Svar: Mælk - 15 mdr.
8. august 2017
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvis jeres datter får 350 ml mælk/mælkeprodukt dagligt, så vil hun være dækket ind og få den mængde kalk, som hun har behov for. Ud over kalk er mælk en vigtig kilde til en række vitaminer og næringstoffer, ligesom mælken også giver hende proteiner.
Det anbefales, at hun tilbydes letmælk af kop, dog max 100 ml. Derudover vil det være rigtig fint, hvis I tilbyder hende neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk. Surmælksprodukter med frugt bør begrænses på grund af det ofte høje sukkerindhold. Men man kan fint selv tilsætte lidt frisk revet frugt eller frugtmos/bærmos på f.eks. A38 (3.5% fedtindhold).
Mælk kan hun også få i form af sovs, mælk på havegrynene om morgenen eller i havregrøden, eller mælk på en frugtgrød og lignende. Det hele tæller med :)
Ost er også en vigtig kilde til kalk, så du kan også med fordel give hende ost i hverdagen. Det kan være smøreost, skæreost, ost som du river hen over den varme mad, ostesovs osv. Der er også kalk i de grove grønne grøntsager som broccoli, grønkål og bønner, ligesom mandler, sesamfrø og hørfrø indeholder kalk. Jo mere varieret du kan få hende til at spise, jo bedre vil hun blive dækket ind :)
Hvis det viser sig, at hun slet ikke indtager mælk eller mælkeprodukter, så kan det være nødvendigt at tilbyde hende et kalktilskud, men prøv om I kan sikre hendes indtag via en varieret kost...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske