Svar: Modermælkerstatning af kop 10 måneder

5. august 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lise

Tak for dit brev :)

Man ved jo aldrig helt, hvor meget mælk barnet egentlig får, når det bliver ammet, og det kan derfor være svært at svare på, om din datters behov for mælk dækkes tilstrækkeligt via en enkelt amning. Det afhænger helt af din mælkeproduktion, nedløbsrefleks, hendes sutteteknik, om du ammer fra et bryst eller begge bryster osv., og der kan være store indviduelle forskelle...

Normalt anbefaler jeg dog to amninger i alderen 10-12 måneder, og ud fra dette kan man naturligvis godt anbefale, at du tilbyder din datter mme af kop en gang dagligt. Det kan være om morgenen, sammen med morgengrøden, det kan være af kop før middagsluren eller det kan være om aftenen sammen med en godnatgrød. Giv hende en kop mme på det tidspunkt af dagen, hvor du tænker, at det vil fungere bedst.

Du bør derudover også stadig bruge mme i hendes grød og mos, så hendes mad fortsat energiberiges på denne måde, så får hun også lidt kalk og jern den vej igennem.

Jeg synes ikke du skal give hende mme af kop til alle måltider. Det er vigtigt, at hun tilbydes vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er godt, hvis hun lærer at drikke vand til og mellem ...

Annonce

... måltiderne :)

Derudover sikrer du hendes behov for kalk og jern via maden. Kalk får hun især via modermælk og modermælkserstatning. Hun må dog også gerne få en lille smule tykmælk eller A38 (3.5% fedtindhold) nu. Derudover kan du tilbyde hende ost, det kan være smøreost på brødet eller skæreost, ost skåret i bjælker, ligesom du kan rive ost hen over grøntsager osv. Der er også kalcium i de grove grøntsager som broccoli og bønner, og også i f.eks. makrel, som hun gerne må få på brødet til frokost.

Jern i kosten sikres ved:

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

- at bruge mme i grød og mos, og derudover ved at tilbyde hende hjemmelavet grød varieret med færdiglavet grød. Det kan være godt at bruge frugt som topping på grød, da det er med til at øge optagelsen af jern.

- at tilbyde hende grøntsagsmos og forskellige typer kød og fisk. Variation er vigtigt. Mos der indeholder kartofler og forskellige grønstager, indeholder også c-citamin, der igen vil øge jernoptaget.

- at bruge forskelligt pålæg på brød - gerne kød, fisk og grøntsagspålæg. Meget gerne rester fra aftensmaden, men også gerne smørepålæg som f.eks. leverpostej.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder