Svar: Svært at få baby til at spise
30. august 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Kan det tænkes, at jeres dreng har refluks? Når noget af maveindholdet (mælk og mavesyre) glider tilbage gennem spiserøret og op i munden, så kalder man det refluks. Og du fortæller, at jeres dreng gylper meget.
Alle børn gylper, det er et eller andet sted naturligt, men hvis barnet gylper meget, eller kaster mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen, så er det vigtigt, at I taler med jeres læge omkring det.
Et ledsage symptom kan f.eks. være, hvis han taber sig eller ikke tager nok på. Det kan også være smerter - at han græder, og I kan se, at han har ondt, måske sover han dårligt og afbrudt, vågner konsekvent efter 20-30 minutters søvn og græder - fordi mavesyre og mælk står og kører i spiserøret og generer.
Refluks skyldes forskellige ting og man kan behandle det forskelligt - i første omgang kan man behandle det med medicin, og det kan I tale med lægen om. Man kan også købe en specielerstatning Enfamil AR, som virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven, så mælken lettere bliver liggende i maven.. Denne erstatning skal købes hjem via England. Leveringstiden skulle være mellem 3-10 dage og producenten anbefaler, at du benytter følgende link:
https://www.chemistdirect.co.uk/enfamil-ar-powder-f ormula/prd-3p9
I kan også prøve at købe Aprestagum/Johannesbrødkernemel, som I kan tilsætte den erstatning, som jeres dreng får nu. Det kan gøre mælken tykkere, så han måske ikke vil gylpe så meget, og det kan I købe på apoteket. Det kan kræve en tykkere flaskesut, I kan sandsynligvis bruge en vællingesut.
Det er også vigtigt, at I medtænker om han kan have forstoppelse? Hvis hans mave ikke fungerer og der er en "prop" som stopper for hans indtag, så vil han godt kunne vise tegn på sult og have behov for flasken, men afvise flasken, når han har drukket lidt, fordi der ikke rigtig er plads til mælken i maven og tarmene... Derfor er det vigtigt, at I sikrer at hans mave fungerer, og det kan være nødvendigt at give ham f.eks. laktulose i en periode. Hans afføring skal være blød og ikke hård, det må ikke være svært for ham at komme af med, og han skal have afføring en gang i døgnet. Nogle børn har brug for at få et klysma i endetarmen, for at blive tømt ud... Det kan I også tale med lægen om.
Derudover så er det vigtigt, at I nu forsøger at skabe en fast rytme hele dagen igennem. Det vil sige faste spisetider, faste tidspunkter for aktivitet og leg, faste sovetider. Jo mere fast rytme han har, jo mere vil hans indre år indstille sig - så han begynder at få en indre fornemmelse for, hvornår han f.eks. er sulten og hvornår han f.eks. har brug for at sove. Lidt ligesom I kender fra jer selv, - I går en tur, kommer forbi et sted, hvor der dufter af mad, I mærker, at I er sultne, kikker på klokken og kan se, at det jo også er ved at være spisetid... Denne indre fornemmelse skal jeres dreng nu lære, og det får han ved at I hjælper ham ind i en rytme i dagligdagen.
Det vil være rigtig godt, hvis I nu forsøger at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt - frokost og aften, og tilbyder ham grød og grøntsagsmos. Han skal ikke have ret meget af gangen, hvis I kan få ham til at spise bare 1/2 dl. så er det rigtig fint og sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop. Og så skal han have flaske ca. hver 3-4 time. Det er vigtigt, at I ikke presser ham unødigt - hverken med skemaden eller med flasken.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Vågner og dagen starter
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur - flasken ligger altså ca 3.5 time efter, at han har fået sin tidlige morgenflaske
Vågner af sin formiddagslur og leger
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - igen ca. 3.5 time efter sidste flaske og 1.5 time efter, at han har fået skemad...
Vågner af sin middagslur, kommer op og leger
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powrernap. Flasken ligger igen ca 3.5 time efter sidste flaske...
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid ligger ca 1.5 time efter han sidst har fået flaske...
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - og flasken her ligger igen ca 3.5 time efter sidste flaske...
Sen aften 23.30: Drømmeflaske og sover videre
Midt nat 03: Flaske og sover videre
Mit forslag til dagsplan er en rettesnor. Når jeg skriver flaske ca hver 3.5 time, så er det fordi, at de fleste børn naturligt har brug for mælk med dette tidsinterval og får han mælk ca. 7 gange i døgnet, bliver hans behov fint dækket ind; men når det er sagt, så er det naturligvis vigtigt, at I har en vis fleksibilitet, så hvis han nogle gange er sulten efter 2.5 time og andre gange kan vente 4 timer, så skal I naturligvis følge dette behov og de signaler, som han sender. Det er vigtigt ikke at være rigid.
I skal derfor bruge min dagsplan som en rettesnor for, hvordan jeres dag kan skrues sammen, så dagen hænger sammen for jer alle tre :)
Du skriver, at det er svært at finde ud af, hvor meget mælk han skal have. Og det afhænger helt af, hvad han vejer... Hvis han vejer f.eks. 6.5 kg, så vil hans døgnbehov være ca. 780 ml nu, og hvis det bliver fordelt på 7 måltider (jf. dagsplanen), så vil det være fint, hvis han drikker godt 110 ml hver gang han får mælk.. Vejer han mere, vil hans mælkeindtag naturligt være højere, og han vil drikke mere af hver flaske, men det behøver ikke være forkert, at han "kun" drikker 150 ml af gangen. Derfor skal I naturligvis også overveje, om han gylper og har svært ved at spise, fordi han måske får for meget mælk... :)
Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder I opskrifter, dagsplaner og guides igennem skemaden fra de første smagsprøver til jeres dreng er igang med familiemaden. Der er også et fødevareleksikon, hvor I kan slå forskellige fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan.
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske