Svar: Rejer og mad til madkassen

5. oktober 2017

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mad i madpakken :)

Du må gerne give din dreng rejer, og han kan også få rejer med i madpakken. Det anbefales dog, at du tager frosne rejer fra fryseren, putter en lille portion i et bæger med låg, og så lader dem tø langsomt op til de skal spises ved frokosttid. Og helst skal de opbevares i køleskab, når I kommer frem.

Du bør købe rejer i lage, som har været kogt eller rejser som ligger på frost, og som er forkogte. Skaldyr og dermed rejer kan indeholde virus og bakterier, der dør ved kogning og nedfrysning.

Du kan også købe portionspakket fisk i supermarkedet, det kan f.eks. være makrel i tomat, eller du kan købe f.eks. rognguf eller lignende og komme det i et lille bæger med tætsluttende låg, og så kan han få det smurt på brødet, når det er spisetid. Det vil igen være bedst, hvis hans mad kommer i køleskab, når I kommer frem, men det går jeg ud fra, at der også er i dagpleje/vuggestue.

Fiskefrikadeller kan også gives med i madpakken, det er også en måde at variere hans indtag af fisk på. Fiskefrikadeller kan laves af mange forskellige typer fisk, og du kan tale med jeres fiskehandler om mulighederne og evt. bede fiskehandleren lave lidt forskellige fiskefars til dig, hvis ikke det allerede findes.

En sund madpakke bør indeholde følgende:

Brød, og det skal helst være rugbrød eller fuldkornsbrød. Med den alder han har, er det vigtigt, at brødet ikke indeholder alt for mange hele kerner, da han vil have svært ved at tygge disse og derfor ikke får glæde af dem. Så vælg brød med højt fiberindhold men uden hele kerner.

Grøntsager. Det kan være forskellige former for grøntsagsmos, som kan smøres på brødet og dermed give ham en variation af grønt. Det kan også være mos, som han spiser med en ske (eller hjælpes med at spise med en ske). Han må også gerne få kogte grøntsagsstænger og rodfrugter, eller det kan være ovnbagte kartofler og rodfrugter, som I feks. har fået aftenen i forvejen, og som han kan spise/gnave kolde dagen efter.

Grøntsager kan også være f.eks. en kartoffelmad, hvor kogte kartoffel eller kartoffelmos kommes på brødet. Det kan være avokado mos (det kan også smage godt med rejer), og det kan også være tomat og agurk skåret i mundrette stykker...

Kød, ost, æg er også rigtig fint i madpakken. Kød kan være frikadeller, kylling, forskelligt mildt kødpålæg. Æg kan være hårdkogt, som han kan gnave af, eller du kan lave ...

Annonce

... en æggesalat, der kan komme på brødet. Og ost vil være rigtig fint, og han må gerne få ostehaps, hvis han er glad for dette. Han må gerne få det ekstra fedt, når han ikke er ældre end han er.

Fisk - og meget gerne variation af forskellige typer fisk - er som du selv er inde på en rigtig god idé i madpakken...

Frugt og bær er også godt i madpakken, og det anbefales, at han får frisk frugt og bær fremfor tørret frugt og figenstænger. Fødevarestyrelsen skriver: "Tørret frugt, herunder tørret frugtpålæg, er et alternativ til slik og andre søde sager, men bør ligesom andre søde sager begrænses, fordi det har et højt energiindhold. Tørret frugt kan ikke erstatte den friske frugt i små børns mad." Se altomkost.dk.

Fødevarestyrelsen har blant andet også lavet en kampagne "Hvad snack´er du?", hvor de gør opmærksom på, at tørret frugt klistrer til tænderne, hvilket giver grobund for huller. Giver man sit barn tørret frugt, bør det derfor serveres sammen med brød, så den tørrede frugt tygges hurtigt væk fra tænderne.

Samtidig er det også sådan, at tørret frugt og frugtstænger vil kunne indeholde en del sukker. Noget tørret frugt bliver tilsat ekstra sukker, og det kan være svært at se, fordi der ikke lovmæssigt er krav om, at det skal skrives på pakken. Derfor vil noget tørret frugt være så sødt, at det kan sammenlignes med, at man serverer vingummi eller lignende slik for barnet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg har tidligere været i dialog med Castus, som måske producerer de figenstænger, du refererer til. Jeg kan derfor oplyse, at disse ikke er tilsat hvidt sukker, men indeholder naturligt frugtsukker. Produkterne fra Castus har et fiberindhold mellem 8-14 gram pr. 100 gram.

Tørret frugt indeholder generelt også fibre, og det kan derfor være godt for fordøjelsen. Det er på den måde et bedre alternativ til slik, - det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt eller et stykke rugbrød med figenpålæg, end det er at give ham en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg :)

Andre rester fra aftensmaden - f.eks. lidt kogt pasta eller lidt ris, kan naturligvis også bruges i madpakken. Har I fået f.eks. "boller i karry", "pasta med kødsovs" eller lignende om aftenen, så kan du også give din dreng dette med i dagpleje/vuggestue, som de så kan varme og tilbyde ham som middagsmad :)

Jeg håber, at dette kan hjælpe jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke, og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor