Svar: 5 måneder, skemad godt i gang, nu uinteresseret i mælk
18. august 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :) Og velkommen til, dejligt at høre at du har min bog om børn og mad, tak for det!
Det lyder som om, at din datter er kommet godt igang med skemad, og i følge din dagsplan, så tilbydes hun skemad 2 gange dagligt og nogle gange får hun lidt ekstra frugtmos om eftermiddagen... Du skriver, at hun tilbydes ca 0.5 dl skemad af gangen, så det lyder ikke som om, at hun for får store portioner - det er nemlig det første, som du skal sikre dig, at hun ikke spiser så meget, at det fjerner pladsen og lysten til mælk. Men 0.5 dl. 2 gange dagligt lyder rigtig fint.
Jeg tænker dog, at du med fordel kan forsøge at tilbyde skemaden på lidt andre tidspunkter end du lige nu gør, simpelthen for at give plads til mere mælk i maven. Samtidig tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du ikke tilbyder hende mme af kop, men stadig tilbyder hende vand. Hvis du giver hende både mme af flaske og af kop, så er der større risiko for at hun bliver for træt af det og afviser det.. så det er vigtigt, at hun også får vand, som naturligt også vil være med til at dække en del af hendes væskebehov.
Jeg vil anbefale dig, at du igen prøver at give hende en flaske sen aften, før du selv går i seng, så du på den måde får ekstra mælk i hende og også får fyldt hende ekstra op til natten, så hun måske kan undvære flasken kl 03 og måske begynde at lære at sove igennem. Det er super, at hun kan sove fra kl 19 til 03, men det vil være rarere for både dig og hende, hvis hun kan sove fra 23.30 til 06... Hvis det ikke lykkes, så må du lade hende sove og tilbyde hende flaske kl 03, når hun selv melder sig og gerne vil tage imod.
Derudover så tænker jeg, at hun måske er ved at være træt af smagen af modermælkserstatning. Du fortæller, at hun drikker 200 ml majsvælling om aftenen, og det lyder som om, at hun er glad for dette. I hvert fald er det på det tidspunkt at hun drikker mest og ofte indtager 200 ml på en gang.. Derfor tænker jeg, at du skal prøve at skifte til en anden type erstatning for at se om hun vil være glad for en ny smag.
Vælling anbefales normalt først fra 6 måneder, men hvis det er den eneste måde du kan få mælk nok i hende, så må det være sådan og det kan være nødvendigt at tilbyde hende to flasker vælling dagligt. Du bør dog ikke tilbyde hende mere end max 400 ml vælling dagligt.
Hendes mælkebehov vil være ca. 120 ml pr kg hun vejer, når hun er 5 måneder gammel. Og det betyder, at hun skal have 120x7.5 = 900 ml i døgnet. Det svarer til 150-180 ml i hver flaske, hvis hun spiser 5- 6 flasker i døgnet...
Du skal også være opmærksom på om hun kan have forstoppelse. Det kan være forklaringen på, hvorfor hun pludselig ikke rigtig vil drikke sin flaske. Det er vigtigt, at hun har gang i maven og at afføringen er blød og let for hende at komme af med. Hvis hun har problemer med forstoppelse, så er det vigtigt, at du får hende behandlet - det kan være med laktulose, hvis man kan købe det, hvor I bor.
Jeg vil anbefale dig, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af sin formiddagslur og mælk før hun puttes til middagslur. Og at hun tilbydes grøntsagsmos om aftenen og mælk før hun puttes til natten. Hun skal altså ikke have grød om morgenen, men i stedet have mælk, og så skal hun have grød til frokost, sammen med vand af kop og flaske, før hun puttes igen. Og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Vågner og tilbydes her en flaske og dagen starter
Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 10.30-11: Tilbydes grød og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12 som nu
Eftermiddag 15: Flaske
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 19, som nu. Det kan godt være vælling, du giver her.
Sen aften 23.30: Flaske, der der også kaldes et drømmemåltid, hvis hun vil have den og det lykkes, ellers må hun sove og få flaske til hun vågner kl 03
Som du kan se, så anbefaler jeg, at du giver grød til frokost og mos om aftenen, mælk morgen, formiddag, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften eller nat... Når måltiderne og mælken ligger placeret her, så er der større sandsynlighed for, at der er plads i maven til begge dele, og at hun får sit behov tilstrækkeligt dækket. Det er samtidig vigtigt, at flaskerne ikke ligger alt for tæt, fordi det kan gøre hende mere træt af flasken, derfor er det også godt, hvis du kan få hende til at tage imod en flaske sen aften og tidlig morgen, fordi flaske på ydertidspunkterne sikrer hendes mælkebehov og samtidig sikres, at hun ikke føler sig for presset til at drikke for meget flaske i løbet af dagen.
Du skal naturligvis også holde øje med hendes vandladninger og sikre dig, at hun trives og tisser som hun skal. Det kan godt være, at hun ikke når op på sit samlede behov på de 900 ml, men det er vigtigt, at hun også drikker vand og hun må ikke på nogen måde virke til at mange væske. Hun skal tisse 5-6 gode vandladninger i løbet af døgnet, og hendes urin må ikke være gul eller koncentreret. Er det varmt hos jer? Så skal hun naturligvis have mere væske...
Det kan naturligvis ikke undgås, at hun reagerer på skiftet mellem Danmark og det at I er hjemme, der har været mange indtryk for hende, bedsteforældre og andre der gerne har ville snakke med hende, holde hende osv. og hun kan godt være kørt ekstra træt og have brug for lidt tid til at komme sig, nu hvor I er tilbage i de vante rammer. Derfor skal der være plads til at hun sover lidt mere, sover mere forskudt osv. i et par dage. Men hun må på ingen måde virke sløv og du må ikke have en oplevelse af, at hun sover meget, fordi hun er dehydreret.. hvis du er det mindste i tvivl om, hvorvidt hun er okay, så skal du naturligvis få en læge til at kikke hende igennem :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske