Svar: Grød af mel eller flager? Mos og mængder?
19. oktober 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går rigtig fint med både grød og mos, og du må gerne begynde at variere lidt mellem grød af mel og grød af flager. Du kan med fordel stadig bibeholde nogle af de grødtyper, som han er vant til at få og så variere med nogle nye typer fra dag til dag. Du kan også blande de forskellige grødtyper sammen, så han ikke får helt ny smag og konsistens eller hvis du f.eks. har lavet boghvedegrød af boghvedemel, så kan du nu prøve at lave boghvedegrød af flager - så er smagen kendt, men konsistensen en anden.
Du må gerne øge hans indtag, så han spiser ¾-1 dl. grød eller mos af gangen, hvis du fornemmer, at han fint kan indtage dette uden problemer - men naturligvis holde øje med, at det ikke nedsætter hans indtag af mælk for meget :)
Du må også meget gerne begynde at tilsætte frugtmos og bærmos som topping. En grød smager meget forskelligt og ser meget forskellig ud alt efter om det er pæremos, sveskemos eller jordbærmos du bruger som topping, og det kan også være en fin måde at variere skemaden på :) Du kan købe frugtmos og bærmos færdig, du kan også vælge at lave det selv.
Når han kan spise 1 dl. grød eller mos af gangen, når maven fungerer godt og du synes det kører som det skal, så kan du begynde at øge ham til 3 måltider. Det kan være bedre at give ham 1 dl 3 gange dagligt end 1.5 dl 2 gange dagligt, netop for stadig at give plads til mælken og også give mulighed for større variation mellem grødtyper og grøntsagsmos. Der er dog også stor forskel på børns appetit, så nogle børn spiser ikke portioner, der er større end ¾ -1 dl. af gangen, hvor andre kan spise 1.5-2 dl uden problemer og stadig indtage deres mælkebehov. Derfor skal du ikke kun se på mængden, men også på, hvad han virker til at have behov for, og hvordan han virker til at trives bedst :) Ofte vil det dog passe rigtig fint, at du øger hans indtag lidt nu og så starter med det 3. måltid i 6 måneders alderen, hvor han så kan introduceres for en morgengrød.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske