Svar: Modermælkerstatning af kop 10 måneder
5. august 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev :)
Man ved jo aldrig helt, hvor meget mælk barnet egentlig får, når det bliver ammet, og det kan derfor være svært at svare på, om din datters behov for mælk dækkes tilstrækkeligt via en enkelt amning. Det afhænger helt af din mælkeproduktion, nedløbsrefleks, hendes sutteteknik, om du ammer fra et bryst eller begge bryster osv., og der kan være store indviduelle forskelle...
Normalt anbefaler jeg dog to amninger i alderen 10-12 måneder, og ud fra dette kan man naturligvis godt anbefale, at du tilbyder din datter mme af kop en gang dagligt. Det kan være om morgenen, sammen med morgengrøden, det kan være af kop før middagsluren eller det kan være om aftenen sammen med en godnatgrød. Giv hende en kop mme på det tidspunkt af dagen, hvor du tænker, at det vil fungere bedst.
Du bør derudover også stadig bruge mme i hendes grød og mos, så hendes mad fortsat energiberiges på denne måde, så får hun også lidt kalk og jern den vej igennem.
Jeg synes ikke du skal give hende mme af kop til alle måltider. Det er vigtigt, at hun tilbydes vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er godt, hvis hun lærer at drikke vand til og mellem måltiderne :)
Derudover sikrer du hendes behov for kalk og jern via maden. Kalk får hun især via modermælk og modermælkserstatning. Hun må dog også gerne få en lille smule tykmælk eller A38 (3.5% fedtindhold) nu. Derudover kan du tilbyde hende ost, det kan være smøreost på brødet eller skæreost, ost skåret i bjælker, ligesom du kan rive ost hen over grøntsager osv. Der er også kalcium i de grove grøntsager som broccoli og bønner, og også i f.eks. makrel, som hun gerne må få på brødet til frokost.
Jern i kosten sikres ved:
- at bruge mme i grød og mos, og derudover ved at tilbyde hende hjemmelavet grød varieret med færdiglavet grød. Det kan være godt at bruge frugt som topping på grød, da det er med til at øge optagelsen af jern.
- at tilbyde hende grøntsagsmos og forskellige typer kød og fisk. Variation er vigtigt. Mos der indeholder kartofler og forskellige grønstager, indeholder også c-citamin, der igen vil øge jernoptaget.
- at bruge forskelligt pålæg på brød - gerne kød, fisk og grøntsagspålæg. Meget gerne rester fra aftensmaden, men også gerne smørepålæg som f.eks. leverpostej.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske