Svar: Fedtstof - 8 mdr.
21. august 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din dreng stadig får en del fedtstof :)
Det anbefales, at du varierer mellem de forskellige typer, så han får både plantebaseret fedtstof og animalsk fedtstof.
Jo mere varieret han spiser, jo mere varieret vil hans indtag af fedtstof også være. Han får f.eks. fedtstoffer fra smør du kommer på brødet eller bruger i madlavningen. Det kan f.eks. være smør, blandingsprodukter, margarine og forskellige spiseolier. Han får også fedtstoffer fra modermælkserstatning (som du stadig bør bruge i hans grød). Han må gerne spise ost, som også kan give lidt ekstra fedt, ligesom det er rigtig godt med forskellige fiskepålæg og kødpålæg.
Det anbefales, at størstedelen af de fedstoffer du giver ham er vegetabilske, det vil sige en variation af forskellige planteolier som majs-, raps-, solsikke-, vindruekerne- og olivenolie.
Børn under 2 år skal have en lidt mere fedtholdig og proteinholdig kost end større børn og voksne. Og selvom det er rigtig godt, at I spiser efter de officielle kostråd som "spis fuldkorn", "vælg magert kød", "vælg magre mejeriprodukter", "spis mindre mættet fedt" osv. og jeres dreng som udgangspunkt skal spise familiemad, så er I nødt til at modificere rådene lidt i forhold til ham.
Du bør komme fedtstof på brødhapserne indtil han er 1 år. Du kan smøre brødet med smør, eller blandingsprodukter som kærgården og bakkedal.. Og du kan med fordel også bruge f.eks. mayonnaise på en makrelmad :) Det er helt okay.
Det er, som du skriver, en god idé med sovs, og hvis I ikke spiser sovs, så kan du godt lave lidt smørsovs til ham, du kan lave lidt grøntsagssovs med lidt olie, eller du kan vende hans pasta, grøntsager osv. i forskellige former for fedtstof eller dressinger... Jeg vil lige nævne, at Pesto ikke anbefales, da det indeholder for meget salt, men andre dressinger kan ofte godt bruges...
En ret som lasagne indeholder ofte en del fedtstof, så her er det ikke nødvendigt, at du tilsætter ekstra. Men det vil være godt, hvis du tilsætter lidt ekstra fedtstof til de kogte kartofler eller andre grøntsager, og hvis du bruger rester som kylling eller frikadelle som pålæg næste dag, vil det være godt, at du smører fedtstof på brødet under pålægget...
Hvis du laver rodfrugter, kartofler eller lignende i ovnen, så kan du med fordel vende disse i lidt olie, så han får fedtstof den vej igennem.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske