Svar: Grød af mel eller flager? Mos og mængder?

19. oktober 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det går rigtig fint med både grød og mos, og du må gerne begynde at variere lidt mellem grød af mel og grød af flager. Du kan med fordel stadig bibeholde nogle af de grødtyper, som han er vant til at få og så variere med nogle nye typer fra dag til dag. Du kan også blande de forskellige grødtyper sammen, så han ikke får helt ny smag og konsistens eller hvis du f.eks. har lavet boghvedegrød af boghvedemel, så kan du nu prøve at lave boghvedegrød af flager - så er smagen kendt, men konsistensen en anden.

Du må gerne øge hans indtag, så han spiser ¾-1 dl. grød eller mos af gangen, hvis du fornemmer, at han fint kan indtage dette uden problemer - men naturligvis holde øje med, at det ikke nedsætter hans indtag af mælk for meget :)

Du må også meget gerne begynde at tilsætte frugtmos og bærmos som topping. En grød smager meget forskelligt og ser meget forskellig ud alt efter om det er pæremos, sveskemos eller jordbærmos du bruger som topping, og det kan også være ...

Annonce

... en fin måde at variere skemaden på :) Du kan købe frugtmos og bærmos færdig, du kan også vælge at lave det selv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når han kan spise 1 dl. grød eller mos af gangen, når maven fungerer godt og du synes det kører som det skal, så kan du begynde at øge ham til 3 måltider. Det kan være bedre at give ham 1 dl 3 gange dagligt end 1.5 dl 2 gange dagligt, netop for stadig at give plads til mælken og også give mulighed for større variation mellem grødtyper og grøntsagsmos. Der er dog også stor forskel på børns appetit, så nogle børn spiser ikke portioner, der er større end ¾ -1 dl. af gangen, hvor andre kan spise 1.5-2 dl uden problemer og stadig indtage deres mælkebehov. Derfor skal du ikke kun se på mængden, men også på, hvad han virker til at have behov for, og hvordan han virker til at trives bedst :) Ofte vil det dog passe rigtig fint, at du øger hans indtag lidt nu og så starter med det 3. måltid i 6 måneders alderen, hvor han så kan introduceres for en morgengrød.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor