Svar: Ingen interesse i mad
11. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og tillykke med, at I har fået en lillebror - og velkommen tilbage :) Det er dejligt at høre fra dig igen :)
Nogle gange så vil børn, når de starter med skemad i 4 måneders alderen, løbe lidt træt i smagen af grød og mos - så når jeres dreng nu lukker munden, så kan det godt være fordi, han har brug for mere smag og lidt mere udfordring....
Det er derfor rigtig godt, hvis du kan variere mellem den færdiglavede og den hjemmelavede mad, så han får så meget forskelligt som muligt - og meget gerne tage mere og mere udgangspunkt i den mad, som I andre spiser :)
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du forsøger at holde nogenlunde fast i samme plan hver dag, så han har faste spisetider, fordi det er med til at give ham en fornemmelse for, hvornår han er sulten, så han er mere parat til at spise, når du så sætter ham til bords :)
Jeg vil også anbefale dig, at du nu begynder at tilbyde ham mad i hånden, og du må meget gerne starte hvert måltid med at give ham lidt, som han selv kan sidde og sutte på, gumle på, opbløde med spyt osv. Det har den fordel, at det for det første stimulerer ham mundmotorisk, men det har også den fordel, at det gør ham opmærksom på, at det er spisetid, og at han dermed bliver gjort klar og er mere parat, når skeen kommer. Det vil sige, at du starter med mad i hånden og følger efter med skemaden.
Når han skal spise, så er det vigtigt at du sætter dig foran ham. Han skal sidde i sin høje stol og du og han skal have øjenkontakt. Du skal holde fast i, at nu er det spisetid. Det skal du gøre ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt.
Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men hjælpes til at holde fokus.
Når han så alligevel forstyrres af noget eller har brug for en pause, så er det naturligvis helt okay, så følger du ham i det: "Hov, der kom storebror, hej med dig" og hjælper ham så tilbage til måltidet igen: "Nå skat, skal du have lidt at drikke", og så får han lidt vand og derefter er han så klar igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Jeg vil også anbefale dig, at du nu begynder at skære lidt ned i mængden af mælk i hver flaske. Det er rigtig fint med de 5 flasker i døgnet, men det vil være fint, hvis han får 180-200 ml i hver flaske og ikke 240 ml som nu.. for også at give plads til lidt mere rigtig mad i maven.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30-8: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 9
Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos, og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet mos eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos - udgangspunktet mere og mere jeres mad, kød, fisk i mosen. Må gerne blive spist lidt af først, og når I så sætter jer til bords, må han gerne være med og sidde og gumle videre på lidt mad selv :) så måltidet er noget fælles :)
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes drømmemåltid
Nat - flaske x 1 efter behov, som nu :)
Lige nu skal du ikke fokusere så meget på, hvor store mængder mad, der kommer indenbords, men snarere fokusere på rutinen omkring måltidet og at lidt er bedre end ingenting. Det er bedre at han spiser 4-5 skefuld til ½ dl. end at han slet ikke spiser noget :)
Derudover skal du naturligvis overveje, om han kan få bidt større stykker af, nu hvor han har fået tænder. Hvis det derfor er problematisk at tilbyde ham mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, så kan du overveje, om han kan have glæde af et frugtnet eller en babyfeeder. Det er en lille beholder til frugt og kogte grøntsager, som gør at han stadig kan sidde og gumle og sutte, men uden at få stykker galt i halsen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske