Svar: MME og barn på snart 10 måneder

16. maj 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære S

Tak for dit brev :)

Det anbefales, at børn får modermælkserstatning til de er 1 år. Det er blandt andet med til at sikre dem kalk nok og også sikre dem jern og andre næringsstoffer. Og med den alder jeres dreng har, vil man normalt anbefale 2 flasker svarende til ca 400 ml mme i døgnet.

Det anbefales også, at man bruger modermælkserstatning og ekstra fedtstof i hjemmelavet grøntsagsmos og grød indtil barnet er 1 år. Små børn kan ikke spise så store mængder, som er nødvendigt, for at de kan vokse, udvikle sig og trives tilstrækkeligt, så deres mad skal energiberiges ekstra - og det gør man ved at tilsætte modermælkserstatning og fedtstof til maden. Fedt bidrager desuden med nogle fedtsyrer der er vigtige for at danne nye celler i kroppen og for forskellige hormoner. Fedtstoffet kan være smør, blandingsprodukter eller olie. Det er godt, hvis det ikke altid er smør, fordi barnet normalt vil få en del af denne type fedt fra mælken. Man kan også vælge at lave grød og mos udelukkende på modermælkserstatning og undvære fedtstof.

Jeres dreng har afvist sine flasker og det er der naturligt nogle børn, som gør. Men det er stadig vigtigt, at I tilbyder ham modermælkserstatning - og så giver ham det via kop. Samtidig er det også vigtigt, at han lærer at drikke vand. Jeg vil derfor anbefale jer, at I giver ham modermælkserstatning af kop morgen og aften, sammen med morgenmaden og godnatgrøden, og at I giver ham vand til andre måltider. Derudover vil jeg anbefale jer, at I giver ham en frugtgrød med kold mme om eftermiddagen. Og så vil jeg anbefale jer, at I bruger modermælkserstatning i den grød og mos, som I kun giver ham.

Det vil sige, at havregrøden om morgenen bør laves med modermælkserstatning og det samme bør godnatgrøden før sengetid om aftenen. Men den mad, som I alle spiser ...

Annonce

... - altså familiemaden kan naturligt ikke indeholde mme, her vil han spise som I andre med den alder han har.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, lavet med modermælkserstatning, og der gives også mme af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskuer eller lignende. Giver I ham hjemmelavet grøntsagsmos bør dette indeholde mme. Vand af kop.

Kan evt. tilbydes kold mme af kop før han puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Frugtgrød med kold mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Ca. 19.30 - Tilbydes godnatgrød lavet med mme og får mme af kop.

Puttes til natten ca. kl 20

Som I kan se, så vil min anbefaling altså være, at I laver morgengrød og godnatgrød med mme, så han får erstatning den vej igennem. Når I spiser jeres mad - frokost og aften, så får han ikke erstatning. I stedet forsøger I at sikre ham ekstra erstatning via en kop morgen og sammen med godnatgrøden og som mælk på en frugtgrød. På den måde får han grød med mme, men får også jeres mad og vænnes til mad, der ikke smager af mme, ligesom han også vænnes til at drikke vand, selvom han stadig også tilbydes mme af en kop.

Hvis han ikke får mme af en kop og i indtag af mme ligger langt under 400ml dagligt, så synes jeg, at I skal tale med lægen om, hvorvidt han skal tilbydes et dagligt tilskud af både kalk og jern :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor