Svar: Skift af mme og grød
20. september 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Villads' mor
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at det går bedre med at få Villads til at sove:)
I bør ikke starte med grød, før Villads er 4 måneder, det vil sige tidligst 17 uger, og det anbefales, at I starter før han er 26 uger/ 6 måneder. Og der er flere ting end alder, som du skal være opmærksom på :)
Villads skal være både fysisk og mentalt parat. At være fysisk parat betyder, at han skal kunne holde hovedet selv, han skal dreje hovedet bevidst efter skeen, og han skal åbne munden bevidst, når du nærmer dig med en ske. Prøv at lægge mærke til, hvordan han spiser sine d-dråber af skeen, det kan give dig en idé om, hvorvidt han kan finde ud af teknikken :)
Det er også godt, hvis hans mave fungerer. Hvis han har problemer med forstoppelse, så er det vigtigt, at du hjælper hans mave igang. Du vil måske også opleve, at han begynder at savle mere, det er tegn på, at der sker nogle enzymændringer i hans spyt. Hvilket sætter ham i stand til at kunne nedbryde den fastere føde.
Og mentalt parat betyder, at han skal vise interesse for mad. Når du sidder og spiser eller drikker noget, og han sidder på dit skød, så skal han følge din mad med øjnene, måske forsøge at række ud efter maden, som tegn på, at han synes det er spændende, det du putter i munden...
Et signal kan også være, at han begynder at virke mere sulten. Det kan vise sig ved at han virker til at have behov for ekstra mælk i sine flasker eller ved at han pludselig har behov for en flaske mere i døgnet. Og i første omgang er det vigtigt, at du forsøger at øge hans mælkeindtag, og hvis dette så ikke viser sig tilstrækkeligt, så vil det være godt at begynde med lidt skemad.
Til at begynde med, så er det smagsprøver han skal have. Og du kan starte med grød af f.eks. majsmel, boghvedemel eller hirsemel, og senere kan du udvide med hirse- boghvede eller quinoaflager, som giver en mere fnugget konsistens... Jeg anbefaler ofte, at man starter til frokost, og det kan være fint netop at starte med grød, og når det fungerer godt med skemaden til frokost, så kan du starte op med grøntsagsmos til aften.
Det er meget lidt, han skal have i starten. Selvom han måske åbner munden og gladeligt tager imod, så er det vigtigt, at du holder lidt igen, så han ikke får for meget og hans mave stopper... Sammen med skemaden gives vand af kop (eller snapseglas). Det vil sige, at du giver måske 3-4 skefulde, og stille og roligt øger du så mængden, og når han kan spise f.eks. ½-¾ dl. skemad, så vil det være godt at tilbyde 2 gange dagligt. Det er bedre at tilbyde ¾ dl. skemad to gange dagligt end at tilbyde 1.5 dl på en gang.
Du kan lave grød selv, eller du kan købe grød, der skal blandes op med vand. Du kan også lave grøntsagsmos selv eller købe grøntsagsmos til babyer på glas.
Med hensyn til skift af modermælkserstatning, så synes jeg ikke umiddelbart, at der er grund til at skifte, da jeres dreng trives med den erstatning han får. Samtidig så er det vigtigt, at give ham en vis ro i maven og også genkendelighed, når han starter op med skemad, og det kan godt være for meget for ham både at skulle forholde sig til ny erstatning og skemad på en gang... Og man skal så vidt muligt ikke ændre noget, som fungerer godt :)
Men hvis I ønsker at skifte, så vil det være bedst at skifte en flaske af gangen. Det vil sige, at hvis han lige nu f.eks. får 7 flasker i døgnet, så vil det være godt at tilbyde ham 6 NAN og 1 Arla, derefter 5 NAN og 2 Arla, 4 NAN og 3 af Arlas Baby and Me osv. så han gradvist trappes over på den nye erstatning. Når han får halvt at hver, vil det være godt, at hver anden flaske er NAN Sensilac og hver anden flaske den nye erstatning... Hvis I mærker, at hans mave reagerer voldsomt på at skifte, så lad være, gå tilbage til den erstatning, som han altid har trives med :)
Jeg vil lige sende dig en skitseret dagsplan, som den kan se ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 09-9.30 Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl. 12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 15-16: Flaske
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer godt. Indtil da gives mælk om aftenen efter behov.
Flaske og puttes til natten, måske kl 20 - det afhænger helt af hvor når dagens 3. lur ligger og hvor lang den er. Mange børn går sent i seng i 4 måneders alderen.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Flaske efter behov. Mange børn har stadig brug for en flaske midt nat i denne alder, det afhænger dog lidt af, hvor stort mælkeindtaget generelt er, og hvor tidlig/sen en søvnrytme barnet har.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden. I den finder du dagsplaner, opskrifter, og jeg guider dig igennem fra de første smagsprøver, til I er fuldt igang med familiemaden. Der er også et fødevareleksikon, hvor du kan slå op, hvis I skal have noget at spise, og du er i tvivl om, hvorvidt jeres dreng må få det og hvordan. Bogen går fra 4-18 måneder :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke - og rigtig god appetit, når I kommer så langt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske