Svar: Jern til baby på +6mdr
10. november 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver.
Der kom i 2015 nye anbefalinger omkring mad til børn - og din datter skal ikke have jerndråber, men skal sikres jern via kosten. Min bog "Helens bog om børn og mad" er genoptrykt mange gange, og de udgaver, som er kommet før 2015 har naturligt ikke de nyeste retningslinjer med. I de udgaver, der er trykt efter 2015, vil der stå "ny revideret udgave" på forsiden... bogen er sidst ført ajour her i 2017.
Omkring jerntilskud, så er de nyeste retningslinjer sådan, at jerntilskud anbefales til for tidligt fødte børn og til børn medlav fødselsvægt (<2500 gram). Hvis barnet er født til tiden og har en fødselsvægt på mere end 2500 gram, skal der ikke tilbydes jerntilskud, men skal fra 6 måneders alderen tilbydes en jernholdig overgangskost. Det anbefales også, at børn der bliver ammet eller delvist ammet og som har behov for yderligere mælk, tilbydes modermælkserstatning i 6-12 måneders alderen, og at man først introducerer komælk fra 1 år (jernindholdet i komælk er meget lavt).
Da du ammer, er det ekstra vigtigt, at du sikrer din datter jern via overgangskosten, og det gør du ved at følge disse retningslinjer:
- Hjemmelavet grød bør laves på forskellige typer grød og mel og tilsættes modermælkserstatning. Der kan varieres med jernberigede færdiglavede grødprodukter.
- Det er en god idé at tilbyde barnet frugt i hånden eller frugtmos som topping på en grød, fordi det kan øge optagelsen af jern.
- Grøntsagsmos tilsættes fra 6 måneders alderen kød eller fisk og modermælkserstatning. Kartofler og forskellige typer grøntsager indeholder også C-vitamin, der øger jernoptaget, og der bør varieres mellem de forskellige typer grøntsager.
- Mængden af kød og fisk øges i takt med at barnet bliver bedre til at spise mad med mere bid og grovere konsistens.
- Det vil være fint at variere mellem forskellige typer kød fra f.eks. okse, kalv, svin, lam, kylling, høne, kalkun, and - og også af og til give indmad som hjerter og lever.
- Det er også godt at variere mellem forskellige typer fisk, så barnet både får de fede fisk som makrel, sild, laks - og de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange mv. Giv også gerne torskerogn, rejer og muslinger en gang imellem. Børn må ikke længere få tun, heller ikke tun på dåse.
- Fra 6 måneders alderen kan man også give æg som del af en varieret kost. Æg kan være hårdkogte, eller de kan bruges i farsretter, som æggepandekager eller lignende. Anden brug frarådes. Hvis ægget ikke med sikkerhed varmes helt igennem, bruges pasteuriserede æg.
- Brød med pålæg kan ofte gives fra ca. 8 måneder, og det er vigtigt at variere mellem forskellige typer af kød og også gerne bruge grøntsagspålæg. Barnet må også gerne få frugt til måltiderne.
- Hvis amning er ophørt inden 4 måneder, så fortsætter barnet med modermælkserstatning indtil 1 års alderen. Modermælkserstatning er tilsat jern og er et godt og vigtigt tilskud i forhold til jern.
Jeg håber, at dette giver lidt overblik - fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske