Svar: Amning og MME i mad
26. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at du fortsat tilbyder din datter brystet og muligheden for et dreamfeed om aftenen, så længe hun gerne vil det, så skal hun have lov. Også selvom det bliver mere og mere kortvarigt. Når der ikke er noget at komme efter, så vil hun sige fra og et eller andet sted tænker jeg, at det er rigtig fint, at hun selv siger fra og du her følger hendes behov - det er alt andet lige lettere at stoppe på denne måde, end at du ønsker at stoppe, og hun så ikke er parat til det :) Så prøv at følge de signaler, hun giver dig, prøv at følge hende behov og hav det godt med det :)
Det er rigtig fint med Hipp Organic fra 6 måneder. Hipp laver fine erstatninger, det er sandsynligvis den som i DK hedder Hipp Baby Combiotik, som er en økologisk erstatning. Du kan bruge den på to måder:
Du kan komme pulveret i grøden, ud fra mængden af vand, som du laver grøden af. Det vil sige, at hvis du kommer 50 ml vand i grøden, når du koger gryn og flager op, så kan du komme den mængde pulver, som passer til 50 ml (fremgår af pakken) direkte i grøden.
Du kan også lave erstatningen på forhånd. Altså blande kogt vand og pulver og have det stående parat i en flaske i køleskabet (følg brugsvejledningen) - og så bruge det som var det en mælkekarton, du tog fra. Du kan koge grøden op med modermælkserstatningen i stedet for vand, eller du kan koge grøden med vand og så tilsætte modermælkserstatning for at gøre konsistensen mere passende eller hælde erstatningen over grøden - så du serverer "grød med mælk", hvis du forstår, hvad jeg mener :)
Du bør bruge den måleske, som følger med pakken. Det er antal strøgne mål. Og du bør bruge det antal af skeer, som Hipp i deres vejledning på bagsiden skriver svarer til x antal milliliter vand. Det er vigtigt, at du ikke ændrer på blandingsforholdet, så næringsindholdet og mængden af kalk, jern, vitaminer osv. passer.
Da din datter ikke længere ammes så meget, så må du gerne tilbyde hende lidt mme af en kop f.eks. til frokost eller sammen med godnatgrøden om aftenen. Det vil være rigtig fint, at du giver hende mme af kop til hun er 1 år. Det er dog vigtigt, at hun også tilbydes vand til måltiderne, så hun lærer at drikke andet end mælk :) Så til nogle måltider kan hun således tilbydes vand og til andre kan hun tilbydes mme - og vand kan derudover bruges som tørstslukker imellem måltiderne.
Mælk af kop kan du give hende lunt, så det minder lidt om at drikke modermælk. Eller du kan give hende det koldt, som alternativ til sødmælk - igen kan du så bruge mælk som du har stående klar i en flaske. Hvis du vælger at lave en flaske klar, som du så har stående i køleskabet, så bør du koge vandet, nedkøle det og iblande modermælks- erstatningspulveret og stille det på køl. Det kan ligesom mme på brik holde sig et døgn. Du skal naturligvis følge vejledningen på pakken, overholde de hygiejniske retningslinjer og sikre dig en køleskabstemperatur på max 5 grader :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske