Svar: Springer mælk før middagslur over - 8 mdr.
10. oktober 2017
Alder:
8 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt, og disse ligger ofte før middagslur, aften og sen aften. På den måde er de fint fordelt ud over døgnet. MEN.. hvis din datter afviser flasken før middagsluren, så synes jeg, de skal acceptere dette, og i stedet kan de så måske tilbyde hende lidt mme af en kop sammen med hendes mad til frokost. På den måde får hun stadig en del af sit mælkebehov dækket, og du kan bibeholde de to flasker derhjemme.
Alternativet er, at hun drikker 3 flasker aften, sen aften og tidlig morgen. På den måde får hun også dækket sit mælke-og væskebehov, men flasken tidlig morgen kan godt påvirke hendes indtag af morgengrød, og derfor er det som udgangspunkt bedre, at hun tilbydes mme til frokost eller før middagsluren
Hvis hun trives uden flaske til middag, får to flasker hjemme - aften og sen aften og sover igennem om natten, så synes jeg ikke, at du skal begynde at vække hende tidlig morgen og tilbyde flaske der. Så må du gå ud fra, at hun får sit behov for mælk/flaske tilstrækkeligt dækket, og acceptere at hun selv siger fra overfor flasken før middagsluren nu. Der er jo også noget positivt i, at hun kan puttes uden at få flaske, og det er vigtigt også at anerkende :)
Hvis du stadig også ammer, så får hun måske også mere mælk hos dig end du lige umiddelbart regner med, og det kan naturligvis også være forklaringen på, at hun afviser sin flaske om dagen...
Derudover skal I naturligvis stadig bruge mme i hendes grød og mos, så hendes mad bliver energiberiget ekstra på denne måde. Og så skal du naturligvis hele tiden holde øje med hendes bleer. Det er vigtigt, at hun har gang i maven, tisser godt, at urinen ikke er koncentreret og gul.. alt sammen tegn på, at hun får væske nok :)
Har du mistanke om, at hun lige nu kan have brug for den ekstra flaske, så vil det være en god idé at tilbyde hende en flaske om eftermiddagen, når du henter hende... Du kan også servere en lille portion frugtgrød med mme på og på den måde få lidt ekstra mme i hende, hvis hun ikke er så glad for flasken om dagen...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske