks. sen aften, fordi mme kan mætte lidt mere, og far får muligheden for at tage lidt over og komme lidt mere på banen, og ellers så er det faktisk sådan, at hvis du ikke oplever at det hjælper at øge antallet af amninger, så kan det være tegn på, at hun begynder at have behov for lidt skemad.
I første omgang vil der være tale om smagsprøver og jeg anbefaler, at du starter om dagen f.eks. til frokost. Og når dette fungere, så kan du begynde med lidt skemad om aftenen. I starten vil hun skulle ammes lige så meget som hun plejer - skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, og da hun ikke er mere end 4 måneder, skal du naturligt gå stille og roligt frem.
Du kan starte med lidt smagsprøver af f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød - du kan lave det med udmalet modermælk eller med modermælkserstatning. Starte med 4-5 skefulde og over flere dage øge hende stille og roligt til ½ dl. og se hvordan hendes mave følger med. Og når det går godt, så øger du hende lidt mere. Når hun f.eks. kan spise ¾ dl grød til frokost og det går rigtig fint, så kan du begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen, det kan f.eks. være mos af kartofler, gulerødder, blomkål, broccoli ... Det kan være bedre, at du giver hende ½-¾ dl. 2 gange dagligt og fylder efter med mælk, end at du giver hende 1.5 dl. på en gang og hun så efterfølgende ikke drikker mælk nok eller måske afviser brystet. Så lidt af gangen og se hvordan det går.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til hun er igang med familiemaden 4-18 måneder, der er opskrifter, dagsplaner osv. og bagest et fødevareregister, så du kan slå op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan.. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2017). Der står ny revideret udgave på forsiden.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske