Svar: Overgang til grød/vælling

6. august 2017

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Cecilie, Viktors mor

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint du skriver, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og fortælle lidt om, hvordan det er med introduktion af skemad og vælling.

Det anbefales, at du ikke starter med grød eller mos, før Viktor er 4 måneder, det vil sige tidligst 17 uger. Og at du begynder, når han er senest 26 uger/ 6 måneder. Det er altså for tidligt at starte nu, og der er tid nok til at ramme det rette tidspunkt. Så vidt jeg husker, så er din dreng også født lidt før tid, og det betyder, at der måske skal korrigeres lidt, så han bør starte lidt senere endnu...

Han skal både være fysisk og mentalt parat. At være fysisk parat betyder, at han skal kunne holde hovedet selv, han skal dreje hovedet bevidst efter skeen og han skal åbne munden bevidst, når du nærmer dig med en ske. Prøv at lægge mærke til, hvordan han spiser sine d-dråber af skeen, det kan give dig en idé om, hvorvidt han kan finde ud af teknikken :)

Hans mave skal også fungere, og han vil måske begynde at savle mere, som tegn på at der sker nogle enzymændringer i hans spyt. Det er også vigtigt, at hans mave fungerer, og at du har indtryk af, at han fint vil kunne kapere at få lidt fastere føde ned i maven.

Mentalt skal han vise interesse for mad. Når du sidder og spiser eller drikker noget, og han sidder på dit skød, så vil han følge din mad med øjnene, måske forsøge at række ud efter den...

Et signal kan også være at han begynder at spise mere hyppigt, og i første omgang er det vigtigt, at du lægger ham hyppigere til brystet. Jo hyppigere han dier hos dig, jo mere mælk producerer du, det giver derfor mere mælk at amme ham hver 2 time i stedet for hver 4 time, og han kan fysisk godt være ved at være så stor, at han har behov for at få sat din mælkeproduktion op. Du kan prøve at lægge ham til brystet af to omgange mellem hver lur, f.eks. ved at amme ham fra det ene bryst, skifte ham og derefter tilbyde ham modsatte bryst, før hans skal sove. Og når han så vågner, så kan du starte med at amme fra det bryst, hvor han stoppede sidst, lade ham spise godt der, skifte ham og derefter tilbyde modsatte bryst, før han puttes igen.

Du kan også med fordel amme ham om natten, fordi du om natten producerer ekstra af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så natamning er fortsat vigtig for at opretholde og også øge din mælkeproduktion :)

Når ...

Annonce

... det er sagt, så er det dog naturligt, at du ikke længere har samme brystspænding som I begyndelsen. Det behøver ikke betyde, at der ikke længere er mælk nok, og det betyder bestemt ikke, at næringen ikke er god. Næringsindholdet tilpasser sig hele tiden din dreng alder, så måden mælken er sammensat på nu, passer til en dreng på 3-4 måneder, så han får de næringsstoffer, som han har behov for.

Når det bliver tid til skemad, så kan du starte med grød af f.eks. majsmel, boghvedemel eller hirsemel og senere kan du udvide med hirse- boghvede eller quinoaflager, som giver en mere fnugget konsistens... Jeg anbefaler ofte, at man starter til frokost, og det kan være fint netop at starte med grød, og når det fungerer godt med skemaden til frokost, så kan du starte op med grøntsagsmos til aften.

Du skal give meget lidt i starten. Der skal kun være tale om smagsprøver, så han stille og roligt vænner sig til det. Sammen med skemaden gives vand af kop (eller snapseglas). Det vil sige, at du giver måske 3-4 skefulde og stille og roligt øger du så mængden, og når han kan spise f.eks. ½-¾ dl. skemad, så vil det være godt at tilbyde 2 gange dagligt. Det er bedre at tilbyde ¾ dl. skemad to gange dagligt end at tilbyde 1.5 dl på en gang.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Grøden kan du lave selv eller du kan købe grød, der skal blandes op med vand. Det anbefales ikke, at give vælling fra 4 måneder, men grøden kan godt i begyndelsen laves så tyndt, at det næsten virker som vælling, hvis han bedre kan spise den på den måde. Vælling er dog ikke noget han behøver at få, men hvis du gerne vil give vælling, så gives det først fra 6 måneder, og det gives normalt som erstatning for amning. Altså som alternativ til amning/flaske med modermælkserstatning. Hvis du vil supplere din amning med andet end skemad, så anbefales det dog, at du supplerer med mme...

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden. I den finder du dagsplaner, opskrifter og jeg guider dig igennem fra de første smagsprøver til I er fuldt igang med familiemaden. Der er også et fødevareleksikon, hvor du kan slå op, hvis I skal have noget at spise, og du er i tvivl om, hvorvidt din dreng må få det og hvordan. Bogen går fra 4-18 måneder :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!