Svar: Skaber vi dårlige spisevaner?

5. november 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Dorthe

Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Først, en vigtigt ting - jeres datter bør ikke få mere end 50 ml yoghurt, så længe hun kun er 9 måneder gammel :) Så lige nu vil jeg anbefale jer, at I sætter mængden af yoghurt ned.. men hun må gerne få et godnatmåltid.

Med den alder hun har, så er der flere ting som spiller ind. For det første vil rigtig mange børn i denne alder begynde at lukke munden. Det handler sjældent om kræsenhed, men er snarere udtryk for, at de gerne vil spise selv. Og det er derfor rigtig godt, hvis I kan give jeres datter mad i små og større stykker. Det kan være større stykker, som hun kan sidde og gnave af i hånden, og også små hapsere, som hun kan spise med fingrene og øve pincetgreb med :)

Derudover begynder hun nu at kunne spise med en gaffel, og det er betydeligt lettere end at spise med en ske. Derfor vil det være godt, hvis I kan introducere gaflen, og evt. bruge to gafler, så I styrer den ene, sætter maden på den, giver hende den i hånden og hun spiser selv, og I gør næste gaffel klar, bytter med jeres datter og hun spiser selv. Hun vil stille og roligt begynde at spejle sig i jer og gøre det samme, som I gør, og dermed begynde at spise med gaffel selv.

Det kræver dog stor koncentration at spise selv, og hun bliver derfor hurtigt træt - også før hun er blevet helt mæt nok. Derfor vil det være rigtig godt, at I om aftenen hjælper hende ...

Annonce

... med at spise - og herefter vil det være okay med en godnatgrød eller et godnatmåltid, fordi det sikrer, at hun ikke går sulten i seng.

Et godnatmåltid kan være en lidt grovere grød som f.eks. havregrød eller flerkornsgrød. Det kan også på sigt, når hun bliver ældre, være rester fra aftensmaden f.eks. et klapsammen rugbrød og en gnavefrikadelle...

Det vil være rigtig godt, hvis godnatmåltidet ligger på afstand af aftensmaden, netop for at undgå, at hun kan afvise sin aftensmad og blive tilbudt grød eller lignende i stedet. Derfor anbefaler jeg, at man lægger et bad ind mellem de to måltider. Det vil sige at en aftenrytme kan se således ud:

Aften 18: Familiemad, almindelige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, lidt sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker - små og større stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tilbydes et godnatmåltid - måske kl 19.30. Det kan være en portion grød. Vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Det er rigtig dejligt, at du generelt er opmærksom på at variere jeres datters kost, så hun får så mange forskellige fødevarer som muligt. Fortsæt endelig med det!

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.