Svar: Overgang til skemad, vol 2

15. august 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Karina

Tak for dit brev og alle dine tanker og fine beskrivelse af jeres lille datter og hendes "madvaner" :)

Jeres datter er kun knap 7 måneder gammel, så det med fastere føde er stadig en tilvænningsproces, og det skal have lov til at tage lidt tid... det er sandsynligvis derfor du har oplevet, at din sundhedsplejerske har taget det lidt let og givet udtryk for, at du bare skal være tålmodig... men det er naturligvis ikke rart, hvis det bliver sagt i en nedgørende tone.

Det er rigtig fint, at hun spiser ca 1/2 dl + lidt kød, og jeg tænker, at hendes indtag nok vil øges nu, fordi du skal begynde at skære lidt ned i hendes indtag af mælk. Det vil være passende med 4 amninger eller flasker i 7 måneders alderen, og det betyder at mælken om formiddagen og om eftermiddagen forsvinder, og i stedet gives mellemmåltider og dermed plads til mere rigtig mad i maven.

Derudover tænker jeg, at det er rigtig dejligt, at hun har lyst til at sidde med mad i hånden, gumler, gnasker, opbløder med spyt osv. og gerne vil spise selv. Det er rigtig vigtigt at udnytte denne naturlige lyst, og derfor er det rigtig godt, at du tilbyder hende rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden, som hun kan sidde og gumle på, og ved siden af dette skal hun så stadig have grød og mos.

Du kan starte hvert måltid med lidt i hånden, så hun starte med at sidde og gumle, og imens laver du så grøden eller mosen klar og følger så efter med dette. Nogle gange kan hun gumle videre imens du så giver skemad, andre gange er det bedre at lægge gnavemaden til siden imens hun får skemad og du kan også vælge at give hende gnavemad igen, når hun har spist sin skemad. Det er rigtig fint, hvis du tilbyder hende lidt at gnave i selv, mens du giver hende skemaden, så det ikke er enten eller, men både og.

Du kan med fordel også bruge de ristede rugbrødsbjælker som en ske, eller du kan lave en agurkeske til hende, så hun på den måde stadig får lidt grød og mos indenbords, imens hun har fornemmelsen af også at sidde og gnave lidt selv. Jeg synes dette er at fortrække fremfor at komme grød eller mos på tallerkenen og lære hende at sidde og sutte maden af en tallerken.. Husk, at hun lærer af de rutiner, du giver hende :)

Du må meget gerne i hverdagen variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad. Der tilsættes ikke salt til babymad, der er til børn under 12 måneder. Hvis du ser salt i ingredienslisten, så er det naturligt forekommende natrium fra nogle af de råvarer, som bruges i produktet, så der er ikke nogen problemer med at tilbyde din datter disse produkter, og nogle gange kan de være gode til at give variation. Samtiden kan du ofte give hende lidt af gangen, så der går ikke så meget til spilde, og hvis det påvirker dig meget at skulle smide mad ud, så kan det være en fin løsning.

Det er dog rigtig dejligt, at du er glad for at lave mad, og som udgangspunkt skal du også give ...

Annonce

... din datter mad, som I andre spiser - men naturligt i en konsistens, som hun kan kapere. Det vigtigste lige nu er netop at bibeholde lysten til at smage, putte i munden og spise forskelligt. Jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det. I løbet af de næste to måneder, vil familiemaden stille og roligt begynde at fylde mere og mere. Hendes mælkeindtag nedsættes gradvist og mængden af mad sættes op - og når det er sagt, så er det naturligt forskelligt, hvor store portioner børn spiser. Nogle børn spiser meget store portioner, andre spiser mindre. For nogle børn er det normalt at spise 3/4 dl. grød eller mos og for andre børn er det normalt at spise 2 dl eller mere... De fleste børn trives bedst med at få flere små måltider dagligt :)

En dagsplan kunne se således ud nu:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og nu uden at blive ammet først. Mellemmåltidet erstatter amningen, og det giver samtidig plads i maven til lidt større frokost.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Powernappen springes ofte over og hun ammes heller ikke længere om eftermiddagen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan f.eks. være indmaden af en frikadelle der moses ned i grøntsagerne, det kan være ris med grøntsagssovs og kogt kylling eller mosede kødboller, det kan være en kartoffelbåd fra ovnen eller kogte grøntsager, som hun selv sidder og gumler på.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20. tidspunktet afhænger af, hvornår hun har sovet middagslur, hvad tid hun er stået op og om hun er gået over til at sove 2 lure dagligt, eller stadig har brug for 3 lure....

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter nu lære at sove igennem om natten. Det vil sige sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Du fortæller, at du ammer 6 gange i døgnet + 3 gange om natten. Det betyder altså, at ca. halvdelen af amningerne skal fjernes nu og i stedet erstattes med mere rigtig mad, flere små måltider og mad i hånden - og en del af væskebehovet skal nu dækkes via vand af kop. Jeg tænker, at det vil få en naturlig indflydelse på lillepigens appetit, hvis du nu skærer ned i amningerne... Det hænger naturligt sammen, - jo mere du får skruet ned for indtaget af mælk, jo mere rigtig mad vil hun kunne spise, og jo mere rigtig mad hun spiser, jo lettere bliver det at skrue ned for antallet af amninger...

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor