Svar: Madplan og væske

19. august 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jeanne

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge de stilles:)

Din datters udregnede mælkebehov er 110 ml pr. kg. hun vejer, og da hun vejer 8 kg, betyder det altså 110x8 = 880 ml mælk. Når man ammer, så ved man aldrig helt, hvor meget barnet får, men du må gå ud fra, at hvis du med den alder hun har, tilbyder hende brystet 5-6 gange i døgnet, så får hun det, som hun har behov for.

Når jeg kikker på din dagsplan, så får din datter 5 amninger i døgnet og derudover dækkes hendes behov nu også af skemad og vand af kop. Og det er netop godt, hvis du tilbyder hende vand af kop - og ikke yderligere mælk. Det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand og vand er den bedste tørstslukker.

Jeg vil dog anbefale dig, at du nu forsøger at lave jeres rytme om, så hun starter med at få skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop - og så ammes, før hver lur. Og ikke som nu ofte ammes, når hun vågner.

Det er også vigtigt, at du ikke giver hende så store mængder skemad, at det fjerner pladsen til mælk. Det er således bedre, at du giver hende 3/4-1 dl. skemad, vand af kop og derefter ammer hende, end at du giver hende 1.5 dl. skemad, og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok hos dig.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til ca 6.30, hvor dagen begynder

Morgen 07: Havregrød med frugtmos, og vand af kop.

Ammes og puttes til morgenlur ca. kl 8.30-09.

Formiddag 9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød og fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, som hun selv kan gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30

Eftermiddag 14: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur ca 15.30

Aften 17.30-18: Grøntsasgsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19-19.20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og begynder herefter at sove igennem uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. Det vil sige f.eks. sove fra kl 23.30 til 05...

Hvis jeres datter ikke melder sig kl 23-24, så må I stadig gerne forsøge at tage hende op og amme hende mere eller mindre i søvne, så hun bliver fyldt det ekstra op til natten, og så I stadig sikrer hende den ekstra mængde mælk. Amningen på dette tidspunkt er også vigtig for at bibeholde din ...

Annonce

... mælkemængde/mælkeproduktion :)

Det er godt, at I holder øje med hendes bleer. Det er godt, at hun har 5-6 gode våde bleer i døgnet (svarende til antal amninger), men hendes urin bør ikke være gul. En ble kan dog godt indeholde mere gul og koncentreret urin om morgenen, fordi hun har sovet igennem om natten og ikke er skiftet der, men i løbet af dagen bør urinen være klar.

Når hun bliver 7 måneder, vil det ofte være passende at fjerne to amninger, og det vil ofte være amningerne formiddag og eftermiddag, der fjernes her. I stedet tilbydes så mellemmåltiderne her. Det vil sige, at de fire amninger, som hun har behov for i 7 måneders alderen kommer til at ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Mellemmåltidet om formiddagen vil ofte være frugt, mellemmåltidet om eftermiddagen vil ofte være grød med frugt, så hun i 7 måneders alderen får to måltider grød (morgen og eftermiddag) og to måltider grøntsager, kød og fisk (frokost og aften).

Det er ofte dejligt med ristede rugbrødsbjælker og andre brødskorper, som hun kan sidde og gumle på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på nu. Hvis hendes gummer er ømme på grund af tandfrembrud, vil det være ekstra dejligt. Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når og hvis hun sidder med mad selv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun må også gerne få små brødhapsere, hvis I synes, at hun virker parat til det. Ofte er det dog en god idé at gøre hendes grød og mos gradvist grovere, så hun stille og roligt vænner sig til at spise mad med mere bid. Det kan være at give hende havregrød og flerkornsgrød og I kan begynde at mose grøntsagsmosen med en gaffel, fremfor at blende den, ligesom tilsætning af kød og fisk, naturligt også vil give mosen mere bid. Og omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn så være parate til at spise rigtige brødhapsere osv. i stykker.

Forskellen på modermælkserstatning og tilskudsblanding er, at modermælkserstatning kan gives fra fødslen og fuldt dække barnets behov. Tilskudsblanding gives som tilskud til anden mad (skemad) og kan derfor tidligst gives fra 6 måneder. Du kan roligt bruge den modermælkserstatning som du har købt, den indeholder alt hvad hun har behov for, og så kan du hen af vejen vurdere, hvordan den fungerer for jer. Hvis det fungerer godt, så behøver du ikke skifte til en tilskudsblanding. Du kan dog også vælge at gå over til en tilskudsblanding, fordelen ved dette er, at den ofte indeholder mere jern, så det kan være en måde at sikre hende ekstra jern via kosten.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder