Svar: Mælk til dreng på 11 måneder
19. oktober 2017
Alder:
11 mdr.
Kære J og T
Tak for jeres brev :)
Det anbefales normalt med 2 flasker i døgnet indtil 12 måneders alderen, og derudover bruges der mme i grød og mos. De to flasker vil ofte ligge før middagslur og før putning om aftenen, eller de ligger aften og sen aften.
Jeres dreng er vant til at få flaske før sin lur om dagen og får så sin anden flaske, når han puttes til natten. Det lyder rigtig fint og alderssvarende, og det lyder også som om, at han falder fint i søvn og sover godt med denne rutine. Så hvorfor vil vuggestuen lave det om?
Jeg synes, at I skal bede dem bibeholde en flaske om dagen, så længe han er under 12 måneder, og så længe han trives med det. Hvis de fornemmer, at han selv siger fra overfor flasken og ikke længere viser behov for den, så er det naturligvis noget andet. Så kan de i stedet tilbyde ham lidt mme af en kop, og så må I forsøge at sikre hans behov for mme med en flaske derhjemme og mme i grød og mos og dermed gå ud fra, at han får sit behov tilstrækkeligt dækket, når han selv er i stand til at sige fra... men hvis han stadig gerne vil have en flaske i løbet af dagen og tydeligt sover godt med den, så synes jeg bestemt, at den skal bibeholdes, når han ikke er ældre end han er.
Hvis de vil fjerne flasken, fordi den ligger før formiddagsluren, og de mener, at den tager pladsen op for hans indtag af frokost, så vil jeg foreslå, at de lægger flasken før middagsluren i stedet for om formiddagen. Så han stadig får en flaske i løbet af dagen, men så tilbydes den, når han har spist både formiddagsmad og frokost.
Da det netop fungerer godt med en flaske om dagen og en flaske før putning om aftenen, så synes jeg, at det er værd at prioritere denne rytme. Hvis I begynder at tilbyde ham en drømmeflaske sen aften, så får han denne nye vane, og det synes jeg ikke, der er grund til at give ham, når han om en måned så skal trappes ud af drømmeflasken igen... det synes jeg er synd for ham (og jer). En flaske om dagen eller alternativt mme af en kop vil derfor være at foretrække den næste måneds tid.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske