Svar: Holdbarhed hjemmelavet smørepålæg
19. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det lyder dejligt med hjemmelavet pålæg! :)
Hvis det pålæg du laver indeholder modermælkserstatning, så vil det kun kunne holde sig 24 timer. Men laver du pålæg uden modermælkserstatning, vil det ofte kunne holde sig længere tid - jeg vil sige 2-4 dage, alt efter hvad det er.
Fiskepålæg holder ikke særligt længe - her vil jeg sige at det bør spises inden for 2 dage og du skal naturligvis dufte til det, det må ikke på nogen måde dufte dårligt. Muslinger og rejer bør bruges samme dag eller inden for 24 timer.
Hjemmelavet leverpostej, som ikke inderholder konserveringsmidler vil jeg sige kan holde sig 2-3 dage, det samme gælder f.eks. kyllingepålæg.
Hjemmelavet humus vil jeg sige kan holde sig ca 4 dage i køleskab...
Det er naturligvis en forudsætning at maden er korrekt tilberedt og at det er sat på køl hurtigt og ikke har stået ude på køkkenbordet for længe. Du kan med fordel også fryse ned i mindre mænger og kun tage det op, som du skal bruge...
Fødevarestyrelsen har lavet en artikel "Holdbarhed i Køleskab", du kan finde den på deres hjemmeside altomkost.dk - den er også god til at give lidt idé om, hvor længe de forskellige madvarer kan holde sig, så madspild kan undgås :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske