Svar: Spiser ikke nok aftensmad
9. november 2017
Alder:
7 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så tænker jeg, at det er vigtigt at I inddrager jeres dreng i madlavningen. I en alder af 7 år, vil han sagtens kunne være med til at lave mad, og det vil være rigtig godt at I planlægger et par faste ugedage, hvor han naturligt er med til dette.
Når han er med til at lave mad, så lærer han en masse om fødevarer, han kan smage til undervejs, får en oplevelse af at være inddraget og at hans mening tæller. Og det kan også være ham, som kalder på den øvrige familie og siger "vi skal spise". Her er det naturligt rart for ham, når de andre så kommer til bordet, smager på og spiser maden og på den måde bliver han naturligt opmærksom på, at det at spise sammen og spise den mad, som en anden har lavet, er vigtigt og noget I prioriterer.
Der findes rigtig mange gode kogebøger, der er lavet til børn, så han også kan være med til at vælge, hvad I skal spise og være med til at lave maden.
Derudover, så er det rigtig vigtigt, at I er opmærksomme på hans spisetider i løbet af dagen. Jo mere faste spisetider han har, jo mere sulten og parat til at spise, vil han være, når I sætter jer til bordet.
Det er også vigtigt, at I ikke giver ham sukkerholdige mellemmåltider, saftevand eller lignende, fordi det vil hæve hans blodsukker og give ham en tom mæthedsfornemmelse, så han ikke er sulten, når det så er tid til at spise den sundere mad...
Derudover, er det rigtig vigtigt, at I ikke siger "nu må du lige vente lidt" eller "vi skal spise om 20 minutter", når han f.eks. beder om mad. Det er vigtigt, at han tilbydes mad, når han er sulten. Hvis du ofte beder ham vente, så er han ikke længere sulten, når han sætter sig til bords, og så får han måske skæld ud over, at han ikke spiser "spis nu, du sagde jo at du var sulten"... Så han skal have mad (sund mad), når han giver udtryk for sult, og hvis han generelt ikke er sulten, når I spiser aftensmad men sulten 1/2 time før eller 1/2 time efter, så skal I måske overveje at ændre på jeres spisetidspunkt.
Selvom han nu er 7 år gammel, så må han gerne få et godnatmåltid, hvis du skønner, at det giver ham en god afslutning på dagen, forbereder ham til natten, og gør at han sover bedre. Det kan være en portion havregryn med lidt mælk (som han måske selv kan gå ud og tage, sætte sig og spise). Det kan også være rester fra aftensmaden - f.eks. et stykke rugbrød sammen med en frikadelle eller lignende. Det må meget gerne være rester fra aftensmaden, hvis du fornemmer, at han nogle gange afviser aftensmaden for at få noget, som han måske synes er lidt mere lækkert... Jeg kan forestille mig, at det måske er noget af det, som I bliver uenige om derhjemme - at han skal spise sin aftensmad og ikke kunne afvise den for at få noget andet. Og derfor vil det nogle gange være fint at bruge rester fra aftensmaden som godnatmåltid.
Når det er sagt, så lyder det dog også som om, at han faktisk beder om lidt at spise, fordi han søger din opmærksomhed, kontakt og nærhed. Hvis det er nok for ham at få et stykke agurk, så lyder det ikke som om, at han egentlig er sulten, men snarere som om, at han synes det er hyggeligt, når du kommer og giver ham lidt. Det lyder lidt som en måde han beder om din kontakt og nærhed på. Derfor skal du naturligvis overveje, om han kan have brug for, at du om aftenen sætter dig på sengekanten og læser en godnathistorie eller taler dagen igennem med ham.
Han er 7 år gammel, og det betyder, at der kan ske rigtig mange ting i skolen, som måske er svære for ham at tackle.. det kan både være forholdet til lærere og klassekammerater, krav til at skulle læse, regne, lave lektier, række hånden op osv. som kan være svært for ham. Det kan være konflikter, som er svære for ham at løse... Og i den alder, er det netop ofte om aftenen, når han skal sove, at alt det som er svært dukker op i hans tanker. For når han sover, så går natten jo hurtigt, det bliver dag, og så starter det svære igen. Derfor kan det være en god idé, at du lige nu sætter dig og giver dig tid til at tale med ham, fordi han om aftenen måske netop vil lukke lidt op for posen med tanker og bekymringer...
Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på at når han kalder på dig og beder om et stykke agurk om aftenen, så er det ikke nødvendigvis udtryk for, at han ikke spiser nok aftensmad, men snarere udtryk for, at han har brug for dig, brug for at du bruger lidt tid på sengekanten :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske