Svar: Kalktilskud

6. august 2017

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg er ked af at høre, at det har været så svært at finde rådgivning om kalktilskud til din dreng, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Ud fra det du fortæller, så synes jeg, at du skal vælge tabletter med 300 mg kalk og 7.5 mg d-vitamin - og give ham en tablet daglig. Han får et vist tilskud af både kalk og d-vitamin på den måde, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at give ham for meget.

Derudover så skal du så naturligvis sikre ham via kosten. Det er helt okay, at han ikke drikker mælk, men kan han f.eks. spise ost? Eller tåler han heller ikke det? Ost er også en vigtig kilde til kalk. Der er også et højt indhold af kalk i f.eks. sesamfrø, mandler, hørfrø. Der er kalk i de grove grøntsager som broccoli, grønkål og bønner. Der er også kalk i tang, hvis I f.eks. spiser sushi...

D-vitamin kan I sikre ham via sollys. Det er godt, hvis han går med shorts og t-shirts, når ...

Annonce

... vejret er godt (og naturligvis med solcreme, når det er nødvendigt). Der er d-vitamin i fisk og skaldyr, så det er en god idé at spise fisk et par gange om ugen til aften og også meget gerne flere gange ugentlig til frokost. Det kan være smørbart fiskepålæg som makrel og rognguf, det kan også være rødspættefiletter, fiskefrikadeller eller ovnbagt laks... Hvad I nu kan tænkes at spise.

Jeg tænker altså, at det er bedre, at du giver ham et vitamin-kalktilskud der er i underkanten og så forsøger at sikre hans behov via en varieret kost.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er også den mulighed, at du giver ham tingene adskilt. Du kan godt købe calcium brusetabletter, som opløses i vand og drikkes, hvis han har svært ved at tygge og synke piller. Og d-vitamin kan han få som dråber, ligesom da han var lille... Du kan derfor også vælge at give det adskilt, hvis du skønner, at du så vil ramme den ordinerede dosis bedre.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.