Svar: Fisk til baby på 6 måneder
28. august 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter har glæde af at få fisk, også selvom I ikke selv er de store fiskespisere :)
Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer, det der også nogle gange kaldes fiskeolie, er meget vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, synssansen, indlæringsevne og hukommelse, og det anbefales, at vi spiser fisk 2 gange om ugen til aften og gerne flere gange ugentlig til frokost...
Din datter må meget gerne få forskellige former for fisk, og du bør koge fisken eller lave den i ovnen, så længe hun ikke er ældre. Når hun bliver 9 måneder og derover, kan hun begynde at få stegt fisk. Fede fisk er f.eks. laks, sild og makrel og magre fisk er f.eks. torsk, ising, lange, rødspætte og torskerogn. Du må også gerne give hende rejer og muslinger en gang imellem.
Du kan købe frisk fisk hos fiskehandleren, og du kan også købe frossen fisk, som du finder i køledisken i supermarkedet. Det er vigtigt, at du er opmærksom på at fjerne evt. fiskeben. Fisk på dåse må hun også gerne få, det kan være praktisk med f.eks. torskerogn eller makrel på dåse...
Hun må dog IKKE få tun... heller ikke tun fra dåse. Det må hun først få fra 3 års alderen, og tunbøffer må hun først få fra hun er 14 år gammel. Hun må heller ikke få andre store rovfisk som rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Disse fisketyper indeholder for meget kviksølv. Men ud over disse fisketyper, så må hun faktisk gerne få lidt af det hele...
Du kan købe færdiglavet fiskefars eller du kan lave fiskefars selv, som du kan lave fiskefrikadeller af. Du kan også købe færdiglavede fiskefrikadeller - du skal dog være opmærksom på, at saltindholdet godt kan være højt i disse, så derfor kan det være en fordel at lave fiskefrikadellerne selv. Du kan evt. også spørge din lokale fiskehandler om han/hun kan lave en fiskefars til dig uden salt, som du kan bruge til din datters mad... du kan bruge indmaden af en fiskefrikadelle i hendes grøntsagsmos fra 6 måneders alderen og når hun bliver ældre, vil hun kunne spise fiskefrikadeller i stykker.
Man kan godt lave små fiskeboller og have dem i fryseren, ligesom du kan lave kødboller. Du kan lave fiskeboller af en fiskefrikadellefars eller du kan blande f.eks. fint hakket torsk med f.eks. æg, majsstivelse og måske lidt blendede grøntsager, forme farsen til små boller (farsen skal være fast), som du så koger - vandet må ikke koge, for så skiller bollerne ad, så vandtemperaturen skal holdes ved kogepunktet uden at koge op. Fiskebollerne er ofte færdige, når de flyder op til overfladen - de skal koge et sted mellem 4-10 minutter alt efter hvor små/store de er...
I starten vil det sandsynligvis være lettest at købe et lille stykke laks, rødspættefilet, skrubbe, torsk eller lignende - koge det eller lave det i ovnen, og hakke det meget fint med en gaffel. Og når hun bliver ældre, vil det være rigtig fint, at du laver forskelligt smørbart fiskepålæg, som hun kan få på brødet :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske