Svar: MME og barn på snart 10 måneder
16. maj 2017
Alder:
10 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det anbefales, at børn får modermælkserstatning til de er 1 år. Det er blandt andet med til at sikre dem kalk nok og også sikre dem jern og andre næringsstoffer. Og med den alder jeres dreng har, vil man normalt anbefale 2 flasker svarende til ca 400 ml mme i døgnet.
Det anbefales også, at man bruger modermælkserstatning og ekstra fedtstof i hjemmelavet grøntsagsmos og grød indtil barnet er 1 år. Små børn kan ikke spise så store mængder, som er nødvendigt, for at de kan vokse, udvikle sig og trives tilstrækkeligt, så deres mad skal energiberiges ekstra - og det gør man ved at tilsætte modermælkserstatning og fedtstof til maden. Fedt bidrager desuden med nogle fedtsyrer der er vigtige for at danne nye celler i kroppen og for forskellige hormoner. Fedtstoffet kan være smør, blandingsprodukter eller olie. Det er godt, hvis det ikke altid er smør, fordi barnet normalt vil få en del af denne type fedt fra mælken. Man kan også vælge at lave grød og mos udelukkende på modermælkserstatning og undvære fedtstof.
Jeres dreng har afvist sine flasker og det er der naturligt nogle børn, som gør. Men det er stadig vigtigt, at I tilbyder ham modermælkserstatning - og så giver ham det via kop. Samtidig er det også vigtigt, at han lærer at drikke vand. Jeg vil derfor anbefale jer, at I giver ham modermælkserstatning af kop morgen og aften, sammen med morgenmaden og godnatgrøden, og at I giver ham vand til andre måltider. Derudover vil jeg anbefale jer, at I giver ham en frugtgrød med kold mme om eftermiddagen. Og så vil jeg anbefale jer, at I bruger modermælkserstatning i den grød og mos, som I kun giver ham.
Det vil sige, at havregrøden om morgenen bør laves med modermælkserstatning og det samme bør godnatgrøden før sengetid om aftenen. Men den mad, som I alle spiser - altså familiemaden kan naturligt ikke indeholde mme, her vil han spise som I andre med den alder han har.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med modermælkserstatning, og der gives også mme af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskuer eller lignende. Giver I ham hjemmelavet grøntsagsmos bør dette indeholde mme. Vand af kop.
Kan evt. tilbydes kold mme af kop før han puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtgrød med kold mme, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Ca. 19.30 - Tilbydes godnatgrød lavet med mme og får mme af kop.
Puttes til natten ca. kl 20
Som I kan se, så vil min anbefaling altså være, at I laver morgengrød og godnatgrød med mme, så han får erstatning den vej igennem. Når I spiser jeres mad - frokost og aften, så får han ikke erstatning. I stedet forsøger I at sikre ham ekstra erstatning via en kop morgen og sammen med godnatgrøden og som mælk på en frugtgrød. På den måde får han grød med mme, men får også jeres mad og vænnes til mad, der ikke smager af mme, ligesom han også vænnes til at drikke vand, selvom han stadig også tilbydes mme af en kop.
Hvis han ikke får mme af en kop og i indtag af mme ligger langt under 400ml dagligt, så synes jeg, at I skal tale med lægen om, hvorvidt han skal tilbydes et dagligt tilskud af både kalk og jern :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske