Svar: På fast føde = er mere sulten nu = dårlig søvn!
25. oktober 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Noahs mor
Tak for dit brev :)
I begyndelsen, når man starter op med skemad, så vil skemaden komme ud over det vanlige indtag af mælk. Det betyder, at din dreng ska have samme mængde mælk, som han tidligere har fået, altså både i antal amninger/flasker og i indhold/mængde.
Når du gradvist øger mængden af skemad, så er det vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som levner tilstrækkeligt plads til mælken. Det betyder, at det kan være bedre, at du giver din dreng 3/4 dl. skemad og så følger efter med bryst eller flaske, end at du giver ham 1.5 dl. skemad, og han så ikke drikker mælk nok eller måske helt afviser.
Hvis du ammer, så er det naturligvis svært at vide helt præcist hvor meget han indtager ved brystet og mængden kan også variere efter tidspunkt på døgnet. Men du skal tilbyde ham brystet som du plejer og du skal have fornemmelsen af, at han stadig spiser godt og effektivt hos dig, så han får, hvad han har behov for.
Det lyder meget passende med to måltider skemad med den alder han har nu. De to måltider ligger ofte godt frokost og aften. Og når han bliver 6 måneder, vil det ofte være passende at øge hans indtag af skemad. Det betyder, at han kan begynde med morgengrød og stille og roligt så begynder han også med mellemmåltider formiddag og eftermiddag.
Det er en forudsætning for at kunne undvære brystet midt nat, at han netop får både skemad, vand af kop, og bryst nok hele dagen igennem. Og du skal netop finde den balance, som giver plads i maven til det hele. Hvis han spiser for store mængder mad i løbet af dagen, så han ikke drikker nok i dagtimerne og dermed ikke får sit væskebehov tilstrækkeligt opfyldt, så vil han naturligt søge brystet om natten og vil ikke kunne sove de 5-6 timer uden mælk.
Nogle børn har også svært ved helt at kapere den faste føde i maven i begyndelse. Deres tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde føden, og det kan derfor gøre, at barnet pludselig sover mere uroligt. Nogen forældre gør også det, at de giver både skemad, en flaske med mme eller vælling og måske også ammer før barnet skal sove, fordi man tænker, at så er barnet fyldt ekstra meget op og må sove godt, men det virker desværre ofte modsat. Barnets mave skal have tid til at modes og vænnes til den fastere føde. Af samme grund anbefaler jeg f.eks. heller ikke godnatgrød før 8 måneders alderen.
Hvis man oplever meget maveuro hos barnet om natten, så kan det nogle gange være en idé at skrue lidt ned for mængden af skemad og amme lidt ekstra om aftenen - eller give lidt mere mme og mindre skemad. Det kan også være en idé at bruge lidt udmalket mælk, eller den mme som barnet er vant til at få, i skemaden. Andre gange kan det være en god idé at se på sammensætningen af fødevarer, fordi visse fødevarer er kendt for at kunne give luft i maven... Nogle børn har glæde af at få et bad om aftenen, lidt mavemassage osv. som kan få maven til at slappe af før sengetid...
Det er en god idé, at du nu forsøger at arbejde på at han ikke længere ammes i søvn. Han skal stadig have bryst, som en fast del af sit putteritual, men han skal nu lære at sove uden at have brystet i munden. Det betyder, at du enten skal flytte ham fra din favn og ned i sengen før han sover helt, stå ved ham, holde dine hænder på ham, så han stadig kan mærke, at du er der. Eller du kan lægge dig med ham, amme ham i din seng og her så forsøge at nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Du skal her naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng, og så kan du om aftenen godt lade ham ligge - og når du så går i seng senere om aftenen, så ammer du ham igen, sikrer at han spiser godt fra dig, gerne fra begge bryster - evt. skifte ham imellem amning fra den ene og den anden side, og derefter så putter du ham over i egen seng, hvor han så skal lære at sove et længere søvnstræk uden af få mælk. Indtil han bliver godt 6 måneder, vil det dog være naturligt, hvis han stadig skal ammes en gang midt om natten :)
Hvis det på sigt viser sig meget svært for dig at trappe ud af amningen kl 03 om natten, så kan I godt vælge at du sover et andet sted og far tager over efter amningen omkring midnat. Men i første omgang vil det være rigtig fint, at du forsøger at trappe amningen ud, så jeres dreng ikke både skal undvære mor og bryst, men kun bryst :)
Du har tidligere skrevet, at du har flere af mine bøger. Hvis du har min bog om børn og søvn, så kan du i den læse kapitel om "6 måneder, slut med mælk om natten". Det er ikke lige nu, men det kommer som sagt i takt med at han tilbydes skemad mange gange dagligt, stadig ammes og også drikker vand af kop.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske