Svar: Mad, appetit og forstoppelse - 5 mdr.
25. september 2017
Alder:
5 mdr.
Kære H.
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det lyder som om, at jeres dreng har været sulten, og du har ramt tidspunktet for introduktion af skemad. Men du har ganske givet ret i, at han har fået lidt for store mængder skemad, så hans mave har ikke kunne følge med, og det er derfor rigtig godt, at du nu har skruet lidt ned i mængden, men stadig giver ham skemad to gange dagligt. Det lyder passende til en dreng på 5 måneder.
Din dreng er langt mere aktiv, vågen og bevidst nu. Og det betyder, at han måske nogle gange har lidt for travlt med at følge med i, hvad der sker omkring ham, så han ikke helt koncentrerer sig om at spise ved brystet - og amningerne bliver derfor nok lidt for korte, hvorfor han så søger brystet ekstra hyppigt. Du fortæller også, at du har forsøgt med mme som supplement, og det er naturligvis helt okay, men jo mere mme du giver ham, jo mindre mælk vil du selv producere, så når han søger brystet ekstra hyppigt, så kan det også være fordi han nu søger at få din mælkeproduktion sat yderligere op. Det er netop hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde, så det giver mere mælk at amme hver 2. time i stedet for at amme hver 4. time...
Hvorom alting er, så vil det være en rigtig god idé, at du nu forsøger at skabe lidt mere rytme i hverdagen. Det lyder super fint med 3 lure dagligt, det må du meget gerne holde fast i, og det vil være rigtig godt, hvis du kan tilbyde din dreng brystet som en fast del af hans putteritual. Hvis han får mælk før han skal sove, så er der større sandsynlighed for, at han sover en længere lur.
Du må gerne prøve at amme ham af to omgange, så han på den måde bliver fyldt lidt ekstra op. Det kan du gøre ved f.eks. at amme ham, skifte ham og gøre ham klar til putning og så amme ham igen. Du kan også prøve om du kan få ham til at spise fra samme bryst lidt længere tid ved at skifte ammestilling undervejs. Så du på den måde sikrer, at han får den lidt federe og lidt mere mættende mælk med ud og ikke kun tager toppen, når han dier. Lidt ligesom jeg anbefalede dig i begyndelse, at du ammer i den traditionelle stilling, lader ham die som han vil der, og når han slipper, så vender du ham rundt og lægger ham til samme bryst, men i tvilingestillingen...
Da det lyder som om, at du har et ønske om at han skal tage flaske, så vil det være en rigtig god idé, at du forsøger dette fast, gerne en gang dagligt. Det kan være som en fast del af middagsluren, en fast del af putningen om aftenen, eller du kan forsøge med en flaske sen aften - netop sen aften vil nogle gange være en løsning, fordi han der spiser mere eller mindre i søvne og derfor ikke registrerer at det er flasken, som du putter i munden på ham.
Mange ammebørn, har svært ved at finde ud af at svøbe og sutte på en flaskesut, så det kan være nødvendigt, at du forsøger dig lidt frem med forskellige typer. Du kan med fordel forsøge med både latex/naturgummi og silikone. De er meget forskellige at sutte på. Prøv også med en lang model, en rund model eller prøv en anatomisk flad bred model med ventil. En elastisk flaskesut kan også nogle gange være løsningen til børn, der er meget brystglade :)
Bruger han sut? Så vil det være en god idé, at du forsøger at finde en flaskesut, der i form og materiale ligner hans sut, så han ikke skal forholde sig til flere sutteteknikker end højst nødvendigt.
Det lyder som om, at det hos jer netop handler om sutteteknik og ikke om smagen af erstatning. Som jeg læser dit brev, så tager din dreng imod mme, hvis han får det tilbudt af en kop, så han har ikke noget imod smagen. Hvis det var smagen, han reagerede på, så kunne det være en idé at forsøge med forskellige typer erstatning, da de alle smager lidt forskelligt. Og nogle gange ville det også være en rigtig god idé at du malkede ud, så han fik din mælk på flaske - på den måde ville han få noget kendt, og det kan nogle gange gøre, at han så accepterer flasken...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grød evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca. 13...
Eftermiddag 15.30-16: Ammes og sover derefter dagens 3. lur
Aften 17: Tilbydes 1/2-3/4 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes flaske
Nat 03: Ammes og sover videre
Når din dreng skal passes på fredag, så må den der passer ham forsøge med flaske eller give modermælkserstatning af en kop, så han stadig får noget at drikke/spise. Det vil være rigtig fint, hvis den der passer ham forsøger at følge ovenstående dagsplan, så den daglige rytme holdes nogenlunde ens.
Det er som sagt rigtig vigtigt, at du forsøger med flaske som del af jeres faste rytme, hvis du gerne vil have, at din dreng skal kunne passes af andre. Han skal have modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel, og hvis du allerede nu ved, at du ikke vil amme ham så længe, så er det vigtigt, at han lærer at tage imod en flaske. Og jo ældre han bliver, jo mere bevidst han bliver, jo sværere vil det ofte være at få ham til at acceptere flasken. Derfor er det rigtig godt, hvis du bevidst arbejder på dette nu og med den alder han har, og derfor skal du som sagt forsøge med flasken dagligt. Og den der skal passe på fredag må forsøge det samme - og hvis det ikke går, så give mme af kop i stedet.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske