Svar: Overgang til skemad
12. juli 2017
Alder:
5 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det lyder umiddelbart som om, at din datter er parat til skemaden. Du fortæller, at hun de første dage tog fint imod og spiste forskellige slags grød - men at hun nu er begyndt at snakke, når hun skal spise, så maden ryger ud af munden.
Jeg tænker, at når hun snakker, så er det fordi, hun er glad for maden og nyder maden. Hun er blevet opmærksom på, at hun kan bruge sin mund på flere måder - både til at smage maden, spise maden, fornemme konsistens, temperatur osv. men også til at lave mere lyd, sige flere og flere ting - og til at få din opmærksomhed og kontakt. Og du må meget gerne pludre sammen med hende og udnytte den kontakt, I netop har, når hun skal spise.
Når hun spytter maden ud, så kan det også være fordi hun stadig har svært ved helt at finde ud af, hvordan hun skal lægge tungen i munden. Når hun drikker mælk, så bruger hun tungen til at malke med, og det samme vil hun naturligt forsøge, når du tilbyder hende skemad. Derfor får hun skubbet maden ud og har svært ved at få det tilbage i svælget og synke.. men det kommer med tiden :) Det kan være en god idé, at du forsøger at gøre grøden en lille smule tykkere nu, så hun bedre kan styre den i munden, hvis den er for tynd, så kan det være sværere for hende at "sluge den"...
Når hun slår til skeen, drejer hovedet, vrænger, så er det en måde at sige nej tak, og det skal du naturligvis acceptere. Det er vigtigt, at du ikke giver hende for store portioner, og det er vigtigt, at hun ikke føler sig presset. Så vil hun naturligt afvise mere og mere. Prøv at aflede hende ved at tilbyde hende vand undervejs, så hun får et par skefulde grød eller mos og derefter tilbydes lidt vand, og så får et par skefulde mere...
Prøv også om hun allerede nu kan finde ud af at sidde og sutte på lidt mad selv. Det kan være en blød frugtbåd eller et stykke agurk. Det kan også være en kartoffelbåd, som er bagt i ovnen.. Måske skal du stadig holde det for hende, men det vil være fint ,at du så gør det og så lader hende sidde og sutte, slikke osv. på maden, så hun mærker og smager og du anerkender hendes lyst til at spise :)
De faste spisetider er også vigtige - og du behøver ikke følge planen fuldstændig slavisk, det er for at give et indblik i, hvordan en dag kan skrues sammen. Så hvis din datter sover længere formiddagslur og kortere middagslur, end jeg har beskrevet, så passer du naturligvis dagsplanen ind i forhold til dette. Men, det vil være rigtig godt, hvis du på sigt kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og ammes, før hun skal sove - på den måde skaber du plads i maven til begge dele og sikrer, at hun bliver fyldt tilstrækkeligt op :)
Sidder hun hos dig eller i sin høje stol? Hvis hun er stærk nok til at sidde i høj stol allerede nu, så må du gerne forsøge dette. Så kan du sidde overfor hende og hun kan spejle sig i dig - og igen bliver kontakten mellem jer øget og måltidet noget meget fælles:) Og træk ikke tiden ud, det er rigtig fint, hvis hun bare spiser 1/2 dl. og drikker lidt vand. Derefter kan hun så komme ned på gulvet og lege. Hun behøver ikke større mængder lige nu - lidt og tit er bedre for hende :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske