Svar: Holdbarhed hjemmelavet smørepålæg

19. februar 2016

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det lyder dejligt med hjemmelavet pålæg! :)

Hvis det pålæg du laver indeholder modermælkserstatning, så vil det kun kunne holde sig 24 timer. Men laver du pålæg uden modermælkserstatning, vil det ofte kunne holde sig længere tid - jeg vil sige 2-4 dage, alt efter hvad det er.

Fiskepålæg holder ikke særligt længe - her vil jeg sige at det bør spises inden for 2 dage og du skal naturligvis dufte til det, det må ikke på nogen måde dufte dårligt. Muslinger og rejer bør bruges samme dag eller inden for 24 timer.

Hjemmelavet leverpostej, som ikke inderholder konserveringsmidler vil jeg sige ...

Annonce

... kan holde sig 2-3 dage, det samme gælder f.eks. kyllingepålæg.

Hjemmelavet humus vil jeg sige kan holde sig ca 4 dage i køleskab...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er naturligvis en forudsætning at maden er korrekt tilberedt og at det er sat på køl hurtigt og ikke har stået ude på køkkenbordet for længe. Du kan med fordel også fryse ned i mindre mænger og kun tage det op, som du skal bruge...

Fødevarestyrelsen har lavet en artikel "Holdbarhed i Køleskab", du kan finde den på deres hjemmeside altomkost.dk - den er også god til at give lidt idé om, hvor længe de forskellige madvarer kan holde sig, så madspild kan undgås :)

Fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren