Svar: Nedtrapning amning - overgang til flaske

6. september 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev - det lyder som om, at du har været voldsomt ramt af influenza, og du har helt ret i, at det sandsynligvis har ændret på smagen af din mælk og derfor gjort, at din datter har afvist brystet ... Og jeg forstår godt dit ønske om, at gå over til flaske nu, fremfor at kæmpe for at øge din mælkeproduktion og få din datter til at die hos dig igen, når du fremadrettet alligevel planlægger at tilbyde hende flaske. Jeg ved fra dine tidligere breve, at hun er vant til at få en flaske om aftenen, og det er naturligt lettere for alle, hvis du går over til flaske nu, hvor hun selv har afvist brystet, du fornemmer, at din mælkemængde er nedsat, og hun faktisk accepterer flasken. Det lyder som den rigtige beslutning hos jer - og der er bestemt også mange fordele ved at give flaske, så det er rigtig fint :)

Hendes udregnede mælkebehov i 5 måneders alderen er ca. 120 ml pr kg hun vejer, og i 6 måneders alderen nedsættes dette til 110 ml pr kg - og derudover skal hun tilbydes skemad og vand af kop. Da hun vejer 8.1 kg, så betyder dette, at hun bør indtage mellem 900-1000 ml mme dagligt, og hvis hun lige nu f.eks. spiser 7 gange i døgnet, så er det altså et sted mellem 130-170 ml i hver flaske. Det vil være helt normalt, hvis hun spiser lidt mindre i løbet af dagen end hun f.eks. gør aften og sen aften, så indholdet i hver flaske kan godt variere lidt... Når hun bliver 6 måneder, så øges antallet af skemåltider, og hun vil sandsynligvis trives med 6 flasker i døgnet. En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig ...

Annonce

... morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes også frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes i 6 måneders alderen med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16-17: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, som hun selv sidder med, har ofte også behov for en lille flaske om eftermiddagen

Springer måske powernappen over

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med kød og fisk i mosen, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, og hun tilbydes igen ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som hun kan gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre - og begynder herefter stille og roligt at kunne sove igennem om natten uden yderligere mælk. Nogle børn vil også have en rytme, hvor de får flaske f.eks. kl 20, og derefter sover deres længste søvnstræk til klokken måske er 02, hvor de så tilbydes flaske og sover videre til kl 06, og har hun sådan en rytme, så er det naturligvis også helt okay :)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om hendes behov :) Derudover vil jeg også anbefale dig to af mine bøger "Helens bor om Amning og Flaske" og "Helens bog om børn og mad" :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder