Svar: Grønsager og klumper

9. oktober 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint med 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider til jeres datter, nu hvor hun er 6 måneder gammel. Og det er helt okay, at hun som udgangspunkt spiser mest "cremet" grød og mos og endnu ikke rigtig kan finde ud af mad med mere bid.

Det vil være en rigtig god idé, at du bibeholder den cremede grød og mos og så gør det gradvist grovere. I grøntsagsmos kan du tilsætte ganske lidt kød eller fisk - måske bare en tsk. til en dl. mos, så det bare giver en lille smule struktur, som kan mærkes med tungen og fornemmes i munden, men hvor hun stadig kan synke det uden problemer og spise mosen, som hun plejer. Og i grød vil det være rigtig godt, hvis du lader hendes cremede grød være basis og så blander med en lille smule flager, så hendes grød på samme måde gradvist kan gøres lidt grovere.

Det vil være super godt, hvis du giver hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, bearbejde osv. Det er med til at styrke hende mundmotorisk og gør hende opmærksom på, at det er spisetid, så hun er mere klar til skemaden, når du så følger efter med den. Det kan være bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker (som også vænner hende til smagen af rugbrød), agurk eller det kan være en kartoffel båd fra ovnen eller ovnbagte rodfrugter skåret i mundrette stænger..

Da hun lyder til at være særligt glad for det lidt søde, og gerne spiser frugtmos, så kan det være en god idé at tage udgangspunkt i de lidt sødere grøntsager. Det kan være gulerod, ærter, græskar, majs, pastinakker, selleri, majroer og lignende. ...

Annonce

... Du kan også købe "sweat potatoes" som er en særligt sød kartoffel. Hvis du bager grøntsager/rodfrugter i ovnen fremfor at koge dem, så trænger den søde smag ofte bedre frem.

Når alt dette er sagt, så er hun stadig kun 6 måneder gammel, og mange børn begynder først at kunne håndtere mad med mere bid i 7-8 måneders alderen, nogen senere, så det er også vigtigt at give hende tid :) Det er rigtig fint, at I tager udgangspunkt i jeres mad, lader hende smage mad, der smager af noget og giver hende en oplevelse af at spise med ved bordet, og at I spiser det samme. Og hvis hun kan sidde og sutte og gumle på fladbrød og lignende mad, og ved siden af så får cremet mos eller grød, så er det rigtig fint.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle børn har også svært ved at finde ud af at bearbejde maden i munden, hvis alt kommer ind i munden med en ske. De forbinder skeen med mad, som skal synkes, og kan derfor ikke finde ud af det, hvis de med skeen pludselig får mad, som de skal tygge og bearbejde i munden. Her kan det være en løsning at give hende små bidder ind i munden med fingrene og senere med en gaffel, så hun ved at mad der serveres på denne måde kræver en anden bearbejdning i munden, og så lade mos og grød på skeen være i en konsistens som blot skal synkes...

Det vigtigste er, at hun forbinder det at spise med noget dejligt, hyggeligt og rart. Og at I tilbyder hende variation og tager udgangspunkt i jeres mad - hvilket det lyder som om, at I gør. Og så skal det med at tygge og bearbejde maden nok komme hen af vejen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge