Svar: Springer mælk før middagslur over - 8 mdr.

10. oktober 2017

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt, og disse ligger ofte før middagslur, aften og sen aften. På den måde er de fint fordelt ud over døgnet. MEN.. hvis din datter afviser flasken før middagsluren, så synes jeg, de skal acceptere dette, og i stedet kan de så måske tilbyde hende lidt mme af en kop sammen med hendes mad til frokost. På den måde får hun stadig en del af sit mælkebehov dækket, og du kan bibeholde de to flasker derhjemme.

Alternativet er, at hun drikker 3 flasker aften, sen aften og tidlig morgen. På den måde får hun også dækket sit mælke-og væskebehov, men flasken tidlig morgen kan godt påvirke hendes indtag af morgengrød, og derfor er det som udgangspunkt bedre, at hun tilbydes mme til frokost eller før middagsluren

Hvis hun trives uden flaske til middag, får to flasker hjemme - aften og sen aften og sover igennem om natten, så synes jeg ikke, at du skal begynde at vække hende tidlig morgen og tilbyde flaske der. Så må du gå ud fra, at hun får sit behov for mælk/flaske tilstrækkeligt ...

Annonce

... dækket, og acceptere at hun selv siger fra overfor flasken før middagsluren nu. Der er jo også noget positivt i, at hun kan puttes uden at få flaske, og det er vigtigt også at anerkende :)

Hvis du stadig også ammer, så får hun måske også mere mælk hos dig end du lige umiddelbart regner med, og det kan naturligvis også være forklaringen på, at hun afviser sin flaske om dagen...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Derudover skal I naturligvis stadig bruge mme i hendes grød og mos, så hendes mad bliver energiberiget ekstra på denne måde. Og så skal du naturligvis hele tiden holde øje med hendes bleer. Det er vigtigt, at hun har gang i maven, tisser godt, at urinen ikke er koncentreret og gul.. alt sammen tegn på, at hun får væske nok :)

Har du mistanke om, at hun lige nu kan have brug for den ekstra flaske, så vil det være en god idé at tilbyde hende en flaske om eftermiddagen, når du henter hende... Du kan også servere en lille portion frugtgrød med mme på og på den måde få lidt ekstra mme i hende, hvis hun ikke er så glad for flasken om dagen...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.