Svar: Kalktilskud
6. august 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg er ked af at høre, at det har været så svært at finde rådgivning om kalktilskud til din dreng, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Ud fra det du fortæller, så synes jeg, at du skal vælge tabletter med 300 mg kalk og 7.5 mg d-vitamin - og give ham en tablet daglig. Han får et vist tilskud af både kalk og d-vitamin på den måde, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at give ham for meget.
Derudover så skal du så naturligvis sikre ham via kosten. Det er helt okay, at han ikke drikker mælk, men kan han f.eks. spise ost? Eller tåler han heller ikke det? Ost er også en vigtig kilde til kalk. Der er også et højt indhold af kalk i f.eks. sesamfrø, mandler, hørfrø. Der er kalk i de grove grøntsager som broccoli, grønkål og bønner. Der er også kalk i tang, hvis I f.eks. spiser sushi...
D-vitamin kan I sikre ham via sollys. Det er godt, hvis han går med shorts og t-shirts, når vejret er godt (og naturligvis med solcreme, når det er nødvendigt). Der er d-vitamin i fisk og skaldyr, så det er en god idé at spise fisk et par gange om ugen til aften og også meget gerne flere gange ugentlig til frokost. Det kan være smørbart fiskepålæg som makrel og rognguf, det kan også være rødspættefiletter, fiskefrikadeller eller ovnbagt laks... Hvad I nu kan tænkes at spise.
Jeg tænker altså, at det er bedre, at du giver ham et vitamin-kalktilskud der er i underkanten og så forsøger at sikre hans behov via en varieret kost.
Der er også den mulighed, at du giver ham tingene adskilt. Du kan godt købe calcium brusetabletter, som opløses i vand og drikkes, hvis han har svært ved at tygge og synke piller. Og d-vitamin kan han få som dråber, ligesom da han var lille... Du kan derfor også vælge at give det adskilt, hvis du skønner, at du så vil ramme den ordinerede dosis bedre.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske