Svar: Afvæning af MME
7. september 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at det går så godt med start i vuggestue - jeg går ud fra, at de indtil videre giver jeres dreng en flaske, når han puttes til middagslur der, og da han er lige ved at blive kørt ind, så synes jeg, det vil være synd at ændre på dette ritual... det afhænger dog af, hvordan personalet i vuggestuen melder tilbage, at det går.
De to flasker, som han har behov for i 10-12 måneders alderen kan enten ligge før middagslur og aften, så han begynder at sove hele natten uden mælk. Eller du kan fjerne flasken fra dagen, så han får sine to flasker aften og sen aften/nat. Hos jer kan han altså enten trappe ud af flasken før middagsluren eller trappe ud af flasken kl 03 først.
Og det er netop en god idé at trappe ud. Det vil sige, at hvor han lige nu ofte får 200 ml, så vil det være rigtig godt, at han gradvist får mindre og mindre - 180, 160, 140, 120, 100 ml og til sidst helt kan undvære. Før middagsluren spiser han frokost og alt efter hvor lang tid der går fra frokosten og til han puttes kan man overveje at tilbyde ham lidt vand af kop og evt. en banan i en periode, nogle børn har også glæde af lidt mme af en kop en overgang, indtil de helt kan undvære mælken om dagen.
Om aftenen vil det være rigtig godt, hvis han tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual. Børn i jeres drengs alder vil ofte gerne spise selv og begynder at protestere mod at blive madet, derfor spiser de ikke så meget aftensmad, som de egentlig har behov for og kan derfor godt være lidt sulte, når de skal i seng. Og når de efter aftensmaden har fået et bad, er hjulpet til lidt ro i kroppen og er ved at være trætte, så vil de ofte gerne have en godnatgrød og acceptere denne, som en del af det at skulle forberede sig til natten. Og grøden hjælper dem så til at kunne undvære flasken om natten. Så du igen kan skrue mængden gradvist ned og lære ham at sove uden.
I har tidligere spurgt til hans rytme og hvorvidt I kunne hjælpe ham til en rytme, der lå lidt senere - jeg ved ikke, hvordan det går hos jer med rytmen lige nu, men et forslag til en aftenrutine kunne f.eks. se således ud:
Aften 18: Aftensmad, I spiser sammen og udgangspunktet er familiemaden, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt massage osv. og hjælpes til fysisk ro.
Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.15-19.30, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du om natten kan hjælpe ham videre med stillingsskift, beroligende hænder, beroligende ord som ssshh-ssshh eller lignende, så når flasken er væk, så hjælper du ham stadig på denne måde, men uden at han får flaske i munden. Alt er således som det plejer at være, eneste forskel er, at flasken er væk... Der sker ikke noget ved at du hjælper ham med stillingskift, i takt med at han bliver motorisk stærkere, øver sig mere og mere om dagen, så vil han naturligt også selv kunne skifte stilling om natten :)
Flasken kan ofte trappes helt ud i løbet af en uges tid. Og ja, omkring 12 måneders alderen vil det være rigtig fint, at du fjerner næste flaske - hvis du fjerner middagsflasken nu, så skal flasken om natten fjernes, når han bliver 12 måneder. Hvis du fjerner flasken om natten nu, så vil det være flasken om dagen, der trappes ud, når han bliver 12 måneder. Og den sidste flaske før han puttes om aftenen, vil så ofte blive trappet ud i løbet af et par måneder derefter.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke og rigtig god weekend, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske