Svar: Fedtstof - 8 mdr.

21. august 2017

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din dreng stadig får en del fedtstof :)

Det anbefales, at du varierer mellem de forskellige typer, så han får både plantebaseret fedtstof og animalsk fedtstof.

Jo mere varieret han spiser, jo mere varieret vil hans indtag af fedtstof også være. Han får f.eks. fedtstoffer fra smør du kommer på brødet eller bruger i madlavningen. Det kan f.eks. være smør, blandingsprodukter, margarine og forskellige spiseolier. Han får også fedtstoffer fra modermælkserstatning (som du stadig bør bruge i hans grød). Han må gerne spise ost, som også kan give lidt ekstra fedt, ligesom det er rigtig godt med forskellige fiskepålæg og kødpålæg.

Det anbefales, at størstedelen af de fedstoffer du giver ham er vegetabilske, det vil sige en variation af forskellige planteolier som majs-, raps-, solsikke-, vindruekerne- og olivenolie.

Børn under 2 år skal have en lidt mere fedtholdig og proteinholdig kost end større børn og voksne. Og selvom det er rigtig godt, at I spiser efter de officielle kostråd som "spis fuldkorn", "vælg magert kød", "vælg magre mejeriprodukter", "spis mindre mættet fedt" osv. og jeres dreng som udgangspunkt skal spise familiemad, så er I nødt ...

Annonce

... til at modificere rådene lidt i forhold til ham.

Du bør komme fedtstof på brødhapserne indtil han er 1 år. Du kan smøre brødet med smør, eller blandingsprodukter som kærgården og bakkedal.. Og du kan med fordel også bruge f.eks. mayonnaise på en makrelmad :) Det er helt okay.

Det er, som du skriver, en god idé med sovs, og hvis I ikke spiser sovs, så kan du godt lave lidt smørsovs til ham, du kan lave lidt grøntsagssovs med lidt olie, eller du kan vende hans pasta, grøntsager osv. i forskellige former for fedtstof eller dressinger... Jeg vil lige nævne, at Pesto ikke anbefales, da det indeholder for meget salt, men andre dressinger kan ofte godt bruges...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

En ret som lasagne indeholder ofte en del fedtstof, så her er det ikke nødvendigt, at du tilsætter ekstra. Men det vil være godt, hvis du tilsætter lidt ekstra fedtstof til de kogte kartofler eller andre grøntsager, og hvis du bruger rester som kylling eller frikadelle som pålæg næste dag, vil det være godt, at du smører fedtstof på brødet under pålægget...

Hvis du laver rodfrugter, kartofler eller lignende i ovnen, så kan du med fordel vende disse i lidt olie, så han får fedtstof den vej igennem.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S