Svar: Min søn spiser ikke kød

24. marts 2015

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev, hvor er det dejligt at høre at det, med alt det I har været igennem, går lidt fremad med at spise :)

Det lyder som om, at du har forsøgt med mange forskellige typer kød og serveret på mange forskellige måder - uden held. Og jeg synes faktisk, at du lige nu skal prøve at holde en pause fra kødet og i stedet forsøge at sikre din dreng proteiner og jern på en anden måde…

Man kan sædvanligvis godt få dækket sit behov for proteiner og forskellige næringstoffer, uden at man behøver spise kød - hvis man sørger for at spise varieret. Så lige nu tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du holder fokus på, at han rent faktisk er begyndt at spise, hvilket jo er meget positivt. Og at du samtidig holder fokus på at få ham til at spise så varieret som muligt, - også selvom det betyder at han lige nu ikke spiser kød:)

Det vil være rigtig godt, hvis hans kost kan bestå af korn og kornprodukter, bælgfrugter, grøntsager, nødder og frugt, og derudover meget gerne ost, mælk, mælkeprodukter og æg. Og hvis du kan få ham til at spise fisk, vil det være rigtig godt, men fravælger han også dette, så må det være sådan. Prøv dog med forskellige typer af fisk - smørbart fiskepålæg, fiskefrikadelle, rødspættefilet, makrel, torskerogn osv. for at se om han vil spise noget af det…

Du kan øge energitætheden i hans mad ved f.eks. at bruge rapsolie i maden og du skal også stadig bruge f.eks. smør på brød. Det vil være rigtig godt at variere ...

Annonce

... mellem de forskellige kornprodukter som ris, havre, rug, hvede, nødder og frø, ligesom han meget gerne må få bønner og linser. Det er alt sammen med til at øge hans indtag af protein. Kerner og nødder skal stadig knuses eller hakkes, så han ikke får dem galt i halsen. Du kan med fordel bage brød med forskellige kerner, korn, nødder og frø. Du kan også give ham lidt tykmælk med lidt mysli og på den måde sikre ham lidt ekstra den vej igennem:)

Han skal naturligvis fortsætte med D-vitamintilskud dagligt som alle andre børn men hvis han generelt spiser meget ensidigt og du skønner det er nødvendigt med ekstra vitaminer og mineraler, så kan du godt overveje at give ham en daglig multivitaminpille. Gør du dette skal han ikke have D-dråber ved siden af. Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt ikke ekstra vitaminer til børn, da deres behov så vidt muligt skal dækkes via en varieret kost, men hos jer er situationen jo lidt speciel og det kan måske være nødvendigt at sikre ham lidt ekstra. Du kan evt. tale med jeres læge omkring det. Hvis du vælger at give ham en multivitaminpille, så er det vigtigt at du knuser den eller knækker den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til æg, så lyder det rigtigt, at han godt kan være kørt lidt træt i dette. Prøv derfor en gang imellem at variere mellem hårdkogt æg, æggepandekage, omelet, scrambled eggs og lignende…

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at du er lidt mindre bekymret:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far