Svar: Mælk fra 11 måneder og frem

25. september 2017

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Anne

Tak for dit spørgsmål :)

Det anbefales, at din datter får modermælkserstatning eller modermælk til hun er 1 år.

I 9-12 måneders alderen kan hun dog godt tilbydes en lille smule sødmælk eller surmælksprodukt af typen neutral sødmælksyoghurt, A38 og tykmælk. Mængdemæssigt bør hun gives max. 50 ml ved 9 måneders alderen til max 100 ml ved 12 måneders alderen. Sødmælk kan indgå i hendes mad, men bør ikke gives af kop. Derfor kan det udnyttes til familiemad, så hun f.eks. kan få lidt sovs og dermed spise mere og mere familiemad.

I 1-2 års alderen gives letmælk. Der gives max 100 ml ved 1 års alderen. Amning kan fortsætte så længe mor og barn trives med det. Flaske trappes ud. Derudover kan hun tilbydes lidt sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Det anbefales, at du begrænser produkter med frugt på grund af det høje sukkerindhold. Det er således bedre at give hende et neutralt produkt og selv komme frisk frugt og bær på.

I 2-3 års alderen gives minimælk, skummetmælk og kærnemælk. Nogle børn har dog brug for letmælk frem mod 3 års alderen. Derudover gives surmælksprodukter af skummet eller letmælkstypen. Skyr, fromage frais, ymer, ylette kan tidligst gives fra 2 års alderen, og kan indgå i variation med andre surmælksprodukter.

Din datter vil få sit mælkebehov fint dækket, hvis du ammer én gang og giver flaske én gang i døgnet. Derudover bør du bruge mme i hendes grød og mos, indtil hun er et år, så du på den måde stadig energiberiger hendes mad lidt ekstra. Hun vil være rigtig fint dækket ind, hvis hun får ca. 400 ml mme/mm dagligt. Derudover skal ...

Annonce

... hendes væskebehov dækkes af vand af kop.

Når hun bliver et år, vil det være rigtig godt, hvis hun får 350 ml mælk/surmælksprodukt dagligt. Denne mængde er tilstrækkelig til at dække hendes behov for kalk osv. Dette behov dækkes ofte fint, hvis hun får mælk af kop f.eks. morgen og/eller aften og via en enkelt amning eller flaske. Og stille og roligt trappes flasken ud. De fleste børn stopper helt med flaske i 13-15 måneders alderen.

Så... din datter skal altså ikke længere have flaske flere gange dagligt, og hun skal som udgangspunkt tilbydes vand af kop. Vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis der, hvor du bor, ikke er mulighed for at få letmælk og lignende produkter, så kan du vælge at fortsætte med erstatningen til hun er ældre, og så give dette af kop. Du kan koge vand og blande en til to flasker og have stående i køleskabet, hvor mælken kan holde sig i 24 timer, og så kan du tage fra den, som var det komælk, når du vil give din datter mælk. Hun kan få det lunet eller det kan serveres køleskabskoldt.

Den mælk du kan få, lyder umiddelbart okay og minder om sødmælk, dog med et lidt højere proteinindhold. Selvom man umiddelbart vil anbefale letmælk og dermed mælk med et lavere fedtindhold og lavere proteinindhold, så sker der nok ikke noget ved, at du giver din datter denne mælk en gang imellem. En portion frugtgrød med den mælk på, vil sikkert smage rigtig godt. Jeg vil ikke anbefale, at du fortynder mælken med vand.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor