Svar: Fisk til baby på 6 måneder

28. august 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter har glæde af at få fisk, også selvom I ikke selv er de store fiskespisere :)

Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer, det der også nogle gange kaldes fiskeolie, er meget vigtige for udviklingen af barnets nervesystem og hjerne, synssansen, indlæringsevne og hukommelse, og det anbefales, at vi spiser fisk 2 gange om ugen til aften og gerne flere gange ugentlig til frokost...

Din datter må meget gerne få forskellige former for fisk, og du bør koge fisken eller lave den i ovnen, så længe hun ikke er ældre. Når hun bliver 9 måneder og derover, kan hun begynde at få stegt fisk. Fede fisk er f.eks. laks, sild og makrel og magre fisk er f.eks. torsk, ising, lange, rødspætte og torskerogn. Du må også gerne give hende rejer og muslinger en gang imellem.

Du kan købe frisk fisk hos fiskehandleren, og du kan også købe frossen fisk, som du finder i køledisken i supermarkedet. Det er vigtigt, at du er opmærksom på at fjerne evt. fiskeben. Fisk på dåse må hun også gerne få, det kan være praktisk med f.eks. torskerogn eller makrel på dåse...

Hun må dog IKKE få tun... heller ikke tun fra dåse. Det må hun først få fra 3 års alderen, og tunbøffer må hun først få fra hun er 14 år gammel. Hun må heller ikke få andre store rovfisk som rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Disse fisketyper indeholder for meget kviksølv. Men ud over disse fisketyper, så må ...

Annonce

... hun faktisk gerne få lidt af det hele...

Du kan købe færdiglavet fiskefars eller du kan lave fiskefars selv, som du kan lave fiskefrikadeller af. Du kan også købe færdiglavede fiskefrikadeller - du skal dog være opmærksom på, at saltindholdet godt kan være højt i disse, så derfor kan det være en fordel at lave fiskefrikadellerne selv. Du kan evt. også spørge din lokale fiskehandler om han/hun kan lave en fiskefars til dig uden salt, som du kan bruge til din datters mad... du kan bruge indmaden af en fiskefrikadelle i hendes grøntsagsmos fra 6 måneders alderen og når hun bliver ældre, vil hun kunne spise fiskefrikadeller i stykker.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Man kan godt lave små fiskeboller og have dem i fryseren, ligesom du kan lave kødboller. Du kan lave fiskeboller af en fiskefrikadellefars eller du kan blande f.eks. fint hakket torsk med f.eks. æg, majsstivelse og måske lidt blendede grøntsager, forme farsen til små boller (farsen skal være fast), som du så koger - vandet må ikke koge, for så skiller bollerne ad, så vandtemperaturen skal holdes ved kogepunktet uden at koge op. Fiskebollerne er ofte færdige, når de flyder op til overfladen - de skal koge et sted mellem 4-10 minutter alt efter hvor små/store de er...

I starten vil det sandsynligvis være lettest at købe et lille stykke laks, rødspættefilet, skrubbe, torsk eller lignende - koge det eller lave det i ovnen, og hakke det meget fint med en gaffel. Og når hun bliver ældre, vil det være rigtig fint, at du laver forskelligt smørbart fiskepålæg, som hun kan få på brødet :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor