Svar: Amning og kost 8 måneder
20. april 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng, jeres dagsplan og alle dine tanker :) Og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng får alt for meget mælk og det lyder faktisk som om, at han måske kunne blive det man kalder for "mælkedranker". Det betyder, at hans indtag af mælk fylder så meget, at det fjerner pladsen for den rigtige mad, hvilket på sigt naturligt er problematisk, fordi det gør, at han ikke får næringsstoffer nok...
Det er derfor meget vigtigt, at I skærer gevaldigt ned for antallet af amninger nu. Det er vigtigt at amningerne fjernes, for at han begynder at få lyst til anden mad og føle sult og dermed behov for andet end brystet. Og derfor skal du væk fra den tanke gang du har, om at noget skal han have. Du skriver blandt andet: "Han spiser nu på en god dag måske 5-7 skefulde ved hvert måltid, men altså ikke noget, som mætter ham, så jeg kan springe et ammemåltid over". Og du skal faktisk se det modsat - at du skal springe ammemåltiderne over, for at han begynder at føle sult og lyst til at spise mere rigtig mad.
Det er rigtig godt med lidt mad i hånden, som han selv kan sutte på og du skriver, at han er interesseret i jeres mad og ofte også rækker ud efter maden. Det skal du udnytte. Jeg er med på, at I ikke synes, at han er mundmotorisk parat, men øvelse gør mester og jo mere han øver sig, jo bedre bliver han til det. Hvis han har flere tænder og I er bange for at han får maden galt i halsen, så kan I bruge en foodfeeder/babyfeeder, som er en lille beholder, hvori du kan komme frugt og kogte grøntsager og så kan han sidde og sutte på det, gnaske det igennem denne beholder... Det er ikke det samme, som at sidde med maden direkte i hånden, men det er bedre end ikke at gøre det...
Det at få lidt mad i hånden og gumle selv, styrker ham mundmotorisk og samtidig vil det også være med til at gøre ham opmærksom på, at det er spisetid. Jeg vil anbefale dig, at du lige nu adskiller mad i stykker og mos. Så når du giver ham små brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, en godt kogt 1/2 pastaskrue osv. så giver du ham det med dine fingre ind i munden. Når du giver ham det med fingrene, så prøv at få maden ind i siden af munden, så han med det samme kan tygge sammen omkring det. Det vil hjælpe ham. Og når du giver ham mos og grød, så giv ham det i en konsistens som er cremet og uden for meget bid. Så det der kommer med ske, kan han mere eller mindre synke. Det kan hjælpe ham til at finde ud af at bearbejde maden i munden.
Det er vigtigt at udnytte hans alder nu. Det at han selv har en lyst til at holde maden i hånden, putte i munden, smage på maden osv. er vigtigt at udnytte. Jo ældre han bliver, jo sværere bliver det at få ham til at smage og spise forskelligt - jo mere vil munden lukke sig sammen. Så lige nu, er det meget vigtigt, at du gør alt hvad du kan for at servere så meget forskelligt som muligt.
Og det er helt fint, at du giver ham færdigretter. Du må meget gerne bruge disse i hverdagen og kan så hen af vejen forsøge at kombinere dem med jeres hjemmelavede mad. Det vigtige lige nu er ikke om han spiser færdiglavet eller hjemmelavet, men at han spiser, og at han får en fornemmelse af mad og sult/mæthed.
Det vil være rigtig godt, med en fast plan for dagen, hvor han tilbydes mad til faste tider og han skal tilbydes mange små måltider hele dagen igenne. Han skal kun ammes 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal han tilbydes vand af kop og så skal han have små måltider, og du må sige til dig selv, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste måltid. Og netop fordi der ikke går lang tid imellem, så kan han fint klare sig på denne måde - og han skal IKKE ammes, selvom han ikke spiser ret meget.
En dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7.30: Tlibydes lidt friske bløde frugtbåde i hånden eller i babyfeeder, og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes små bidder af en blød bolle med smør og du følger efter med lidt frugtmos/bærmos (evt. fra glas), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 - og skal IKKE ammes først. Sæt ham i barnevognen og tril ham en tur, giv ham evt. en bolle eller lidt frugt eller lignende i hånden, som han kan sidde og gumle på imens I triller af sted - så du på den måde afleder ham fra brystet og han lærer at sove uden.
Frokost 11.30-12:00: Tilbydes små bidder rugbrød med forskelligt smørbart pålæg og du følger efter med grøntsagsmos - det må gerne være grøntsagsmos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden eller via babyfeeder, små bidder af en blød bolle med lidt smør og du følger efter med lidt frugtmos. Vand af kop. Han skal IKKE ammes om eftermiddagen og det er rigtig fint, hvis du henter storebror og lader lillebror sidde i barnevognen og igen gumle på lidt imens I triller af sted.
Aften 18: Aftensmad bestående af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad i stykker, mad i hånden, hvor du følger efter med en ske. Udgangspunktet jeres mad - men det vigtigste er at han spiser. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes godnatgrød, som fast del af putteritualet - ca kl 19.30. Det kan f.eks. være en flerkornsgrød - gerne færdiglavet, hvis han kan lide det. Vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter sove videre uden brystet hele natten og næste morgen starter dagen med morgengrød.
Som du kan se af denne plan, så skal I altså skære betydeligt ned i antallet af amninger og i stedet tilbyde mange små måltider hele dagen igennem. I er nødt til at holde fast i dagsplanen og rytmen og holde fast i, at han ikke længere skal have så meget mælk - også selvom han godt kan protestere...
Og han vil højst sandsynligt protestere og det handler om, at der hos jer også er et søvnassociationsproblem. Jeres dreng har lært at sove med brystet og i mors favn, det er den rytme han har, og det er I også nødt til at ændre på... Han skal lære at sove uden brystet om formiddagen og om natten. Og når I putter ham til middagslur og om aftenen, så er det vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden og i mors favn, men at han stille og roligt lærer at sove på afstand og begynder at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han sover.
Hvis mor vælger at lægge sig med ham og amme ham i dobbeltsengen for at hjælpe ham til at sove om aftenen, så er det helt fint - men du skal nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han ikke behøver dit bryst i munden for at falde i søvn...
Og om natten er det vigtigt, at han så vidt muligt ikke ammes. I takt med at han begynder at spise flere gange om dagen og spiser mere rigtig mad, - og også får f.eks. en godnatgrød som en fast del af sit putteritual, så skulle han meget gerne begynde at kunne undvære brystet om natten. MEN, hvis han stadig søger dit bryst meget, så er det vigtigt, at du vænner ham fra dette. I første omgang ved at du forsøger at få ham videre i søvnen med kærtegn, nærhed osv. og uden brystet og hvis han kun vil have brystet, så kan du give ham det, men du skal gøre amningen mere og mere kortvarigt.
Det betyder at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn uden, at han har dit bryst i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så kan du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet.
Det kan være en fordel at koble hans seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og så kan han ligge i egen seng, men stadig med dig ved siden af sig. Du kan berolige ham med dine hænder og nærhed, men uden at han behøver at få mælk.
Med hensyn til hans afføringsmønster, så lyder det som om, at han har afføring en gang om ugen, fordi hans hovedindtag er modermælk og det er begrænset, hvor meget rigtig mad han spiser. Jeg tænker, at i takt med at han begynder at få mere rigtig mad og spiser dette flere gange dagligt, så vil der naturligt komme mere gang i maven og mere afføring.. :)
Jeg håber at ovenstående tanker og også dagsplanen hjælper jer lidt videre og viser, hvad I kan gøre for at komme videre hos jer :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske