Svar: Min søn spiser ikke kød
24. marts 2015
Alder:
13 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, hvor er det dejligt at høre at det, med alt det I har været igennem, går lidt fremad med at spise :)
Det lyder som om, at du har forsøgt med mange forskellige typer kød og serveret på mange forskellige måder - uden held. Og jeg synes faktisk, at du lige nu skal prøve at holde en pause fra kødet og i stedet forsøge at sikre din dreng proteiner og jern på en anden måde…
Man kan sædvanligvis godt få dækket sit behov for proteiner og forskellige næringstoffer, uden at man behøver spise kød - hvis man sørger for at spise varieret. Så lige nu tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du holder fokus på, at han rent faktisk er begyndt at spise, hvilket jo er meget positivt. Og at du samtidig holder fokus på at få ham til at spise så varieret som muligt, - også selvom det betyder at han lige nu ikke spiser kød:)
Det vil være rigtig godt, hvis hans kost kan bestå af korn og kornprodukter, bælgfrugter, grøntsager, nødder og frugt, og derudover meget gerne ost, mælk, mælkeprodukter og æg. Og hvis du kan få ham til at spise fisk, vil det være rigtig godt, men fravælger han også dette, så må det være sådan. Prøv dog med forskellige typer af fisk - smørbart fiskepålæg, fiskefrikadelle, rødspættefilet, makrel, torskerogn osv. for at se om han vil spise noget af det…
Du kan øge energitætheden i hans mad ved f.eks. at bruge rapsolie i maden og du skal også stadig bruge f.eks. smør på brød. Det vil være rigtig godt at variere mellem de forskellige kornprodukter som ris, havre, rug, hvede, nødder og frø, ligesom han meget gerne må få bønner og linser. Det er alt sammen med til at øge hans indtag af protein. Kerner og nødder skal stadig knuses eller hakkes, så han ikke får dem galt i halsen. Du kan med fordel bage brød med forskellige kerner, korn, nødder og frø. Du kan også give ham lidt tykmælk med lidt mysli og på den måde sikre ham lidt ekstra den vej igennem:)
Han skal naturligvis fortsætte med D-vitamintilskud dagligt som alle andre børn men hvis han generelt spiser meget ensidigt og du skønner det er nødvendigt med ekstra vitaminer og mineraler, så kan du godt overveje at give ham en daglig multivitaminpille. Gør du dette skal han ikke have D-dråber ved siden af. Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke ekstra vitaminer til børn, da deres behov så vidt muligt skal dækkes via en varieret kost, men hos jer er situationen jo lidt speciel og det kan måske være nødvendigt at sikre ham lidt ekstra. Du kan evt. tale med jeres læge omkring det. Hvis du vælger at give ham en multivitaminpille, så er det vigtigt at du knuser den eller knækker den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til æg, så lyder det rigtigt, at han godt kan være kørt lidt træt i dette. Prøv derfor en gang imellem at variere mellem hårdkogt æg, æggepandekage, omelet, scrambled eggs og lignende…
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at du er lidt mindre bekymret:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske