Svar: Får han nok MME og væske?

6. april 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Baby Sams Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder bestemt ikke som om at din dreng mangler mad - du fortæller, at han får skemad 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften, han er glad for grøden - faktisk gladere for grøden end for flasken og han tager fint imod den nu. Du fortæller, at der "pludselig var hul igennem" og det er rigtig dejligt.

Derudover tilbyder du ham flaske som en fast del af hans putteritual. Det er super godt. I alt når han op på mellem 700-800 ml mælk, og derudover drikker han lidt vand af kop. Det lyder rigtig fint for hans alder. Mængden af mælk og skemad er fuldt ud tilstrækkeligt til at dække hans behov for næringsstoffer, og det lyder som om, at han optager næringen rigtig godt. Du beskriver en dreng, som trives på alle måder og som aldrig har sovet så godt som nu :)

Det er ikke altid nok at se på hans ...

Annonce

... udregnede behov og tænke i mængder og milliliter. Du er også nødt til at se på, hvordan han trives og udvikler sig. Og det er rigtig godt, at du nu begynder at fornemme dette og tror på de signaler han sender - så det er rigtig godt, at du nu begynder at "slippe din bekymring lidt" :)

Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Han skal tisse og urinen skal være klar. Hvis hans urin er gul og koncentreret, så mangler han væske. Hans mave skal også fungere, han skal ikke have hård maven, men afføringen må godt være lidt mere fast i det, dog ikke svær for ham at komme af med. Og så skal du naturligvis fornemme, at han er glad, sover godt, vågner og har masser af energi til at lege, udforske verden, pludre med dig osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit! Og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!