Svar: Mælkeprodukter
30. september 2017
Alder:
8 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er super dejligt, at I tager udgangspunkt i familiemaden og lader jeres dreng spise med af jeres mad, - og han lyder til at elske det! Men lige i forhold til mælk, så er der lidt retningslinjer, som det anbefales at følge:
Under 9 måneder: Der gives modermælk eller modermælkserstatning.
9-12 måneder: Der gives modermælk eller modermælkserstatning. Sødmælk (komælk) kan indgå i barnets mad, dog max 100 ml i døgnet, og bør ikke gives af kop. Det bør udnyttes til familiemad, og det betyder, at din dreng i denne alder kan få lidt sovs, hvis det er lavet på sødmælk.
Surmælksprodukter kan gives stigende fra 50 ml ved 9 måneder til 100 ml ved 1 års alderen. Og surmælksprodukter kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Produkterne skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 g.
1-2 år: Der gives letmælk (max. 100 ml ved 1 års alderen). Amning kan fortsætte, så længe mor og barn trives med det.
Surmælksprodukter kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold.
2-3 år: Der gives minimælk, skummetmælk og kærnemælk. Nogle børn kan have brug for letmælk frem mod 3 års alderen, dette kan drøftes med lægen.
Surmælksprodukter bør være af skummet- eller letmælkstypen. Produkter som Skyr, Fromage Frais, Ymer, Ylette kan tidligst gives fra 2 års alderen og kan indgå i variation med andre surmælksprodukter.
Med hensyn til ost, så kan dette godt indgå i barnets mad fra 6 måneders alderen. Sundhedsstyrelsen skriver "ost kan indgå i barnets mad, men kun i mindre mængder". Det kan være smøreost, eller det kan være ost i stænger, som barnet kan gnave, eller det kan være lidt revet ost, der kommes på den lune mad... pas på med f.eks. parmesan, som har et højt indhold af salt.
Jeg håber, at dette giver lidt klarhed :) Derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og der er også et fødevareregister, hvor du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden, så følger den de sidste nye retningslinjer:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske