Svar: Optimering af kost til 4 årig
10. marts 2015
Alder:
4 år
Kære Tine
Tusind tak for dit brev og søde ord til mig om både mine svar og mine bøger - jeg er rigtig glad for at høre, at du kan bruge min bog om opdragelse og jeg kan ud af dit brev læse, at du allerede bruger nogle af mine råd fra den i hverdagen - tak:)
Og så noget meget vigtigt: NEJ! Jeg tænker bestemt ikke, at I ikke har formået at give jeres datter følelsen af at være noget ganske særligt. Jeg tror bare, at hun lige nu kan have ekstra behov for at få det at vide. Sådan har vi det jo alle sammen i perioder - nogle gange har vi lidt ekstra behov for at blive set og få at vide, at vi er elsket og at vi gør det godt. Det har været svært at blive storesøster og selvom hun ganske givet er meget glad for sin lillebror, så har hun sandsynligvis brug for en gang imellem at blive husket på, hvad der gør hende til noget særligt. Og i forbindelse med at hun nu er så stor, at hun skal smide sutten, så er det vigtigt at give hende en indre følelse af at hun godt kan klare sig uden sin sut. Lillebror bruger sut, men hun behøver den ikke mere, for hun er det ældre og kan så meget andet og er på mange måder nu en stor pige - og at det faktisk er helt vildt fedt at være 4 år! Det er den følelse, som I lige nu skal prøve at forstærke. Det betyder ikke, at hun ikke allerede har den følelse i sig - men at hun lige nu bare har brug for at få det at vide lidt ekstra…
Du er ikke den eneste, som synes det er svært, og jeg tror alle forældre en gang imellem bliver i tvivl om, hvorvidt man nu gør det godt nok, gør det rigtige. Sådan er det at være forældre. Og ja - vi kan ikke altid gøre det "efter bogen". Det hører også med til at være forældre. Men det behøver vi heller ikke. Det vigtige er, at vi generelt møder vores børn anerkendende og som de små mennesker med de små personligheder, de nu har - lytter til dem, viser dem respekt osv. Hvis udgangspunktet er, at vi elsker vores børn og vil dem det bedste og gør vores bedste for at møde dem omsorgsfuldt - så sker der ikke noget ved, at vi nogle gange begår fejl, kommer til at råbe lidt før højt eller ikke lige får sagt tingene "pædagogisk korrekt". Vores børn lærer jo, at vi er mennesker, og at det er menneskeligt at fejle - og så lærer de, at det er okay. At man kan begå fejl, komme og sige det og stadig være gode venner:)
Super godt med tæppet på dynen - så simpelt og med så stor effekt! Perfekt!:)
Det lyder okay, at I fortsætter med Movicolen, for det er vigtigt, at hendes mave fungerer. Stille og roligt vil det dog være en god idé, at I arbejder på at få øget hendes variation af mad, som naturligt vil sætte lidt gang i maven, så hun via kosten måske kan holde maven igang naturligt og dermed stille og roligt trappe ud af Movicol.
Er hendes afføringsmønster stabilt? Altså har hun afføring nogenlunde til fast tid - altså stort set altid om eftermiddagen eller når I er hjemme om aftenen eller om morgenen? Det kan være en god idé, hvis I kan arbejde på en rytme, hvor hun hjælpes til toilettet og forsøger at have afføring nogenlunde fast - fordi I så her har mulighed for at hjælpe hende med at slappe af, komme af med afføringen uden at det gør ondt eller på nogen måde er forbundet med ubehag. Når børn har haft problemer med forstoppelse længe, så kan de godt komme ind i en vane, hvor e holder sig fordi det gør ondt at have afføring. Deres forstoppelsesproblemer kan derfor blive forstærket og netop roen og trygheden omkring at skulle af med sin afføring er vigtig. Hendes afføringsmønster vil naturligt afhænge af hendes kostvaner og rutiner omkring mad.
Bevæger hun sig, når hun er hjemme? Det er vigtigt, at hun bruger sig selv rigtig meget motorisk, for at der bliver holdt gang i maven. Hvis hun har tendens til at komme hjem fra børnehave, sætte sig og se film, spille Ipad eller lignende, så kan det være en god idé, at I arbejder på at få skabt nogle nye vaner, hvor hun bliver bevæget lidt mere. Det hjælper, at det nu er blevet forår og bedre vejr. I kan bedre komme ud, gå på legepladsen, i parken, hun kan spille bold, cykle, lære at hulahoppe, sjippe, hoppe i hinkerude, løbe på løbehjul, rulleskøjter eller lignende - hvad du nu tænker, hun er parat til, når hun trods alt ikke er ældre end hun er:)
Det er rigtig godt, at du gerne vil give hende sund mad og medtænker fibre i kosten. Det er med til at holde maven igang og fibre får hun især gennem brød og grøntsager f.eks. rosenkål, porrer, ærter, selleri, broccoli, gulerod, grønkål, men også f.eks. æble indeholder fibre, det samme gør appelsin, banan og forskellige bær som f.eks. jordbær, hindbær, kirsebær, blåbær, vindruer. Der er også fibre i nødder. Så som mellemmåltid og til at dække den lidt søde tand, kan du en gang imellem godt give hende varieret bær og frugt.
