Svar: Hjælp til skemad og nedtrapning af amning, småtspisende barn
30. oktober 2017
Alder:
7 mdr.
Kære A.
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og det forløb I har haft - og velkommen til:)
Jeg kan godt forstå, at det med vægtøgning og mælk/madindtag har fyldt rigtig meget lige fra starten, og at du derfor stadig er bekymret for, om din datter tager nok på. Og jeg kan godt fornemme, at du holder fast amningen og også mme af kop, fordi du tænker at "hun skal jo have et eller andet, og mælken er bedre end ingenting...", og det har du naturligvis også ret i, MEN hendes mælkeindtag lyder faktisk til at fylde en del og dermed tage pladsen op for hende indtag af mere rigtig mad...
Selvom mælk er godt og stadig vigtigt for hende, så er det vigtigt, at hun også spiser grød og mos, så hun får en større variation af fødevarer og dermed flere forskellige næringsstoffer. Og derfor er du nødt til at skære ned på hendes mælkeindtag, så der bliver bedre plads i maven til mere rigtig mad.
Jeg anbefaler normalt 4 amninger i denne alder, og at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og hun kan faktisk tilbydes vand af kop - faktisk er det rigtig godt, hvis hun ikke kun tilbydes mælk at drikke, men at hun også lærer at drikke vand..
Det er rigtig godt, at du tilbyder hende mange små hyppige måltider. Det er netop vigtigt og godt, at hun spiser lidt og tit fremfor store og få portioner. Når der går kort tid imellem måltiderne, så går der ikke så længe før hun tilbydes mad igen. Det betyder, at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste og den fleksiblitet skal der naturligvis være.
Det er også vigtigt, at du ikke fokuserer så meget på mængden, og hvis hun kan spise 1/2-3/4 dl. af gangen lige nu, så lyder det faktisk rigtig fint. Ved siden af dette, vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. så hun øver sig mundmotorisk, får fornemmelse af at det er spisetid og også oplever forskellig smag og konsistens og glæden ved netop at spise...
Du skriver, at du tilsætter lidt fedstof i hendes mad - og det skal du blive ved med. Det er vigtigt, at du energiberiger hendes mad ekstra, og du bør variere mellem forskellige typer fedtstof - så hun får forskellige planteolier, smørbare blandingsprodukter og rigtigt smør. Og så vil det være rigtig godt, hvis du også bruger mme i hendes grød og mos, fordi det også er med til at energiberige maden ekstra - og så serverer vand af kop som ved siden af - i hvert fald en gang imellem. Du kan f.eks. bibeholde mme af kop morgen og aften, men i løbet af dagen, synes jeg at du skal prøve med vand, så hun også lærer at drikke vand :)
Og så skal amningerne trappes ud, både for at give mere plads i maven til mere rigtig mad, men også for at lære hende, at hun nu ikke behøver brystet hver gang hun skal sove. Det er vigtigt for gode søvnvaner fremadrettet :)
Det er umiddelbart en rigtig fin dagsplan I har, og det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde fast i denne rytme. Når I har faste spisetider, så vil det være med til at påvirke hendes indre ur og dermed fornemmelse for mæthed og sult, så hun rent faktisk er parat til at spise, når hun sættes til bords. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan starte med at tilbyde hende mad i hånden, så hun starter med at sutte og gumle og bliver opmærksom på, at nu er det spisetid, og så kan du følge efter med skemaden. Du skal endelig udnytte, at hun er glad for at sidde med lidt selv :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød. Vand eller evt. MME af kop.
Formiddag 9: Agurk, bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt frugtmos. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal nu ikke længere ammes først.
Frokost 12.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet, eller du kan købe middagsretter på glas, der passer til hendes alder. Det betyder ikke så meget lige nu, om det er købt eller færdiglavet. Det vigtigste er at hun spiser :) Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød med frugtmos som topping - igen kan du variere mellem hjemmelavet eller færdiglavet grød. Vand af kop.
Aften 18: Starter med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden, og du følger så efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, og hvis I skal have noget, som ikke kan fungere for jeres datter, så kan du tilbyde hende en middagsret fra glas, så hun stadig får grøntsager, kød, fisk om aftenen... Vand eller MME af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes derefter i egen seng...
Midt nat - denne amning skal stille og roligt trappes ud nu, så hun begynder at kunne sove fra kl 23.30-05 uden bryst...
Når du laver grød og mos hende, så vil det være rigtig godt, at du som sagt laver det med MME og fedtstof, så hendes mad på den måde bliver energiberiget ekstra. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, - det giver en anden mæthed og også maven lidt at arbejde med...
Da hun lyder til at være gladere for grød end for grøntsagsmos, så hænger det måske sammen med, at hun har en lidt sød tand.. Derfor kan du med fordel prøve nogle af de færdiglavede middagsretter til babyer - varmebehandlingen kan nogle gange gøre, at disse virker lidt sødere i smagen.
Du kan med fordel også bage kartofler og forskellige rodfrugter i ovnen, før du laver dem til mos. Når grøntsagerne bages, så trækker det sødmen frem. Derudover må hun meget gerne få kartoffelbåd og lignende i hånden, som hun selv kan spise og på den måde kan I stille og roligt begynde at spise det samme.
Du kan også vælge at lave mos af de lidt sødere grøntsager. Det kan være gulerod, ærter, græskar, majs, pastinakker, selleri, majroer og lignende. Du kan også købe "sweat potatoes", som er en særligt sød kartoffel... Det kan være en måde at få hende lidt mere i gang på :)
Du skriver at I blender jeres mad om aftenen - prøv om du kan adskille fødevarerne, så du ikke blender det hele sammen til en stor masse, men f.eks. blender/moser grøntsager og derefter kommer kød eller fisk i, og hælder lidt grøntsagssovs over eller lignende, så hun undervejs i måltidet også tilbydes mad med varieret smag og konsistens:)
Så - du sikrer din datter mad nok, ved at tilbyde hende mange små måltider hele dagen igennem. Det er netop vigtigt, at hun spiser lidt og tit :)
Det er dog samtidig vigtigt, at du nedsætter hendes indtag af mælk fra brystet og kop, så hun også lærer at drikke vand, og så der bliver mere plads i maven til rigtig mad. Hun skal derfor ikke efterammes efter et måltid, heller ikke selvom hun kun har spist et par skefulde. Hvis du gentagende gange vælger at efteramme hende, så vil hun heller ikke være sulten nok, næste gang hun tilbydes mad... Det betyder ikke, at du skal sulte hende, for det skal du naturligvis ikke, men du skal prøve at holde igen med mælken, for at give hende en naturlig fornemmelse for behov for skemaden og mere rigtig mad og dermed lyst til at spise, når hun sættes ved bordet :)
I takt med at hun får mindre mælk hos dig og spiser skemad og mere og mere rigtig mad hele dagen igennem, så skulle hun gerne begynde at tage på i vægt :) De færre amninger skulle gerne øge hendes indtag af rigtig mad og dermed hendes indtag af flere forskellige næringstoffer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - rigtig meget held og lykke!
Og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske