Svar: Far på barsel

12. oktober 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære snart arbejdende mor

Tak for dit brev, og beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste dage :)

Det lyder rigtig fint, at du vil forsøge at tappe ned i amninger, nu hvor jeres datter er 9 måneder, og hvor far skal tage over i løbet af dagen. De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives rigtig godt, hvis de ammes 3 gange i døgnet og når jeres datter bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint, hvis du kan trappe ned til 2 amninger i døgnet.

Jeg vil derfor anbefale, at du lige nu ammer kl 19, 23 (forklaring følger) og tidlig morgen - og når jeres datter bliver 10 måneder, vil det være rigtig godt, hvis du kan springe amningen tidlig morgen over, så hun her starter dagen med morgengrød i stedet.

Du kan overveje, om hun kan have glæde af at få lidt mme af en kop før sin middagslur. Det kan serveres både lunt og koldt, og kan være et ritual som far indfører. Hun kan også få en banan sammen med mme, da det kan give lidt ekstra mæthed i maven og hjælpe hende til at sove en god middagslur.

Mellemmåltid kan være brødhapsere, frisk frugt og bær, frugtmos, frugtgrød. I takt med at hun bliver gradvist ældre kan hun også begynde at få lidt A38 (3.5%), men max 1/2 dl. og da du stadig ammer en del, så er der ikke umiddelbart grund til at tilbyde hende mælk på denne måde, så vent gerne til hun er 12 måneder.

Du/far kan også bruge rester fra aftensmaden som mellemmåltider. Det kan være kogte blomkål- eller broccolibuketter, ovnbagte kartofler, gulerødder, rodfrugter og lignende skåret i stænger, som hun selv kan sidde og gumle på. Det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, farsbrød og lignende. Hviket også sagtens kan bruges til frokost :) Hun må også gerne få æggepandekager, hårdkogte æg osv. en gang imellem.

Far kan også sagtens variere mellem færdiglavet babymad og hjemmelavet babymad, som han synes fungerer bedst. ...

Annonce

... Det er rigtig godt, hvis hun spiser varierer, og hvis der både er mad i større stykker, som hun kan sidde med i hånden, små hapsere, som skal spises med pincet-greb eller gaffel og også stadig gerne grød og mos, så hun får noget på en ske.

Mit forslag til en dagsplan, som far også vil kunne følge, ser således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Denne amning trappes ud, når hun bliver 10 måneder.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med stykker af mad, gerne rester fra aftensmaden, får også stadig grøntsagsmos - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Tilbydes evt. en banan og lidt mme af en kop og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, måske lidt sovs. Vand af kop. Der skal være mad i stykker, hapsere og også moset mad.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca 19.30 - altså en lille smule senere end lige nu, men dette for at give plads til bad og godnatgrød, som er med til at sikre, at hun ikke behøver amning både kl 22.30 og 24...

Sen aften 23: Ammes og sover videre

Det er rigtig dejligt at far har prioriteret at holde barsel og den tid er guld værd for både far og datter, det kommer aldrig dårligt igen :) Jeg vil anbefale dig meget, at du giver far min bog "Helens bog til far".

Det er naturligt svært pludselig at skulle starte på arbejde og være væk hjemmefra hele dagen. Men far har højst sandsynligt helt styr på det, og det skal nok komme til at gå godt:)

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S