Svar: Amning og MME i mad

26. juni 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint, at du fortsat tilbyder din datter brystet og muligheden for et dreamfeed om aftenen, så længe hun gerne vil det, så skal hun have lov. Også selvom det bliver mere og mere kortvarigt. Når der ikke er noget at komme efter, så vil hun sige fra og et eller andet sted tænker jeg, at det er rigtig fint, at hun selv siger fra og du her følger hendes behov - det er alt andet lige lettere at stoppe på denne måde, end at du ønsker at stoppe, og hun så ikke er parat til det :) Så prøv at følge de signaler, hun giver dig, prøv at følge hende behov og hav det godt med det :)

Det er rigtig fint med Hipp Organic fra 6 måneder. Hipp laver fine erstatninger, det er sandsynligvis den som i DK hedder Hipp Baby Combiotik, som er en økologisk erstatning. Du kan bruge den på to måder:

Du kan komme pulveret i grøden, ud fra mængden af vand, som du laver grøden af. Det vil sige, at hvis du kommer 50 ml vand i grøden, når du koger gryn og flager op, så kan du komme den mængde pulver, som passer til 50 ml (fremgår af pakken) direkte i grøden.

Du kan også lave erstatningen på forhånd. Altså blande kogt vand og pulver og have det stående parat i en flaske i køleskabet (følg brugsvejledningen) - og så bruge det som var det en mælkekarton, du tog fra. Du kan koge grøden op med modermælkserstatningen i stedet for vand, eller du kan koge grøden med vand og så tilsætte modermælkserstatning for at gøre konsistensen mere passende eller hælde erstatningen over grøden - så ...

Annonce

... du serverer "grød med mælk", hvis du forstår, hvad jeg mener :)

Du bør bruge den måleske, som følger med pakken. Det er antal strøgne mål. Og du bør bruge det antal af skeer, som Hipp i deres vejledning på bagsiden skriver svarer til x antal milliliter vand. Det er vigtigt, at du ikke ændrer på blandingsforholdet, så næringsindholdet og mængden af kalk, jern, vitaminer osv. passer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da din datter ikke længere ammes så meget, så må du gerne tilbyde hende lidt mme af en kop f.eks. til frokost eller sammen med godnatgrøden om aftenen. Det vil være rigtig fint, at du giver hende mme af kop til hun er 1 år. Det er dog vigtigt, at hun også tilbydes vand til måltiderne, så hun lærer at drikke andet end mælk :) Så til nogle måltider kan hun således tilbydes vand og til andre kan hun tilbydes mme - og vand kan derudover bruges som tørstslukker imellem måltiderne.

Mælk af kop kan du give hende lunt, så det minder lidt om at drikke modermælk. Eller du kan give hende det koldt, som alternativ til sødmælk - igen kan du så bruge mælk som du har stående klar i en flaske. Hvis du vælger at lave en flaske klar, som du så har stående i køleskabet, så bør du koge vandet, nedkøle det og iblande modermælks- erstatningspulveret og stille det på køl. Det kan ligesom mme på brik holde sig et døgn. Du skal naturligvis følge vejledningen på pakken, overholde de hygiejniske retningslinjer og sikre dig en køleskabstemperatur på max 5 grader :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge