Svar: Kosttilskud under amning og til børn

11. juni 2017

Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mie

Tak for dit brev og velkommen til :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn under 2 år tilbydes et dagligt tilskud af D-vitamin de første to år. Hvis barnet er født præmaturt eller med en fødselsvægt på under 2500 gram skal barnet derudover tilbydes jerntilskud.

Anbefalingen for D-vitamin til børn, der født til tiden, lyder således:

Der gives 10 mikrogram (400IE) D-vitamin dagligt fra barnet er 2 uger til det er 2 år. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen ofte er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler, eller tørklæder) skal fortsætte med 10 mikrogram D-vitamin dagligt gennem hele barndommen - og formentlig hele livet, afhængig af soleksponering.

D-vitamin gives som dråber. Som udgangspunkt anbefales det ikke, at man tilbyder multivitaminpille i stedet. Hvis forældrene ønsker at give barnet en tyggevitamintablet (tidligst fra 1.5 år) skal barnet ikke have D-dråber.

Anbefalingen for jerntilskud til børn der er født til tiden men med en fødselsvægt under 2500 gram lyder således:

Der gives ca 8 mg jerntilskud dagligt til 6 måneder.

Hvis barnet får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal barnet have 1/2 dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller ca 8 mg hver anden dag.

Med hensyn til andre kosttilskud, så anbefaler Sundhedsstyrelsen som udgangspunkt ikke, at man tilbyder barnet en multivitaminpille, idet børn generelt får deres behov for næringsstoffer fint dækket gennem kosten. Kosttilskud kan ikke erstatte en sund og varieret kost - og kosten indeholder flere vigtige stoffer end blot vitaminer og mineraler. Vælger man at give sit barn en multivitaminpille, er det vigtigt at vælge et produkt til børn med et indhold på omkring 100% af ADT for de forskellige vitaminer og mineraler for børn i alderen 1-10 år. Der sker hvert år alvorlige forgiftningstilfælde hos børn, der har spist en større mængde multivitaminpiller.

Fiskeolie og levertran anbefales heller ikke til børn. Levertran anbefales ikke på grund af det høje A-vitamin indhold. Og der er ikke grund til at supplere barnets kost med tilskud af de n-3 fedtsyrer der er i både levertran og fiskeolie.

Naturlægemidler og andre kosttilskud bør ikke anvendes til børn under 2 år uden længens anvisning - og det skal fremgå af pakningen, at de kan anvendes til børn. Det er vigtigt at følge doseringsvejledningen.

Ovenstående er Sundhedsstyrelsens vejledning fra "Eræring til spædbørn og småbørn 0-2 år", Sst. 2016.

Jeg kender ikke umiddelbart den shake, som du refererer til, men det lyder umiddelbart ikke til at være en shake, der anbefales til ...

Annonce

... børn.

Jeg forstår godt, hvis du gerne vil styrke din dreng immunforsvar og du gerne vil gøre noget aktivt for at nedbringe hans sygedage i vuggestuen. Der er også her flere ting, som du kan gøre:

Kosten spiller naturligt ind. Den mad din dreng spiser, har betydning for at opbygge nye celler, reparere gamle celler osv. Det er derfor rigtig godt, at I spiser økologisk, sørger for at han får forskellige antioxidanter via økologisk frugt og grønt, ligesom det vil være rigtig godt, at du giver ham fisk af forskellige slags - det gælder både til frokost og til aften. Fisk indeholder vigtige vitaminer og mineraler, blandt andet selen, der virker som antioxidant og som kan styrke immunforsvaret inde fra - og frisk fisk er bedre end fiskeolie, fordi olien kan være renset, så den f.eks. ikke indeholder selen...

Håndvask har betydning for at nedbryde antallet af sygedage. Det er vigtigt at du vasker hænder på både dig selv og din dreng i forbindelse med f.eks. bleskift, pudsning af næsen, måltider osv...

Det er godt at lære ham at hoste eller nye i albuen eller i en serviet...

Det er godt at rengøre legetøj jævnligt...

Det er godt at sørge for et godt indeklima...

Og så er det godt at lade ham vaccinere og dermed følge det danske børnevaccinationsprogram :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan læse mere i min bog "Helens bog om Børn og Sygdom".

Med hensyn til amning og kosttilskud, så sætter man normalt ikke nogen restriktioner på moderens kost. Kosten har normalt ikke afgørende betydning for sammensætningen eller mængden af modermælk. Det er dog vigtigt, at man spiser sundt og varieret og følger de generelle kostråd fra Fødevarestyrelsen.

Kvinder der ikke indtager mælkeprodukter tilrådes et tilskud på 500 mg kalcium dagligt i ammeperioden.

Derudover tilrådes ammende at spise fisk og fiskepålæg flere gange om ugen, fordi de indeholder sunde fedstoffer, som via mælken gavner barnet. Det er godt at spise både magre og fede fisk. Det anbefales dog ikke, at man spiser mere end 100 gram om ugen af de store rovfisk. Ammende anbefales højst at spise 1 almindelig dåse tun om ugen og ikke spise dåser af hvid tun eller albacoretun.

Laks fra Østersøen har et særligt højt indhold af dioxin. Derfor anbefales det, at gravide og ammende ikke indtager mere end en portion østersølaks (ca 125 gram) en gang om måneden.

Om den shake du indtager kan anbefales, når man ammer, tør jeg desværre ikke svare på. Her er du nødt til at kontakte producenten :)

Det var lidt indblik i, hvad der anbefales til børn og under amning - jeg håber, at du kan bruge det lidt videre :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"