Når du vælger brød, så skal du på samme måde vælge fuldkornsbrød. Det behøver ikke være med hele kerner og meget groft, hvis ikke hun bryder sig om dette. Du kan godt vælge fuldkornsbrød, som stadig er lyst. Og hun må gerne få lidt smør og marmelade på :) Ligesom hun også gerne må få ketchup på sin spaghetti eller salat mayonnaise til sine pomfritter, hvis I spiser det. Det er ikke fordi jeg synes, at du skal lave jeres sunde vaner om og begynde at servere "junk-food", men du skal heller ikke være fanatisk, men prøve at tilbyde hende mange former for mad. Så hun netop begynder at åbne øjnene op for, at der findes rigtig mange fødevarer og meget at smage på, meget forskelligt at spise.
Grøntsager kan være rigtigt svære at introducere i denne alder, men en råskost vil ofte godt kunne blive accepteret, hvis der er lidt rosiner, appelsin, ananas, måske lidt kokos drysset på…
Rodfrugter, skåret i stænger og bagt i ovnen, så deres naturlige sødme kommer frem og evt. serveret med lidt dyppelse, kan også nogle gange glide ned…
Rodfrugter, spinat, kartoffel, gulerod osv. kan også nogle gange med held bages ind i brød. Hjemmebagt brød smager ofte rigtig godt og glider lettere ned - og så kan der varieres med lidt forskellige grøntsager i dejen. Hun kan selv være med til at bage og forme boller, lægge dem på bagepladen og pensle dem...
At gemme grøntsager i kødsovs osv. er ofte ikke nogen god idé til denne alder. Hun vil fortrække mad der er serveret adskilt. Madpandekager, pitabrød, hjemmelavet pizza, hvor hun selv kommer fyld på kan også være en mulighed. Når I spiser madpandekager eller pitabrød, så kan I fylde skåle med forskelligt fyld og hun kan så selv vælge, hvad af fyldet hun vil have. Der kan være skåle med kød, agurk, squash, tomat, majs, peberfrugt, løg, revet gulerod, salat, ost (revet mild ost eller ostetern), bønnespirer, dressing osv. og på den måde få en variation ind. Hun kan selv være med til at hælde det hele op i skåle og evt. smage undervejs, dække bord osv.
Når I sidder ved bordet, så kan I tage det I nu hver især har lyst til. I voksne kan sidde og tale om f.eks. løg, som I synes smager godt, men det vil hun ikke have - og det er okay. I kan spørge om hun har lyst til at smage majs, det tror I faktisk at hun godt vil kunne lide - I kan fortælle hende at hun spiste majsgrød, da hun var lille, at man laver cornflakes af majs osv. Så det kommer til at blive en helt naturlig positiv snak om maden - men hvor der ikke er noget pres. Hun skal ikke presses til at spise f.eks. majs, hvis hun ikke vil. Men hvis I hver gang I spiser pitabrød, madpandekager osv. sætter majs på bordet og I selv spiser majs, og I til sommer lægger hele majskolber på grillen osv. og hun på den måde oplever majs igen og igen, så vil hun sandsynligvis stille og roligt selv få lyst til at smage dem en dag. Genkendelighed giver tryghed.
Væske er meget vigtigt - når hun spiser fiberholdig kost, så skal væsken følge med, for ellers virker fibrene forstoppende. Så I skal hjælpe hende med at få drukket nok og som udgangspunkt skal hun drikke vand. Men hun må også gerne få lidt saft eller juice en gang imellem - hvis det kan gøre at hun drikker mindre og hun så kan undvære Movicol.
I kan også lave grøntsags-frugt-juice selv, men det kræver at I har en saftpresser. Her kan I blande forskellige frugter og grøntager og det kan være med til at øge hendes indtag af frugt og grønt på en simpel måde. Det er her vigtigt, at det gives som et mellemmåltid og at hun ikke går og nipper af en drik over længere tid. Det kan også være en god idé at tilsætte lidt A38 for at neutralisere syren lidt. Det er vigtigt at passe på hendes tænder.
Frugtgrød som mellemmåltid - det kan være jordbærgrød, rabarbergrød, abrikosgrød, sveskegrød osv. med lidt minimælk kan være en idé en gang imellem.
Krydret mad som kødsovs, som krydres med fint hakkede løg, evt. lidt hvidløg, timian, oregano osv. kan også være med til at sætte lidt gang i maven.
Koldskål er der nogen der siger, at de synes hjælper på maven, det kan også forsøges…
Og når alt dette er sagt, så er det jo ikke den figenstang hun får hver anden dag, som ødelægger humøret osv. Det er naturligt et samspil af flere ting. Det der er vigtigt er bare, at du er opmærksom på netop de forskellige faktorer og det lyder det jo som om at du er. Det lyder faktisk som om at du gør det ret godt!
Så ro på - I lyder til at være på rette vej :) Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske