Svar: Mælk til dreng på 11 måneder

19. oktober 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære J og T

Tak for jeres brev :)

Det anbefales normalt med 2 flasker i døgnet indtil 12 måneders alderen, og derudover bruges der mme i grød og mos. De to flasker vil ofte ligge før middagslur og før putning om aftenen, eller de ligger aften og sen aften.

Jeres dreng er vant til at få flaske før sin lur om dagen og får så sin anden flaske, når han puttes til natten. Det lyder rigtig fint og alderssvarende, og det lyder også som om, at han falder fint i søvn og sover godt med denne rutine. Så hvorfor vil vuggestuen lave det om?

Jeg synes, at I skal bede dem bibeholde en flaske om dagen, så længe han er under 12 måneder, og så længe han trives med det. Hvis de fornemmer, at han selv siger fra overfor flasken og ikke længere viser behov for den, så er det naturligvis noget andet. Så kan de i stedet tilbyde ham lidt mme af en kop, og så må I forsøge at sikre hans behov for mme med en flaske derhjemme og mme i grød og mos og dermed gå ud fra, at han får sit behov tilstrækkeligt dækket, når han selv er i stand til at sige fra... men hvis han ...

Annonce

... stadig gerne vil have en flaske i løbet af dagen og tydeligt sover godt med den, så synes jeg bestemt, at den skal bibeholdes, når han ikke er ældre end han er.

Hvis de vil fjerne flasken, fordi den ligger før formiddagsluren, og de mener, at den tager pladsen op for hans indtag af frokost, så vil jeg foreslå, at de lægger flasken før middagsluren i stedet for om formiddagen. Så han stadig får en flaske i løbet af dagen, men så tilbydes den, når han har spist både formiddagsmad og frokost.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da det netop fungerer godt med en flaske om dagen og en flaske før putning om aftenen, så synes jeg, at det er værd at prioritere denne rytme. Hvis I begynder at tilbyde ham en drømmeflaske sen aften, så får han denne nye vane, og det synes jeg ikke, der er grund til at give ham, når han om en måned så skal trappes ud af drømmeflasken igen... det synes jeg er synd for ham (og jer). En flaske om dagen eller alternativt mme af en kop vil derfor være at foretrække den næste måneds tid.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder