Svar: Vil ikke længere have flaske? 6 mdr
30. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Det er vigtigt, at I sikrer jer, at jeres dreng ikke afviser flasken, fordi han får for store mængder skemad. I skriver at han "spiser meget grød og mos", og det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Det er bedre, at han spiser lidt og tit end få og store mængder.
Det betyder, at det er bedre at han spiser f.eks. 3/4-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og så tager imod sin flaske, før han skal sove - end at han spiser 1.5 dl. skemad eller mere og derefter afviser sin flaske eller ikke drikker mælk nok.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en fast dagsplan for ham, så han har nogenlunde faste spise og sovetider. Når måltiderne ligger fast, så vil han være mere parat til at spise, når han bliver tilbudt mad, men det sikrer også, at der f.eks. kommer til at gå 1-1.5 time imellem, at han tilbydes skemad og tilbydes sin flaske, så der igen netop er plads i maven til begge dele.
Det er også vigtigt, at I sikrer jer, at han ikke har forstoppelse. Hvis maven ikke fungerer, så kan det være forklaringen på, hvorfor han afviser flasken - han har ikke lyst til at spise og drikke, hvis der er "stop" i tarmen.. derfor er det vigtigt at hans mave bliver holdt igang, og det kan være nødvendigt at give ham f.eks. laktulose.
Det kan også være, at han er ved at være lidt træt af smagen af erstatningen og har brug for en ny smag. Derfor hjælper det nogle gange at skifte til et andet produkt, som smager lidt anerledes - det kan I også forsøge. I kan også prøve at give ham vand i flasken, for at se om han så vil tage den - hvis han vil det, så er det netop smagen af mme, som han er blevet træt af...
I kan gå ud fra min tidligere fremsendte dagsplan - evt. slå morgengrøden og mellemmåltidet formiddag sammen, for at se om han så vil tage imod sin flaske før formiddagsluren. Eller I kan give ham morgengrød og mellemmåltid hver for sig og springe flasken før formiddagsluren over - det kan gøre, at han så vil acceptere sin flaske mere, når han så tilbydes den før sin middagslur :) Og så holde mængden af skemad lidt nede...
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske