Svar: Tandfrembrud - dårlig søvn og appetit

28. oktober 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Noahs mor

Tak for dit brev :) Og tillykke med de fine små nye tænder - det er rigtig dejligt, når tænderne bryder frem, men desværre giver det nogle gange lidt søvn- og spiseudfordringer med på vejen... øv.

Hvor god er Noah til at styre sine arme, tage hænderne i munden? Jeg spørger, fordi jeg tænker, at det måske vil hjælpe ham, hvis du kunne give ham lidt agurkeringe og ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han selv kan sidde og gumle lidt på.

Agurk er for det første et gammel husmoderråd mod ømme gummer. Du kan skære en skive på ca. 1.5 cm og fjerne kernerne fra midten, så det bliver til en ring, og så kan du sætte agurkeringen på hans tommelfinger. Det kan hjælpe ham til at holde bedre fast på den, og så kan han sidde og gumle og gnaske lidt på den.

Du kan lave ristede rugbrødsbjælker i ovnen. De er sprøde på ydersiden og bløde i midten, og kan være rigtig dejlige til ømme gummer, samtidig forbereder det ham lidt på rugbrødssmagen og så vil det være nyt og spændende at få lov til at sidde og gumle lidt selv.

Du kan med fordel tilbyde ham lidt at gumle på før du tilbyder ham skemad. På den måde indstiller han sig på, at det er spisetid og han begynder at finde ud af, at mad kan smage forskelligt, ligesom han også styrkes mundmotorisk og dermed er lidt mere klar til skemaden, når du så kommer med den.

Det er dog vigtigt, at du har ham under konstant opsyn, når han sidder med mad i hånden, især nu hvor tænderne er begyndt at titte frem, for han kan let få bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen. Hvis han har tendens til dette, kan du derfor også vælge at bruge et frugtnet/baby feeder, hvor han kan få lidt kogte grøntsager og frugtstykker, som han kan sidde og sutte på, uden at han risikerer at få det i halsen... Sikkerheden må prioriteres først og fremmest :)

Da han snart nærmer sig 6 måneder, så må du godt begynde med morgengrød, så han nu tilbydes skemad tre gange dagligt. Det skal ikke være store mængder, men kan han spise bare 1/2 dl. er det super fint. Og virker han ikke helt parat til morgengrød lige nu, så venter du til han når 6 måneders alderen.

Fordelen ved at tilbyde morgenmad, frokost og aftensmad er, at det vil hjælpe jer til gradvist at få mere rytme, og du må også meget gerne forsøge at sikre, at han starter dagen til samme tid hver dag. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil du kunne regne med rytmen resten af dagen - og dermed sikre at hele dagen ikke skrider for jer. Det er også en god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og så tilbydes brystet, før han skal sove. så han stadig får mælk som en fast del af sit putteritual.

Det vil sige, at en dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Må gerne sidde og sutte på lidt bløde frugtbåde eller en babyfeeder før du kommer med grøden.

Formiddag 9-9.30: ...

Annonce

... Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske kun en kort lur, og det er okay.

Frokost 11-11.30: Tilbydes øllebrød eller grøntsagsmos, og må også her gerne få lidt agurk eller ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca. 13. Og må her gerne sove mindst 1.5 time...

Eftermiddag 16-16-30: Ammes og puttes herefter til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, og må igen gerne få lidt agurk eller ristede rugbrødsbjælker at gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet variere efter hvor sent dagens 3. lur ligger.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Ammes lige nu, men gradvist trappes denne amning ud i takt med at han bliver ældre...

Som du kan se af dagsplanen, så har jeg lagt et bad ind før middagsluren. Dette fordi badet forlænger hans vågen periode og aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så han kommer væk fra at "slatsove". Samtidig giver badet en god ro i kroppen, hvis det afsluttes med frottering, babymassage og lignende og derefter amning, før han så bliver puttet, så han forhåbentlig kan sove en længere middagslur.

Du kan vælge at lægge dig med ham eller du kan trille ham en tur i barnevognen, for at se om det hjælpe ham til at sove bedre midt på dagen. Du må også gerne bruge slyngevuggen, hvis du fornemmer, at han vil trives med dette igen :)

Om aftenen vil det være rigtig godt, at du også ammer ham som en fast del af putningen, og også her kan du vælge at lægge dig med ham i din seng. Du skal blot sikre dig, at han ikke kan trille ud af din seng og komme til skade. Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at nå dertil, hvor han slipper dit bryst, før han sover helt. Altså arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men gerne slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover. Det er dog bedre, hvis du lige nu ammer ham i søvn og han så falder roligt i søvn liggende ved siden af dig, end hvis du begynder at vugge ham, gå rundt med ham og på den måde vænne ham til at være i bevægelse hele tiden for at kunne sove.

12-13 timers søvn i døgnet er i underkanten, og det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at han sover mindst en lur dagligt af 1.5 time - og jeg foreslår at du forsøger at gøre middagsluren til den længste lur.

Der sker hele tiden ændringer i hans søvn og rytme i takt med, at han bliver ældre, bruger sig selv mere og mere motorisk, får længere vågne og aktive perioder i løbet af dagen, spiser mere og mere skemad osv. Han gennemgår en kæmpe udvikling, så derfor arbejder tiden også for jer. Men når det er sagt, så er det dog en god idé, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme og nogle rutiner, som vil være gode for jer begge fremadrettet:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder